پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
رشته مدیریت بازرگانی
عنوان :
بررسی تاثیر برون سپاری فرایندهای سازمان امور مالیاتی برعملکرد آن
پایان نامه با فرمت word: قابل ویرایش
تعداد صفحات: 122 صفحه
تکه های از متن به عنوان نمونه :
فهرست مطالب :
عنوان پایان نامه..الف
بسم الله الرحمن الرحیم.ب
صورتجلسه دفاع.ج
سپاسگزاری.و
تقدیم.ز
چکیده.ط
فهرست مطالب.ی
فصل اول (کلیات) ۱
- مقدمه .۲
- بیان مسئله……………….. ۲
1-3 ضرورت انجام تحقیق….۳
1-4روش تحقیق………………۸
فصل دوم (پیشینه تحقیق) ۹
2-1 مقدمه……. ……………..1۰
2-2 بیان مسئله………………1۱
2-3 پیشینه داخلی ………..۱۳
2-4پیشینه خارجی …………..۱8
2-5بررسی تاثیر برونسپاری فرایندهای سازمان امورمالیاتی بر عملکرد آن …………………۲۰
2-5-1 برونسپاری………………. …….۲۰
2-5-2 سازمان امورمالیاتی………………. ………………… ۲۴
2-6 انتخاب فرایندهای مالیاتی جهت برونسپاری……………. ..۳۰
2-6 -1ویژگی های نظام مالیاتی کارآمد……. ………….۳۱
2-6 -2 مشکلات فعلی نظام مالیاتی ایران……. ……….۳۱
2-6 -3 ماده 59 قانون سوم توسعه کشور……. ……….۳۴
2-6 -4 اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران……………….۳۴
2-6 -5 سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی……. ..۳۴
2-6 -6 ابلاغ سیاست های کلی نظام اداری از سوی رهبر انقلاب به قوای 3 گانه..۳۵
2-6 -7 دفاتر پیشخوان دولت………..۳۶
2-6 -8 گروه های صاحبان مشاغل..۴۰
2-7 عملکرد………….۴۰
2-7- 1بین برنامه ریزی برونسپاری فرایند مالیات بر خوردرو و عملکرد رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد…۴۲
2-7- 2بین تحلیل استراتژیک فرایند مالیات بر خوردرو و عملکرد رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد………۴۴
2-7- 3بین تحلیل هزینه فرایند مالیات بر خوردرو و عملکرد رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد……………..۴۸
2-7- 4بین مذاکرات فرایند مالیات بر خوردرو و عملکرد رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد………………… ۴۹
2-7- 5بین الزامات پس از قرارداد فرایند مالیات بر خوردرو و عملکرد رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد.۵۲
2-8 مدل مفهومی…… ۵۶
2-9جمع بندی …………….. ……………………۶۰
فصل سوم (روش شناسی) ۶۲
3-1مقدمه……………….۶۳
3-2 نوع و روش پژوهش ……………. ۶۳
3-3معرفی جامعه و نمونه آماری …… ۶۳
۳ -3-1- جامعه آماری………..۶۳
3-3-2- نمونه آماری و حجم آن………………..۶۴
3-4روش و ابزار گردآوری اطلاعات…………….. ۶۴
3-5روایی و پایایی پرسشنامه…………….۶۶
3-6روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها ……۶۶
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق) ۶۸
4-1 مقدمه ……… ……۶۹
4-2آمار توصیفی ……… ………………..۷۰
4-3آزمون نرمال بودن داده ها ……… ………..۷۶
4-4فرضیه ها.. ……… …………۷۷
4-4-1فرضیه اصلی………………۷۷
4-4-2فرضیه فرعی اول………..۷۸
4-4-3فرضیه فرعی دوم………..۷۹
4-4-4فرضیه فرعی سوم………۸۰
4-4-5فرضیه فرعی چهارم……۸۱
4-4-6فرضیه فرعی پنجم …… ۸۲
4-5استاندارد سازی ابزارهای اندازه گیری………….. ۸۲
