نوع فایل: word
قابل ویرایش 15 صفحه
چکیده:
ایران کشوری کهنسال با سابقه دیرینه فرهنگی، 6 هزار سال تمدن و 2500 سال تاریخ مدون و ادبیاتی غنی و پربار هم در شکل شفاهی و هم در شکل نوشتاری آن وجود دارد که سهم کودکان از این میراث نیز بی نصیب نمانده است.
با نگاهی به گذشته نشان می دهد که ایرانیان از قدیم به امر تربیت کودک اهمیت ویژه ای قائل بوده اند و آ ن را یکی از وظایف مهم والدین می دانسته اند، به طوری که کمتر نوشته ی ادبی را می توان یافت که به تربیت کودک و ضرورت آن اشاره نکرده باشد.
با توجه به اینکه سیر تحول ادبیات در هر کشوری تحت تاثیر فرهنگ، اجتماع و اوضاع سیاسی و اقتصادی آن جامعه قرار دارد ادبیات کودکان و نوجوانان نیز در ایران از این مساله مستثنی نبوده و می توان به 4 دوره با توجه به شرایط و تحولات و دگرگونی های فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی تقسیم نمود. که در هر دوره ای با سیر نزولی یا صعودی با درونمایه های متفاوت و سبک ها و انواع ادبیات از جمله آثار ترجمه ها آثار کهن و کلاسیک و برگزاری سمینارها و نمایشگاه ها در حوزه های شعر و تصویر و نقدهای ادبی و انواع جملات و روزنامه ها و در نهایت ورود فناوری های جدید در عرصه ی زندگی کودکان و نوجوانان و تاثیر آنها در ادبیات مکتوب و جایگاه ادبیات کودکان ایران در شرایط فعلی یعنی ورود به مرحله ی چهارم یعنی خلق مستقل ادبی را شاهد بود.
مقدمه:
قبل از اشاره به سیر تحول ادبیات کودکان در ایران لازم است که تعریفی از کودک که به دو مفهوم کاملاً جدا در ادبیات کودکان قدیم و جدید داشته اند اشاره ای داشته باشیم.
با توجه به شواهد تاریخی که قبل از اسلام جامعه ی ایرانی با خواندن و نوشتن بیگانه نبوده و کتاب ها و طومارهای زیادی در جهت تربیت کودکان داشته اند. مسلماً کودکان در همه ی قرون و اعصار توسط خانواده از نوعی تربیت متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی برخوردار بوده اند. اما دوران کودکی دوران گذر به بزرگسالی تلقی می شده و اگر چه توصیه هایی برای پرورش کودکان در تعالیم دینی دیده می شد ، آن چه از اهمیت برخوردار بوده آینده ی آنها بود نه دوران کودکی و هیچ نهاد رسمی مسئولیت پرورش کودک را به عهده نداشت.
نکته ضعفی که از دیدگاه روانشناسان و آموزش و پرورش در آنها دیده می شود, در همه ی آنها کودک کوچک شده ی بزرگسالان پنداشته شده و به آینده ی کودکان بیش از زمان حال او توجه شده است. به همین سبب ادبیات کودکان به معنا و مفهومی که امروز از آن داریم در ایران کاملاً تازگی دارد و شاید تاریخ آن از ربع قرن تجاوز نکند.
سرچشمه ای که کودکان ایران مانند کودکان سایر نقاط جهان از آن سیراب شده اند و هویت فرهنگی و تاریخی آنها شکل گرفته جریان زنده و سیال و فرهنگ و ادبیات شفاهی است. که توسط سازندگی ناشناسی ساخته و پرداخته شده و توسط نقالان و قصه گویان برای همگان از جمله کودکان نقل شده است.
مراحل گوناگون ادبیات کودکان درکشورایران را میتوان درچهارمحورودرچهاردوره بررسی نمود: 1- ایران قبل از اسلام
2- ایران بعد از اسلام تا دوره ی مشروطیت
3- از مشروطیت تا دوران جنگ تحمیلی
4- از دوران بعد از جنگ تحمیلی تا به امروز
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
ایران قبل از اسلام
ظهور اسلام تا مشروطیت
از مشروطیت تا انقلاب اسلامی ( دهه 60 )
نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و مآخذ
منابع و مأخذ:
1- قزل ایاغ ، ثریا .ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن ( مواد و خدمات کتابخانه ای برای کودکان و نوجوانان ) سازمان مطالع و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ، (سمت 1383 )
2- شعاری نژاد , علی اکبر , اطلاعات 1378
3- علوی ، سهیلا. تاملی دیگر در ادبیات کودک و نوجوان .تهران یادواره کتاب , 1382
4- رهگذر ، رضا . نگاهی به ادبیات کودکان قبل و بعد از انقلاب . تهران، سازمان تبلیغات اسلامی, 1368
5- شهری ناصری , ادبیات کودکان از آغاز تا امروز نشریه سیاست روز 18/7/84
6- برای بچه ها چگونه از ایران بگوییم؟ گزارشی از یک میز گرد نشریه پژوهش نامه ادبیات کودکان و نوجوانان 42
7- حجوانی ، مهری . سیری در ادبیات کودک و نوجوان پس از انقلاب 1358 – 1378 بخش دوم پژوهش نامه ادبیات کودکان و نوجوان , ش21 , ص 27
8 – محمدی , محمد هادی , زهره قائینی، تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات شفاهی و دوران باستان , تهران نشر چپیتا ،138
9- تاریخ ادبیات کودکان ایران: ادبیات کودکان دوره مشروطه , ج 3و4 تهران: نشر چپیتا, 138
10- www.kanoon parvare sh.com / new / asp / more
11-AZAD / My documents – Tehran Inter national Anima
پروژه سر ادبیات کودکان و نوجوانان در ایران. doc