![طراحی کاتالیست هیدروکراکینگ برشهای سنگین نفتی](../prod-images/440975.jpg)
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:85
فهرست مطالب :
مقدمه
بخش اول : مباحث نظری
فصل ۱) فرآیند هیدروراکینگ
۱-۱) تاریخچه فرآیند
۱-۲) معرفی فرآیند
۱-۳) انواع فرآیند
۱-۳-۱) فرآیند یک مرحلهای
۱-۳-۲) فرآیند دو مرحلهای
۱-۴) راکتورها و بستریهای کاتالیستی فرآیند
۱-۵) واکنشها و مکانیزم آنها
۱-۵-۱) واکنشها
۱-۵-۲) مکانیزم واکنشها
فصل۲) کاتالیستهای هیدروکرانیگ
۲-۱) مقدمه
۲-۲) روشهای متداول ساخت کاتالیست
۲-۲-۱) رسوب گیری و مخلوط کردن
۲-۲-۲) شکل دهی
۲-۲-۳) خشک کردن و کلسیناسیون
۲-۲-۴) تلقیح
۲-۳) کاتالیستهای فرآیند هیدروکراکینگ
۲-۳-۱) جزء زئولیتی
۲-۳-۲) اجزا غیر زئولیتی
۲-۳-۳) جزء فلزی
۲-۴) روشهای مختلف ساخت کاتالیستهای هیدروکراکینگ
۲-۴-۱) مخلوط کردن
۲-۴-۲) هم ژل سازی
۲-۴-۳) تلقیح
۲-۴-۴) تبادل یونی(تلقیح بااثر متقابل فلزوپایه)
۲-۴-۵) مخلوط کردن نمک مولیبدن-تلقیح نیکل
بخش دوم : بررسیها و عملیات آزمایشگاهی
فصل۳)ساخت پایه کاتالیست
۳-۱) مراحل ساخت سیلیکاآلومینا
۳-۱-۱) مراحل ساخت سیلیکاآلومینا
۳-۱-۲) شستشوی ژل سیلیکاآلومینا
۳-۱-۳) خشک کردن ژل
۳-۱-۴) اکسترود کردن و عملیات حرارتی نهایی
۳-۲) عملیات آزمایشگاهی
۳-۳) جمع بندی
۳-۴) پارامترهای بررسی شده هنگام ساخت سیلیکاآلومینا
۳-۴-۱) تأثیرpH ژل سیلیکاآلومیناروی مشخصات بافتی آن
۳-۴-۲) تأثیرزمان پیرکردن ژل سیلیکا آلومینادر۷=pHروی مشخصات بافتی آن
۳-۴-۳) تأثیر مقدار سدیم , روی سطح سیلیکاآلومینا
فصل ۴) ساخت کاتالیست
۴-۱) عملیات آزمایشگاهی
۴-۱-۱) تلقیح همزمان
۴-۱-۲) مخلوط کردن نمک مولیبدن-تلقیح نیکل
۴-۱-۳) مخلوط کردن
۴-۲) جمع بندی
فصل ۵) بررسی عملکرد کاتالیست
۵-۱) شرح دستگاه و عملیات
۵-۲) محاسبه درصد تبدیل,گزینش پذیری محصولات میان تقطیرو بازده
چکیده
با توجه به سنگین شدن منابع نفت کشور , نقش مهم فرآیندهای شکست , بیش از پیش نمایان میشود یکی از این فرآیندها هیدروکراکینگ میباشد , که به علت امتیازات زیاد از اهمیت بیشتری برخوردار است. این فرآیند کاتالیستی , حجم انبوهی از کاتالیستهای مصرفی در پالایشگاهها را به خود اختصاص داده و میزان مصرف کاتالیست آن در ایران , حدود 350 تن در سال میباشد.
دراین پروژه , ساخت کاتالیست این فرآیند مورد نظر بوده است که با توجه به جهت گیری فرآیند هیدروکراکینگ در ایران برای تولید فرآوردههای میان تقطیر , نسبت به ساخت کاتالیست بر پایه سیلیکاآلومینای آمورف و با استفاده از فلزات نیکل – مولیبدن ,مبادرت شده است.
ساخت پایه سیلکاآلومینا , با روش هم ژل سازی , بر اساس ترکیب آلومیناسل و سیلیکاسل انجام شد. در جریان ساخت پایه , مشخص شد که تنظیم پارامترهای عملیاتی نظیر pH , تأثیر بسزایی بر بافت نهایی پایه دارد.
پس از بدست آوردن شرایط بهینه پایه , روشهای مختلف ساخت کاتالیست مورد آزمایش قرار گرفت و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی کاتالیست ساخته شده , با کاتالیست تجاری مقایسه گردید. در انتها , کاتالیست ساخته شده با استفاده از روش مخلوط کردن که سادهترین و مقرون به صرفه ترین روش است , آماده گردید و جهت تست راکتوری انتخاب شد. تست راکتوری در شرایط مختلف دما و فشار انجام گردید و نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از کاتالیست تجاری مورد مقایسه قرار گرفت.
مقدمه
نفت خام , مخلوط پیچیده ایست از هیدروکربنهای مختلف گروههای پارافینی , نفتی و آروماتیک , علاوه بر این در نفت خام مقادیر کمی نیز ترکیبات گوگرددار , نیتروژندار و فلزاتی نظیر نیکل و وانادیم وجود دارد.
در نقطیر نفت خام بر اساس فاصله جوش , برشهای مختلف بدست میآید. برشهایی که در دمای کمتر از oC180 میجوشند , به عنوان « برشهای سبک» در نظر گرفته میشوند. برشهایی که دردمای بین oC180 تا oC360 میجوشند , «مواد میان نقطیر 1» میباشد و برشهای با نقاط جوش بالاتر از oC360 « برشهای سنگین » نامیده میشوند. برشهای مختلف حاصل از تقطیر نفت خام و کاربردهای آنها در جدول (الف) نشان داده شده است.
جدول الف: برشهای مختلف حاصل از تقطیر نفت خام
Typical use Boiling range , oC Fraction
Fuel , LPG , olefins Up to 10 Gas (up to C4
Gasoline blend 10 – 80 Lt,naphta
Gasoline blend (after reforming),jet 80 – 180 Hv , naphta
fule, surce of aromatice
Jet fuel , kerosene 180 – 260 Kerosene
FCC feed , diesel fuel 260 – 360 Atm , gas oil
Source of VGO (by vacuum distil),fuel oil,some ~ 369 + Atm , residue
hydroprocessd
Asphalt ,coke ,lube oil,some hydroprocessrd ~ 560 + Vacuum residue
فرآیندهای پالایش , به منظور بهبود کیفیت برشهای نفتی و تبدیل برشهای نفتی نامرغوب به فرآوردههای مطلوب (نظیر سوختها) طراحی شدهاند. شکل (الف) نمودار عملیات پالایش نفت خام را نشان میدهد.
طراحی کاتالیست هیدروکراکینگ برشهای سنگین نفتی