چکیده : تصویرگری مطالب علمی در نقاشی ایرانی- اسلامی ،تاریخی به قدمت پیدایش نگارگری دارد به ویژه با نگاهی به نخستین مکاتب نگارگری به اهمیت تصویرگری مطالب علمی در کتابهایی که ترجمه می شده اند و همچنین کتابهای تالیفی پی می بریم. علم و هنر گرچه در ظاهر دو مقوله جدای از هم به نظر می رسند ولی همواره در تاریخ جهان دارای تعامل و نوعی گفت گو با یکدیگر بوده اند، بطوری که این تعامل در شکل گرفتن هر دوی این دستاوردهای بشری سخت اثر گذار بوده است ، این همبستگی را می توانیم به عنوان نمونه با بررسی آثار داوینچی و یا اشر، به وضوح مشاهده کنیم . علم و یافته های علمی در زندگی بشر تاثیری شگرف و اساسی دارند و بویژه امروزه با مطرح شدن مفهومی بنام زندگی روزمره ، در علم جامعه شناسی ، تاثیر علم در گذران زندگی روزمره به وضوح قابل مشاهده است و لزوم آموزش مفاهیم علمی در این زمینه هرچه بیشتر مطرح می شود. همچنین نظر به یافته های روانشناسی در زمینه انواع هوش و اهمیتی که هوش دیداری در یادگیری انسانها دارند اهمیت تصویرگری در امر آموزش بیشتر نمایانده می شود و جوانان به عنوان قشری مستعد که نقشی فعال در جامعه ایفا می کنند و ارتباطی مستقیم با مراکز آکادمیک و تحصیلات عالی دارند نیازمند هرچه بیشتر آشنا شدن با مفاهیم علمی هستند و تصویر -گری که همراه با دید موشکاف و باریک بین هنرمند باشد ، هرچه بیشتر به تحقق این امر کمک خواهد کرد،البته در این بین عکس و تصویرسازی هر دو جایگاه مخصوص خود را دارند و می توانند به بیان مفاهیم علمی از منظری مختلف کمک کنند.
پایان نامه : اهمیت تصویرگری یافته های علمی در زندگی روزمره (مخاطب جوانان) عملی : طراحی آموزشی گیاهان و طبیعت