ازآنجا که سیستم قدرت از گستردگی خاصی برخوردار می باشد و نیروگاه نیز از مهمترین بخش های آن می باشد از طرفی ژنراتور یکی از قسمت های اصلی در سیستم قدرت بوده ، بطوریکه اختلال در کار عادی آن باعث واردآمدن خسارات به سیستم و خودآن خواهد شد لذا حفاظت از ژنراتور در برابر صدمات احتمالی وارده در مرتبه بالایی قرار دارد .
لغزش قطب و جریان مولفه منفی از جمله این پدیده ها به شمار می آیند چرا که در زمان به وقوع پیوستن لغزش قطب ژنراتور را در معرض نوسانات شدید گشتاور همراه با تغییرات وسیع جریان ولتاژ و ضریب قدرت قرار می دهد و تلفات اضافی ناشی ازجریان مولفه منفی باعث افزایش حرارت و برافروخته شدن سطح روتور خواهد شد که در نتیجه ژنراتور را در معرض آسیب قرار می دهد.
اثرات ناشی ازگشتاور ضربانی بوجود آمده و تنشهای ناشی از آن بقدری شدید است که لازم می باشد در طول اولین سیکل لغزش ژنراتور از مدار خارج شده و مسئله خسارت احتمالی به آن نیز مورد توجه قرار می گیرد .
اکثر نیروگاه ها بخصوص واحدهای قدیمی موجود در کشور فاقد رله حفاظت از لغزش قطب می باشند که ضرورت امر ایجاب می نماید واحد های بزرگتر به رله حفاظت لغزش قطب مجهز گردیده و واحدهای کوچکتر نیز با انجام یک سری تسهیلات بتوانند به نوعی در مقابل پدیده مذکور حفاظت شوند .
این پایان نامه شامل فایل word می باشد
پایان نامه بررسی رله محافظت از لغزش قطب در ژنراتور های سنکرون