نوع فایل: word
قابل ویرایش 170 صفحه
پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته روانشناسی بالینی
چکیده:
پژوهش حاضر تحت عنوان «بررسی رابطه NLP با عزتنفس و منبع کنترل» انجام گرفت. در این پژوهش 3 متغیر به شرح زیر مورد مطالعه قرار گرفتند.
1- عزت نفس، عبارت است از خشنودی فرد نیست به تصور از خود خویش یا احساسات فرد نسبت به قدر و ارزش خود.
2- منبع کنترل، عبارت است از اعتقاد فرد به تحت کنترل بودن یا نبودن زندگی، افرادی که دارای کنترل درونی هستند، معتقدند مسئول سرنوشت خودشان هستند و افرادی که دارای منبع کنترل بیرونی هستند، چیزهای خوب و بد را به اقبال یا شانس نسبت میدهند.
3- پذیرش اجتماعی، عبارت است از شناخت محیط و برقراری ارتباط با دیگران و شناخت فرد از خود در بین دیگران و رضایت و خشنودی فرد و اجتماع از وی.
در این پژوهش 100 آزمودنی که شامل 50 نفر از افراد را که در کلاسها در NLP شرکت کرده بودند و 50 نفر از افراد را که در این کلاسها شرکت نکرده بودند به صورت تصادفی انتخاب شدند. کلیه افراد به خاطر محدود بودن تعداد نفرات به صورت تصادفی انتخاب شدند.
برای جمعآوری دادهها از 2 پرسشنامه استفاده شد یک پرسشنامه برای سنجش عزت نفس (سیاهه عزت نفس کوپر اسمیت)، یک پرسشنامه برای سنجش منبع کنترل درونی- بیرونی (پرسشنامه راتر) استفاده گردید و یک خرده آزمون از 8 ماده پذیرش اجتماعی، پرسشنامه عزت نفس استفاده شده است.
در این پژوهش برای سنجش همسانی درونی این پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب بدست آمده برای کل آزمودنیها از طریق آلفای کرونباخ 7/0 گزارش شده است این پژوهش دارای 2 فرضیه اصلی و 6 فرضیه فرعی میباشد که عبارتند از:
اصلی: 1- بین NLP و عزت نفس رابطه مثبت وجود دارد.
2- بین NLP و منبع کنترل رابطه مثبت وجود دارد.
مقدمه:
انسان به دنبال سازگاری با شرایط متغییر محیطی و اجتماعی در پی روشهایی است که علاوه برداشتن منافع فردی به حفظ روابط اجتماعی نیز منتهی شود. او در پی روشهایی است که در عرصه عمل به کار گرفته شوند تا در حد توان، زندگی را قابل تحمل نمایند و بهزیستی زیستشناختی و روانشناختی را به ارمغان آورند. اینک آن چه که این خواسته انسان را تحقق میبخشد (برنامهریزی عصبی- کلامی) است که ریچارد بندلر و جان گریندر آن را در اواسط دهه 1970 در کالیفرنیا ابداع کردند NLP علم و هنر رسیدن، به کمال و موفقیت است، بدین صورت که این روش الگویی است که به واسطه آن میتوان به تجارب منحصر به فرد در زندگی دست یافت. به عبارتی دیگر روشی برای اندیشیدن و سازمان دادن اندیشه پیچیده و برقراری ارتباط در انسان است.
به کارگیری NLP در عرصه زندگی به هدفمندی حیات فرد منجر خواهد شد. و در نهایت به تجربه زندگی انسانیتر که سرشار از انتخابگری و خلاقیت میباشد منتهی خواهد شد.
سال دو هزار آبستن تحولات مادی و معنوی بسیار است. سرعت پیشرفت، گسترش جهان صنعت و تولید، زندگی ماشینی، فاصلهها، انسان را جبراً به طرف استفادههای بهینه و ثمربخش و اثربخش از قوهها و امکانات سوق میدهد.
