این محصول در قالب ورد و قابل ویرایش در 79 صفحه می باشد.
چکیده
در تحقیق حاضر سعی بر این بود که نشان داده شود که خلاقیت افراد درون گرا نسبت به افراد برون گرا بیشتر است و موضوع تحقیق عبارت بود از بررسی خلاقیت در افراد درون گرا و برون گرا .
سپس فایده و اهمیت تحقیق توضیح داده شد ، متغیرهای مورد بررسی ( خلاقیت ، ویژگی های افراد درونگرا و برونگرا ) نیز تعریف شدند پس از آن به پیشینه پژوهش ، انواع نظریه های مربوط به خلاقیت و شخصیت و تحقیقات انجام شده پرداخته شد .
جامعه مورد نظر در تحقیق حاضر عبارت است از دانش آموزان دختر ۱۲ تا ۱۴ ساله که شامل ۱۲۰ نفری باشند و از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است ابزار تحقیق در پژوهش حاضر عبارت است از تست درون گرایی و برون گرایی آینزنک( EPI) تست خلاقیت که برای گروه نمونه اجرا گردید.
سپس بر اساس نمرات کسب شده در تست درون گرایی و برون گرایی آیزنگ ، آزمودنیها به دو گروه درون گرا و برون گرا تقسیم شدند.
سپس روی هر دو گروه تست خلاقیت اجرا گردید سپس بین نمراتی که هر یک از گروهها از تست های اجرا شده کسب کرده بودند
همبستگی پیرسون محاسبه گردید و در نتیجه تجربه و تحلیل آماری مشخص شد که بین خلاقیت و ویژگی های شخصیتی افراد درون گرا و خلاقیت با ویژگی های شخصیتی افراد برون گرا همبستگی متوسطی وجود دارد
ولی بین خلاقیت با ویژگی شخصیتی افراد درون گرا همبستگی بیشتری وجود دارد که در نتیجه فرضیه تحقیق مورد تأیید قرار گرفت .
واژه های کلیدی: خلاقیت، شخصیت، درون گرایی، برون گرایی،
فهرست مطالب
۱- مقدمه ۵
بیان مسئله ۷
هدف پژوهش ۷
ضرورت و اهمیت تحقیق ۷
فرضیه تحقیق ۸
تعریف عملیاتی خلاقیت ۸
تعریف نظری شخصیت ۹
تعریف نظری برون گرایی ۹
تعریف عملیاتی برون گرایی ۹
تعریف نظری درون گرایی ۹
تعریف عملیاتی درون گرایی ۹
تعاریف و مفاهیم شخصیت ۱۰
عوامل تعیین کننده شخصیت ۱۳
نظریه های شخصیت و اهمیت مطالعه آن ۱۴
نظام مقوله ای در طبقه بندی شخصیت ۱۵
نظریه ابعادی وونت درباره شخصیت ۱۶
نظریه های تیپ شناسی کرچمر ، شلدن (۱۹۲۵ ,۱۹۵۴ ) ۱۶
نظریه تیپ شناسی اوتوگراوس ۱۹
نظریه مبتنی بر تحلیل عوامل کتل درباره شخصیت ۱۹
مفهوم معادله تشخیص از نظر کتل ۲۱
نظریه یونگ ۲۱
نظریه آنیرینک ۲۵
درون گرایان ۲۶
برون گرایان ۲۷
پایه های زیست شناختی برون گرایی – درون گرایی ۳۰
پایه های فیزیولوژیکی درون گرایی – برون گرایی ۳۲
الف- سیستم پایین رونده ۳۲
ب- سیستم بالارونده ۳۳
خلاقیت ۳۵
مغز انسان دارای چهار گونه تفکر است ۳۷
الگوی ذهنی خلاقانه مسئله ۳۹
خلاق ها و آزمونهای خلاقیت ۴۰
مفهوم خلاقیت ۴۱
فرایند خلاقیت ۴۳
همبستگی هوش و خلاقیت ۴۵
ویژگی افراد خلاق ۴۷
عناصر خلاقیت ۴۹
عوامل شکوفایی خلاقیت ۵۱
عوامل بازدارنده خلاقیت ۵۳
تعاریف خلاقیت ۵۴
نظریات برخی از روان شناسان درمورد خلاقیت ۵۸
نظر اسکاتل درمورد خلاقیت ۵۸
نظریه ویلیام جیمز درمورد خلاقیت ۵۹
جامعه تحقیق ۶۰
نمونه تحقیق ۶۰
چگونگی نمونه برداری ۶۰
ابزار تحقیق ۶۰
پیشینه آزمون ۶۱
ب) آزمون خلاقیت ۶۱
روش آماری ۶۲
روش جمع آوری داده ها ۶۲
تجزیه و تحلیل آماری ۶۳
نتیجه گیری کلی ۷۱
بحث و نتیجه گیری ۷۲
محدودیتهای تحقیق ۷۳
پیشنهاد های تحقیق ۷۳
منابع فارسی و غیر فارسی ۷۷
۱- مقدمه
آیا از بین چند عنوان تحقیقی که تابحال نظاره گر آن بوده اید متوجه موضوعی به نام خلاقیت شده اید ؟
ممکن است قدری سوال برانگیز باشد اما به خلاقیت کمتر از سایر موضوعات در تحقیقات نگاه می شود و این در حالی است که قدمت این موضوع تا آنجا که محقق اطلاع دارد به دوران افلاطون حتی بیشتر به آفرینش بر می گردد.