4-6تحلیل عاملی اکتشافی مولفه برونسپاری……… ۸۳
4-7مدل اندازه گیری مولفه عملکرد ……… ۸۸
4-8مدل ساختاری تحقیق …… ………………..۹۱
فصل پنجم (نتیجه گیری و جمع بندی ) ۹۴
5-1مقدمه…. …… … ۹۵
5-2نتایج برگرفته از آزمون فرضیه ها…… ……………۹۶
5-3پیشنهادات کاربردی…… ………. ۱۰۰
5-4پیشنهادات برای پژوهش های آتی…… ……… …۱۰۲
5-5موانع و محدودیت ها……………..۱۰۳
پیوست
منابع فارسی …….. ۱۰۴
منایع لاتین…………. ۱۰۵
پرسشنامه …………..۱۰۷
چکیده لاتین……….۱۱۰
فهرست جداول :
جدول ۲-۱ پیشینه داخلی ………..۱۳
جدول ۲-۲ پیشینه خارجی …….۱۸
جدول ۳-۱ تقسیم بندی پرسشنامه…………………۶۵
جدول ۴-۱ توزیع فراوانی ودرصد آزمودنی ها برحسب پاسخگو ……………….۷۰
جدول ۴-۲ توزیع فراوانی ودرصد آزمودنی ها برحسب جنسیت آنها…………….۷۱
جدول ۴-۳ توزیع فراوانی ودرصد آزمودنی ها برحسب تحصیلات آنها………۷۲
جدول ۴-۴ توزیع فراوانی ودرصد آزمودنی ها برحسب سن آنها………………۷۳
جدول ۴-۵ توزیع فراوانی ودرصد آزمودنی ها برحسب سابقه کاری آنها…….۷۴
جدول ۴-۶ توزیع فراوانی ودرصد آزمودنی ها برحسب نوع گواهینامه آنها ………………….. ۷۵
جدول ۴-۷ نتایج آزمون کلموگروف ـ اسمیرنف جهت بررسی پیروی داده ها از توزیع نرمال ………………۷۶
جدول ۴-۸ ضریب همبستگی اسپیرمن رابطهی بین برونسپاری فرآیند مالیات بر خودرو و عملکرد سازمان ……………….. ۷۷
جدول ۴-۹ ضریب همبستگی اسپیرمن رابطهی بین برنامه ریزی مقدماتی و عملکرد سازمان ……………… ۷۸
جدول ۴-۱۰ ضریب همبستگی اسپیرمن رابطهی بین تحلیل استراتژیک برونسپاری و عملکرد سازمان……. ۷۹
جدول ۴-۱۱ ضریب همبستگی اسپیرمن رابطهی بین تحلیل هزینه برونسپاری و عملکرد سازمان ………. ۸۰
جدول ۴-۱۲ ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین مذاکرات برونسپاری و عملکرد سازمان ……………….. ۸۱
جدول ۴-۱۳ ضریب همبستگی پیرسون رابطه بین الزامات پس از قرارداد برونسپاری و عملکرد سازمان .. ۸۲
جدول ۴-۱۴نتایج آزمون KMO-Bartlett مربوط به مولفه برون سپاری…… ۸۴
جدول ۴-۱۵ کل واریانس تبیین شده عامل مکنون مؤلفه برونسپاری … ۸۴
جدول ۴-۱۶ ماتریس همبستگی باز تولید شده بر مبنای بارهای عاملی …. ۸۵
جدول ۴-۱۷ شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر برونسپاری ………………. ۸۷
جدول ۴-۱۸ نتایج آزمون KMO-Bartlett مربوط به مولفه عملکرد…. ۸۸
جدول ۴-۱۹ کل واریانس تبیین شده عامل مکنون متغیر عملکرد سازمان امورمالیاتی …… ۸۸
جدول ۴-۲۰ ماتریس همبستگی باز تولید شده بر مبنای بارهای عاملی .. ۹۰
جدول ۴-۲۱ شاخصهای برازش مدل اندازه گیری متغیر عملکرد سازمان امورمالیاتی … ۹۱
جدول ۴-۲۲ بررسی فرضیات پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری …………… ۹۲
جدول ۴-۲۳ شاخصهای برازش مدل معادلات ساختاری ……………… ۹۳
فهرست شکل ها و نمودارها :
شکل ۲-۱ مدل نگاشت مالیات -فرآیند…۲۶
شکل ۲-۲ مدل یکپارچه فرآیند های مالیاتی ……………..۲۹
شکل ۲-۳ الگوریتم انتخاب فرآیندها ………………….۳۰
شکل ۲-۴ فرآیند عملکردی سازمان ….. ۵۷
شکل ۲-۵ مدل اثرات برون سپاری موفق بر سازمان .. ۵۸
