مقدمه
یکی از طرحهایی که در حوزه تربیت ارزشی(به ویژه اخلاقی) بعد از انقلاب در معاونت پرورشی و بعدها در معاونت آموزش عمومی دنبال شد ، طرح کرامت است. این طرح کم و بیش مورد اقبال واقع شده است. در واقع طرح کرامت پاسخی به چالش بزرگ تشکیلات امور تربیتی در ایجاد تمایز و تفکیک بین آموزش و پرورش و حذف نقش ارزشمند تربیتی معلمان در مدرسه است مبنای نظری این طرح با هدف کلی تکریم شخصیت دانشآموزان با عنایت به بند ج اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بنیاد جمهوری اسلامی بر کرامت انسانی، در سال تحصیلی 73-72 به سفارش دفتر مشاور و برنامهریزی امور تربیتی توسط مرحوم دکتر رجبعلی مظلومی با استناد به کتاب خصال شیخ صدوق تحت عنوان "مدارج تربیت منطقی" تدوین شده و سپس کارشناسان زیربط با عنایت به اثر مذکور، طرحها و برنامههای اجرایی را تحت عنوان طرح کرامت در مدرسه آماده نمودند و جهت اجرا به استانها ارسال نمودند. از سال 76-75 توسعه عرضی طرح آغاز شد و درسال 1379 20% از مدارس تحت پوشش قرار گرفت. گزارشها از موفقیت طرح حکایت داشت به گونهای که در سال 1379 شورای عالی آموزش و پرورش در رأی 658 خود به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مأموریت داد که با مشارکت حوزه معاونت پرورشی با استفاده از تجارب طرح کرامت به اصلاح و بازنگری برنامه درسی دورة ابتدایی اقدام نماید.
بروشور طرح کرامت