خلاقیت موضوعی نا آشنا برای ما نیست به تعبیری خلاقیت همان ابداع جهان و خلق انسان است و این زیباترین وصفی است که از قرآن کریم می توان به امانت گرفت .(قاسم زاده ۱۳۶۸ )
کشف استعداد ها و رفتارهای خلاق در افراد همواه یکی از آرزوهای بشر در همه زمانها بوده است.
سرهربرک دید معتقد است که تخریب و خلاقیت دو نیروی متفاوتی هستند که اجزای تشکله ذهن را تشکیل می دهند و خلاقیت بعنوان یک دانش طبقه بندی شده تعریف شده است و به عبارتی خلاقیت جوهر مجردی است که در تمام اشخاص غیر از بیماران روانی با یک نسبت معین یافت می شود .(قاسم زاده به نقل از تورسن ۱۳۷۲)
از طرف دیگر شخصیت واژه ای است که اغلب هنگام توصیف خود و دیگران از آن به کار می بریم و همگی معتقدیم که معنی آن را می دانیم .
شاید واقعا چنین باشد یک روان شناس پیشنهاد می کند اگر زمانی که واژه ” من” را به کار می بریم مقصود خود را از آن بدانیم می توانیم نظریه خوبی درباره معنی شخصیت داشته باشیم هنگامی که واژه” من” را به کار می بریم در اصل همه چیز را درباره خودمان جمع بندی می کنیم تمایلات ، محاسن ، ترس ها و قوت ها و ضعفمان .
واژه ” من” همان چیزی است که شمارا به عنوان یک فرد ،فردی مجزا از دیگران تعریف می کند.(دوان شوکر ،۱۹۹۴).
به عبارتی تعریف ما از شخصیت امکان دارد اندیشه منحصر به فرد بودن انسان را در بر گیرد . ما بین افراد شباهتهایی را می بینیم ، ولی احساس می کنیم که هر یک ویژگی هایی خاص داریم که مارا از دیگران متمایز می نماید .
بنابراین پیشنهاد می کنیم که شخصیت ممکن است عبارت باشد از مجموعه ای از ویژگی های منحصر به فرد و با دوام که دریامنبع به موقعیتهای متفاوت ممکن است تغییر یابد .(شوکر ۱۹۹۴).
یکی از متداولترین طبقه بندیهایی که روانشناسان به کار می بندند دو تیپ «درونگرا» و «برونگرا » می باشد که برای اولین بار توسط یکی از پزشکان معروف به نام «کارل یونگ » به کار رفت .(نرمال.ل.،ن ۱۳۶۴ ، ۵۱۷).
بیان مسئله
بررسی خلاقیت در افراد درون گرا و برون گرا
هدف پژوهش:
این پژوهش قصد دارد که خلاقیت را در افراد «درون گرا » و « برون گرا » مورد بررسی قرار دهد .
ضرورت و اهمیت تحقیق:
بعلت مواجه جوامع بشری با مسائل پیچیده فزاینده وابستگی متقابل بین کشورها و تحلیل رفتن منابع طبیعی ، سرعت فزاینده تغییرات ، نیاز به ابداع و خلاقیت اجتناب ناپذیر است .
از سویی نیاز به یافتن تصویری هر چه جامع تر و دقیق تر از آینده برای هر جامعه از ضروریات است لذا هر جامعه ای برای دستیابی به بقاء و توسعه یافتن می بایست حوزه استعدادهای درخشان را در کانون توجه قرار دهد. (تورنس ۱۳۷۲ )
نیروی خلاقی که در تعداد معدودی از افراد بشر نهاده شده است انجام دهد.
اگر جامعه در حداکثر بهره گیری از این تنها موهبت بشری توفیق نیابد و یا بدتر از آن اگر به خطا عزم سرکوب آنرا نماید آن وقت است که بشر حق مادرزایی خود یعنی اشرف مخلوقات بودن را از دست می دهد و در عوض محکوم به این خواهد بود که در سینه اش کمترین نوع مخلوقات باشد .( مهدی زاده ، رضوانی ۱۳۶۹ ).
از طرفی دیگر شخصیت را شاید بتوان اساسی ترین موضوع علم روان شناسی دانست ، زیرا محور اساسی بحث در زمینه هایی مانند یاد گیری ، انگیزه ، ادراک ، تفکر ، عواطف و احساسات ، هوش و مواردی از این قبیل دانست .
به عبارتی موارد فوق الذکر اجزاء تشکیل دهنده شخصیت به حساب می آیند .
بنابراین حتی مطالعه بیماریهای روانی و به خصوص بیماریهای روان کنشی_که از دیدگاه روان شناسان شامل اکثر پیکوزها مانند اسکیزوفرنیا ، پیکوزهای عاطفی ، تمام نورزها و تمام اختلالات شخصیتی و منشی ، رفتارهای ضد اجتماعی ، ضد اخلاقی ، اعتیاد و انحرافها می شود _ را می توان جزء امراض شخصیت دانست ( شاملو ، سعیر ۳۶۸ )
انجام چنین پژوهشی از این جهت از اهمیت برخوردار است که می تواند به افراد کمک کند تا رفتارهای خلاق و استعدادهای درخشانی که شخصاً از آن برخوردارند ( با توجه به تیپ شخصیتی شان ) با عمق بیشتر مورد بررسی قرار داد ه و اصول آن را در زندگی روزمره به کار گیرد و از طرف دیگر آگاهی از ارتباط بین خلاقیت و تیپ شخصیتی موجب آن می گردد که به سوی رشد و شکوفایی سوق یابد .
پایان نامه بررسی خلاقیت در افراد درون گرا و برون گرا