دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی مواد تغییر میکنند کامل و آماده با فرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 27
در این درس پژوهی کلیه مستندات و مراحل اجرا به طور کامل رعایت گردیده است
اهداف
هدف کلی : دانش آموزان با تغییرات مواد آشنا می شوند هدفهای جزئی : 1 - تغییرات چند ماده ، عنصر را یاد بگیرند 2 - تغییرات مواد مخلوط و ترکیب را بیاموزند 3 – تغییر فیزیکی مواد را از تغییر شیمیایی بشناسند 4 - نسبت به تغییرات اطراف خود کنجکاو شوند هدفهای رفتاری : 1 – چند عنصر را که تغییر کرده اند نام ببرند ( شناختی ) 2 - تغییرات مواد ، عنصر ، ترکیب و مخلوط را از هم جدا کنند ( مهارتی ) 3 - تغییر فیزیکی را توضیح دهند و چند مثال بزنند (مهارتی) 4 – تغییر شیمیایی را شرح داده و چند مثال بگویید ( مهارتی ) 5 – با رسم یک جدول موادی را که تغییر فیزیکی و شیمیایی کرده اند طبقه بندی کرده و گزارش دهند ( نگرشی ) نکات کلیدی : تغییرات : تغییرات فیزیکی ، تغییرات شیمیایی مواد و وسایل مورد نیاز : دفترچه یادداشت ، وسایل ایمنی ، وسایل مشاهده ی محیط ( دستکش ، ذره بین ، میکروسکوپ ) فضا و مدل کلاس : فضای طبیعی مانند حیاط مدرسه ، پارک ، نانوایی سر کوچه روش ها و راهبردهای انتخابی تدریس : روش گردش علمی راهبرد ایجاد انگیزه : معلم با نشان دادن تصویر عنوان درسی توجه بچه ها را به تغییرات مواد و تغییرات تخم مرغ جلب کرده و از دانش آموزان می پرسد که به نظر شما تغییرات مواد در زندگی مفید است یا مضر ؟ امروز به اتفاق هم مطالب جالبی در مورد این سوال در حیاط و پارک و نانوایی کوچه خواهیم یافت من مطمئنم که این گردش علمی نگرش شما را نسبت به درس علوم عوض می کند ارزش یابی تشخیصی : 1 - فرق عنصر و ترکیب را بیان کنید 2 - چه علمی تغییرات ماده و تاثیرآن را در زندگی مطرح می کند ؟ 3 – تغییر یعنی چه ؟ اجرای مراحل روش : مرحله اول : تعیین موضوع و اهداف گردش علمی در این زمینه ، معلم موضوعات بحث را شرح می دهد و انتظارات خود را از گردش علمی و وظایف دانش آموزان بیان می دارد معلم : موضوع درس ما تغییرات مواد است ، بنابراین شما باید وظایف زیر را بر عهده بگیرید الف ) رعایت نظم در کارها ب ) رعایت نکات ایمنی ج ) مشارکت و همکاری د ) مشاهده دقیق محیط و ) ثبت و یادداشت برداری مشاهدات ر ) تشکیل گروه تحقیق و فعالیت مستمر و موثر مرحله دوم : تعیین محل گردش علمی محل گردش علمی با همکاری شورایی متشکل از معلم ، مدیر ، مسئول پرورشی ، مسئول بهداشت و هماهنگی لازم با اولیا و اداره های آموزش و پرورش تعیین می شود با توجه به خروج دانش آموزان از مدرسه رعایت قوانین آموزش و پرورش ضروری است . بنابراین اگر محل گردش علمی از مدرسه دور باشد باید احتیاط کافی به عمل آید مرحله سوم : تهیه و امکانات : یکی از شرایط تحقق اهداف در گردش علمی وجود امکانات مناسب است ، باید برای مشاهده و اندازه گیری وسایل مورد نیاز فراهم آورد0 مرحله چهارم : سازماندهی گردش علمی یکی از روشهای مشارکتی است و همیاری و همکاری و تشکیل گروههای کاری ، از لوازم تحقق آن است . باید قبل از حرکت و استقرار در محل ، گروههای علمی تشکیل داد .و برای گروه یک سر گروه تعیین کرد تا وظایف کاملا مشخص شود .
آنچه در این مجموعه وجود دارد:
چکیده
مقدمه
بیان مسئله
تبین ضرورت و اهمیت موضوع
یک دوره درس پژوهی
برنامه ریزی درس پژوهشی
اهداف کلی
هدف درس پژوهی
حیطه عاطفی
نحوه تقسیم کار
ویژگی های طرح درس ( سناریو )
زمان بندی نحوه اجرا
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
ارزشیابی تدریس
طرح درس
تدریس اول
*بازاندیشی و تجدید نظر براساس تفکر گروه
جلسه دوم درس پژوهی
تعیین امکانات مورد نیاز
ارزشیابی تدریس
معایب تدریس :
چالش های فرا روی گروه و راهکارهای گروه برای مقابله با آن ها
روش تعیین اثربخشی نتایج اجرایی درس پژوهی
ارایه گزارش پایانی
دیدگاه اعضای شرکت کننده در درس پژوهی پیرامون نقاط قوت و ضعف
راهبرد های یاد دهی – یادگیری
ابزار و امکانات مورد نیاز گروه
چالش های فرا روی گروه :
روش تعیین اثر بخشی نتایج اجرای درس پژوهی:
امکانات مورد نیاز گروه
نتایج حاصله:
فهرست منابع و مآخذ :
دانلود درس پژوهی علوم پنجم ابتدایی مواد تغییر میکنند