تعداد صفحات:8
قالب بندی:ورد
قسمتی از مقاله:
نیروهای اقتصادی، سیاسی، و تغییرات قوانین و جهانی شدن به سرعت محیط رقابتی سازمانها را تغییر میدهند. در چند دهه گذشته سازمانها با تغییرات ساختاری بسیاری مواجه بودهاند. بازارهای مالی[1] نقش عظیمی در هدایت مسیر این تغییرات ایفا کردهاند. حجم عظیمی از تصاحبها در دهه 60 میلادی و سپس تجزیه شدن شرکتهای عظیم در دهههای 70 و 80، موج وحشتناک ورشکستگیها در آغاز دهه 90 میلادی، جنبش جدید ادغام وبسیاری دیگر از مسایلی که در گذشته برای سازمانها اتفاق افتاده است و اکنون نیز پیش روی سازمانها قرار دارد؛ علاوه بر مسایل تکنولوژیک ریشه در مسایل مالی دارد. وجهی که متاسفانه در کشور ما هنوز در تفکرات سنتی تحلیل هزینه-فایده[2] به سر میبرد و هنوز به جنبههای افزایش بهرهوری، کارآیی و همافزایی نوآوریهای مالی[3] توجه نشده است. تغییر نرخ ارز، تغییر قیمت کالاهای اساسی[4]، نرخ بالای تورم و تغییرات نرخ بهره، شرکتها را با ریسکهای بسیاری مواجه کرد. رواج ابزارهای نوین مالی در دهه 70 و 80 بستری برای مدیریت اینگونه ریسکها برای شرکتها ایجاد کرد. این نوشتار، به بررسی ابعاد نوآوریهای مالی، علل و پیامدهای آن در دو قسمت تغییرات ساختاری سازمانها و ابزارهای نوین مالی خواهد پرداخت و لزوم ایجاد تفکری نو در سازمانهای ایرانی را یادآور خواهد شد.
نوآوریهای مالی