شکل ۲-۶ مدل مفهومی تحقیق ……….. ۵۹
نمودار ۴-۱ توزیع فراوانی آزمودنیها بر حسب نوع پاسخگویان …… ۷۰
نمودار ۴-۲ درصد فراوانی کارمندان بر حسب جنسیت آنها………….. ۷۱
نمودار ۴-۳ درصد فراوانی آزمودنی ها بر حسب تحصیلات آنها…….. ۷۲
نمودار ۴-۴ درصد فراوانی آزمودنیها بر حسب سن آنها……………… ۷۳
نمودار ۴-۵ درصد فراوانی آزمودنیها بر حسب سابقه کاری آنها……۷۴
نمودار ۴-۶ معادله خط رابطهی تجزیه و تحلیل استراتژیک برونسپاری و عملکرد سازمان …………. ۷۹
نمودار ۴-۷ معادله خط رابطهی تجزیه و تحلیل مذاکرات برونسپاری و عملکرد سازمان…………….. ۸۱
نمودار ۴-۸ نمودار اسکری برای تعیین تعداد عوامل مکنون مؤلفه برونسپاری……….. ۸۵
نمودار ۴-۹ نمودار اسکری برای تعیین تعداد عوامل مکنون عملکرد سازمان امورمالیاتی………………. ۸۹
شکل ۴-۱ مدل اندازه گیری مؤلفه برونسپاری فرآیند مالیات بر خودرو در حالت تخمین استاندارد ………………….. ۸۶
شکل ۴-۲ مدل اندازه گیری متغیر عملکرد سازمان امورمالیاتی در حالت تخمین استاندارد …………. ۹۰
شکل ۴-۳ مدل معادلات ساختاری در حالت تخمین استاندارد………..۹۳
چکیده :
برون سپاری عبارت است از پیدا کردن ارائه دهندگان خدمت جدید و روشهای جدیدی که بتوان با اطمینان تهیه مواد، کالاها، اجزاء و خدمات را به آنها واگذار نمود. در حقیقت در واگذاری یا برون سپاری، سازمان از دانش و تجربه و خلاقیت ارائه دهندگان خدمت جدیدی که قبلاً استفاده نکرده بهرهمند میشود. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر برونسپاری فرآیندهای سازمان امورمالیاتی برعملکرد آن باتوجه به مطالعه موردی مالیات برخودرو در استان کرمانشاه در نیمه اول سال ۱۳۹۳انجام گردید.پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی بوده و از حیث نحوهی گردآوری داده ها، تحقیقی توصیفی ، از نوع پیمایشی است. این تحقیق از آن جهت کاربردی است که یافتههای آن در حل مشکلات سازمان امورمالیاتی به کار گرفته میشود.و از آن جهت توصیفی هستند که متغیرها بر حسب وضع موجود مورد بررسی قرار میگیرند و متغیرهای تحقیق دستکاری نمیشوند.جامعه آماریِ این تحقیق، مؤدیان و کارکنان سازمان امورمالیاتی کرمانشاه میباشد. پرسشنامه های طراحی شده میان این گروه ها توزیع و اطلاعات لازم جمع آوری ونظرات خبرگان و کارشناسان مالیاتی نیز گردآوری و یکپارچه گردیده است.نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند متغیر مستقل برونسپاری فرآیند مالیاتبرخودرو دارای تأثیر 71 درصدی، برنامه ریزی مقدماتی دارای تأثیر 25 درصدی، تجزیه و تحلیل استراتژیک دارای تأثیر 49 درصدی، تحلیل هزینه دارای تأثیر 22 درصدی، مذاکرات دارای تأثیر 28 درصدی و الزامات پس از قرارداد دارای تأثیر 27 درصدی بر متغیر وابسته عملکرد سازمانی دارند. همچنین مشاهده گردید که همه این روابط از نوع مستقیم و مثبت می باشند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان اذعان داشت برونسپاری مالیات برخودرو در استان کرمانشاه تاثیر مثبت وبه سزایی درعملکرد سازمان امورمالیاتی کرمانشاه داشته است.
