![تحقیق در مورد بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت](../prod-images/478368.jpg)
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه41
فهرست مطالب
فهرست مطالب
مقدمه................................... 5-4
تعلیم و تربیت .......................... 9-5
وضعیت علمی و فرهنگی عربستان جاهلی ...... 12-9
اهمیت دانش و علم از نظر پیامبر و احادیث مربوطه 22-12
مساوات در علم ......................... 25-22
اولین مراکز تعلیم و تربیت.............. 27-25
علوم واجب ............................. 28-27
آداب دانشجو و معلم
1- توکل ................................. 29
2- خلوص نیت ........................... 30-29
3- فروتنی و نرمش معلمان نسبت به شاگردان . 30
4- موضوع و محتوای درس ................. 31-30
5- تنبه و مجازات ........................ 31
6- صدای معلم هنگام تدریس ................ 32
7- آموزش علم در جوانی ................... 32
8- نگارش دانش ها ........................ 32
9- مراعات حقوق همدرسان ................ 33-32
10- عاقبت بینی .......................... 33
11- معاشرت با صالحان .................. 34-33
12- آگاهی به زمان و تحولات دنیا .......... 34
13- برازندگی از لحاظ اوصاف بدنی و جسمانی 35-34
نتیجه گیری ............................ 38-36
فهرست منابع و مآخذ..................... 39-38
مقدمه
هدف پیامبران از بعثت مهمترین پرسش در طول تاریخ بشر است عده ای معتقدند هدف پیامبران جهت گیری معنوی و ضد دنیایی بوده است. محور تعلیمات پیامبران توجه به آخرت، پرداختن به درون و رها ساختن برون، گرایش به ذهنیت و گریز از عینیت بوده است. گروهی نقش پیامبر را در گذشته مثبت، مفید و در جهت تکامل تاریخ می دانند و معتقدند که پیامبران اساسی ترین نقش ما را در اصلاح بهبود و پیشرفت جوامع داشتند آنها معتقدند که نقش مثبت تعلیمات منحصر به گذشته است و امروزه با پیشرفت علوم تعلیمات دینی نقش خود را از دست داده و در آینده بیشتر از دست خواهد داد ولی بعضی ها معتقدند که هرگز پیشرفت های علمی جایگزین آن نخواهد شد همچنانکه مکاتب فلسفی نیز نتوانستند جایگزین آن گردند.[1]
اما با توجه به قرآن و احادیث متوجه می شویم که هدف پیامبران تزکیه و تعلیم همة انسانهای بشری است چنانکه در احادیث است که فرمود: «من مبعوث شدم تا مرکز حلم، معدن علم و مسکن صبر باشم».[2]
اما آیا خود پیامبر سواد خواندن و نوشتن داشت موقعیت شبه جزیرة عربستان از نظر علم چگونه بود و چه نظراتی در مورد دانش و علم و آداب دانشجو و معلم داشت با مطالعة سیرة نبوی و مراجعه به کتب متعدد رسمی شد که جواب این سؤال ها داده شود چرا که پیامبر بهترین الگو برای تمامی مردم است. (با مقایسة نظام تعلیم و تربیت و سیرة نبوی)
تعلیم، تربیت، یادگیری تربیت یعنی برانگیختن استعدادها و قوای گونه گون انسان و پرورش آن باید با کوشش خود متربی توأم باشد تا به منتهای کمال نسبی خود نائل شود انسان با عوامل و انگیزه هایی در زندگی احاطه شده است که نشاط و جنبش او را تحریک نموده و استعدادها و قوای او را بیدار می سازد. تربیت در صورتی ثمربخش خواهد بود که با عمل و کوشش متربی همراه باشد بدین معنی که کوششی که متربی در غلبة بر مشکلات و هنگام برخورد با دشواریهای زندگی روزمره به کار می رود عملاً به ا
[1] - مرتضی مطهری، آثار استاد مطهری، جلد دوم، چاپ پنجم، انتشارات صدرا، 1374، صفحة 169 و 171
[2] - رضا کریمی، خصائص الرسول، چاپ اول، انتشارات نسیم حیات، 1385، صفحة 35
تحقیق در مورد بررسی سیره نبوی و نظام تعلیم و تربیت