۱-۱مقدمه :
امروزه، مسائلی چون افزایش فشارهای رقابتی، دشواریهای کسب وکار،محدودیت منابع ،پیچیدگی های تکنولوژیک وتخصصی ترشدن کارها،شتاب تحولات محیطی،عدم اطمینان به آینده،افزایش هزینه ها،بزرگ شدن بیش از اندازه برخی از سازمانها (بویژه در بخش عمومی ) ونیز محدودیت های قانونی سبب شده است تا سازمانها در الگوهای مدیریتی خود تجدید نظر کرده وبرای دست یابی به مزیتهای رقابتی در دنیای کنونی کسب وکار ،به استراتژیهای جدیدی روی آورند. یکی از این استراتژیها تمرکز برشایستگیهای اصلی و واگذاری انجام بسیاری از فعالیتها به منابع خارج ازسازمان (برونسپاری) است.( چشم براه، مرتضوی،1389: ۹)
ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺪی ﺑﻪ ﻣﻔهوم ﺑﻬﺮهوری و اﺳﺘﻔﺎده ﺑﻬﻴﻨﻪ از اﻣﻜﺎﻧﺎت و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ اﻣـﺮی روﺷﻦ و ﺑﺪﻳﻬﻲاﺳﺖ و ﺑﺮای اﻓﺰاﻳﺶﻧﺮخﺑﻬﺮهوری،ﺑﺎزﺑﻴﻨﻲدرروشﻫـﺎیادارهﺳـﺎزﻣﺎنودرﺻﻮرتﻟﺰومﺗﺠﺪﻳﺪﻧﻈﺮ در آﻧﻬﺎ اﺟﺘﻨـﺎبﻧﺎﭘـﺬﻳﺮﻣـﻲﺑﺎﺷـﺪ .از ﻧﻈـﺮﻋﻠﻤـﻲ، روشﻫـﺎی ﻣﺘﻌﺪدی وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻲﺗﻮاﻧﻨﺪ در اﻧﺘﺨﺎب راه ﺣﻞﻫﺎی اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻋﻘﻼﻳﻲ از ﻣﻨﺎﺑﻊ، از آﻧﻬﺎﻛﻤﻚﺑﮕﻴﺮﻧﺪ . ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ در ﺳﺮاﺳﺮﺟﻬﺎن ﺑﻪ دﻧﺒﺎل تکنیک ﻫﺎ روشﻫﺎﻳﻲ ﺑـﺮای ﺣﻔﻆ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺰاﻳﺎی رﻗﺎﺑﺘﻲﺧﻮد ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦﻣﺪﻳﺮﻳﺖﺧﺪﻣﺎت،ازﺟﻤﻠﻪﺑﺮونﺳﭙﺎریﻛـﻪدرآنﺗﻤـﺎمﻳﺎﺑﺨﺸﻲازﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎیﺳﺎزﻣﺎنﺑﻪاﻓﺮاد ﻳﺎ ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎی ﺑﻴﺮوﻧـﻲ واﮔـﺬارﻣـﻲﺷـﻮد، ﻳﻜـﻲازروشﻫﺎی ﺑﻬﺮهوریاﺳﺖﻛﻪ در دو دﻫﻪاﺧﻴﺮ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ است. (پورمعلم ،۱۳۸۹: ۳ )
امروزه تغییرات فراوانی در اداره سازمانها صورت گرفته است وساختار سازمانهاموجب تغییرات درشیوه های مدیریتی گردیده است.در این زمان سازمانها برای رسیدن به اثربخشی وکارایی بالا مجبور هستند خود رابا شرایط موجود ومحیط وفق دهند .سازمانهای جدید فعالیتهای اصلی خودراباتوجه به نیروهای کلیدی خود انجام میدهند وضمن تجزیه وتحلیل ،فعالیتهایی که به نظر می رسد می تواند درخارج از سازمان انجام شود را به نیروهای متخصص خارج از سازمان می سپارد ،به این امید که پیمانکاران ونیروهای خارج از سازمان باتوجه به تخصص مربوطه به لحاظ اقتصادی می توانندآن رابهتر وباهزینه ای کمتر انجام دهند.
۱-۲بیان مسئله
برونسپاری عبارتست از واگذاری برخی فعالیتهای داخلی یک سازمان به تأمینکننده آن دربیرون ازسازمان و واگذاری حق تصمیمگیری به تأمینکننده بیرونی براساس قرارداد.درواقع در برونسپاری علاوه برواگذاری فعالیتها وعوامل تولید(کارکنان تسهیلات،تجهیزات،فناوری وسایر تجهیزات)،اختیار تصمیم گیری(مسئولیت وحق تصمیم گیری در موردفعالیتها)نیز دراغلب موارد واگذار میگردد.پیتر دراکر در ارتباط با برونسپاری و آثار آن میگوید:چنینامری در واقع در حکم تحولی بنیادین در ساختار سازمان های جهانی فرد است. این بدان معناست که دیگر الزامی نیست که سازمانهای بزرگ به تشکیلات بدل شوند که تعداد زیادی افراد را در استخدام خود داشته باشند. این قبیل سازمانها به تشکیلاتی تبدیل میشوند که به درآمدهای عالیو بهرهوری مالی دست پیدا می کنند ، زیرا تنها بر فعالیتهایی تمرکز می کنند که برای آنها مأموریت یافته اند . کارهایی را انجام میدهند که دقیقاً به اهداف سازمانهای آنها مربوط است. کارهایی را به خوبی میشناسند و به جزئیات آن آشنایند.مابقیفعالیتهایخدماتیاینگونهسازمانهابهنهادهایبیرونیواگذارمیگردد.(رهاننده پورلنگرود،1392 : ۵)
به شرکتی که یک فعالیت خدماتی به آن سپرده شده است ،تأمین کننده خدمت اطلاق می شود. (الوانی و اشرف زاده،1387: 17)
در سالهای اخیر برونسپاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه سازمانها و ارتقای بهرهوری در قالب کوچک سازی مورد توجه مدیران و مسئولین سازمانها قرار گرفتند و صورتهای مختلف به اجرا درآمده است.
همچنین به عنوان یک ابزار اجرایی ساده و اقتصادی روز به روز کاربردهای بیشتری پیدا کرده است. در بررسی کارهای انجام شده مرتبط با برون سپاری مشخص می شود که این موضوع عمدتاً در بخش تولیدی وصنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، پوشاک ، فناوری اطلاعات، صنایع غذایی،و … مورد استفاده قرار گرفته و رو به گسترش است . اما در بخش خدمات وسازمانهای دولتی که عامل رقابت پذیری در آنها مد نظر نیست، کمتر مورد توجه قرار گرفته شده است.
با توجه به رشد بخش خدمات و اهمیت موضوعاتی مانند کارائی، کیفیت، هزینه و ارزش افزوده،تکریم ارباب رجوع که در سازمانهای دولتی مطرح شده است برون سپاری فعالیتها در سازمانهای دولتی و بخش خدماتنیزموردتوجهواقعشدهاستودراولویتهایکاریسازمانها قرار گرفته است.( عالم تبریزوشایسته،1390: ۲)
بر اساس موضوعی که در ادامه روند بررسی بخشهای هزینه ای لایحه بودجه 92 بند 50 به تصویب رسید سازمان امور مالیاتی مجاز است به منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مودیان، قسمتی از فعالیتهای خود را به استثنای تشخیص مواخذ مالیاتی، دادرسی مالیات و عملیات اجرایی وصول مالیات را به بخش غیردولتی واگذار نماید. نحوه واگذاری و انجام دادن تکالیف طبق دستور العملی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.
و…
بررسی تاثیر برون سپاری فرایندهای سازمان امور مالیاتی برعملکرد آن