NLP به عنوان نسل جدید روانشناختی با تاکید بر عمل، تغییر و اثربخشی مطرح میگردد. و در بین بیشمار نگرشها و مکاتب روانشناسی در شرق و غرب، NLP، موضوع ساختارهای نفوذ و تغییر و عمل را در مییابد و به ما یاد میدهد که افراد موفق و کامیاب چگونه از این ساختارها استفاده کردهاند. در وجود هر یک از ما رویاها و آرزوهایی وجود دارند و رویاها و آرزوها اگر از قوه به فعل در نیایند- اگر از حرف به عمل تبدیل نشوند- اسباب زحمت و ناهنجاری در انسان میشوند. بخش بسیار مهم زندگی انسان آگاهی از «افسانه شخصی» به قول کوئیلو و دست نبشته زندگی به قول اریک برن میباشد و NLP به ما یاد میدهد که بفهمیم مشکل عدم توانائی در تحقق بخشیدن به افسانه شخصی، دست نبشته زندگی و آرزوها و رویاها و افسانه حیات در طرح نادرست آنهاست و یا در اجرای نادرست آنها و تا حصوص نتیجه، رفتار و برخورد را میبایست تغییر داد.
یکی از عوامل مهم روحی و روانی که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته، عامل «عزت نفس» میباشد. عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات درون خود پنداره برای فرد دارد و از اعتقادات فرد در مورد تمام صفات و ویژگیهای که در او هست ناشی میشود.
عزت نفس واجد دو ارزش است: عزت نفس بالا که در آن خود ادراک شده و خود ایدهآل با هم همتراز، دیگری عزت نفس پایین که در آن بین خود ادراک شده و خود ایدهآل شکاف و فاصله زیادی وجود دارد (فرنچ (1968) و آرگو (1972)) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب و استرس نام میبرند. با توجه به تحقیقات انجام شده، جامعهای که افراد آن از احساس ارزشمندی (عزت نفس بالا) برخوردارند، در مقابل انواع مشکلات و مسائل زندگی، فشارهای روانی، تهدیدها و حوادث ناگوار طبیعی همچون سیل و زلزله و.... و بیماریهای روانی مقاوم و پایدار خواهند بود که این امر شکوفائی عزت نفس، استعدادهای نهفته و خلاقیت و پیشرفت زندگی و اقتصادی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. اکثر صاحبنظران برخورداری از عزت نفس (ارزیابی مثبت از خود) را به عنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری عاطفی، اجتماعی و استفاده از مهارتهای مقابلهای موفق و سازگارانه تلقی میکنند. شایستگی عاطفی – اجتماعی که از خود ارزیابی مثبت منتج میشود میتواند، سپر یا نیرویی در مقابل مشکلات خطیر باشد. به نظر میرسد که عزت نفس بالا قادر است تا حدودی بعضی مسائل و مشکلات دوران نوجوانی و جوانی را جبران نماید.
فردی که احساس خوبی در مورد خودش دارد، بهتر میتواند مشکلات خود را حل و با آنها کنار بیاید، وی ممکن است به گونهای با مشکلات کنار بیاید یا مواجه شود که گویی هرگز مشکل عمدهای برایش به وجود نیامده است. در مقابل افرادی که از عزت نفس پایین برخوردارند، در مواجهه با مشکلات زندگی منفعل عمل میکنند و احساس توانایی خود را در مواجهه با مشکلات، پایین ارزیابی میکنند و از روشهای مقابلهای ناسازگارانه استفاده میکنند. وقتی که عزت نفس بالا باشد، فرد میزان فعالیت خود را افزایش میدهد و احساس توانائی خود را در مواجهه با مشکلات و انجام وظایف محوله در سطح مطلوب و بالائی ارزیابی میکند. در بررسیهائی که بر روی افراد واجد عزت نفس پایین صورت گرفته علائمی چون: اضطراب، شکایتهای جسمانی، افسردگی، کاهش سلامت عمومی بدن، بیتفاوتی و احساس تنهایی، کاهش عملکرد، استفاده از روشهای مقابلهای ناسازگارانه و ناموفق گزارش شده است.
یکی دیگر از تواناییهای شخصی که میتواند تعیینکننده پاسخ شخص به موقعیتهای استرسآور باشد، به عنوان منبع کنترل نامیده میشود. این اصطلاح که ابتدا در اواسط دهه 1960 توسط واتر بکار برده شد به خصوصیتی گفته میشود که بر اساس آن، افراد احساس میکنند تا چه حد روی موقعیتها توان نفوذ دارند. کسی که واجد منبع کنترل درونی است، عقیده دارد که بر روی آنچه که اتفاق میافتد، کنترل دارد و تصمیم و عمل اوست که در پیامدها نفوذ دارد. در مقابل، کسی که واجد منبع کنترل بیرونی است، عقیده دارد که اثر ناچیزی بر موقعیتها دارد و پیامدهای آن را بیشتر، شانس و سرنوشت تعیین میکند. کسانیکه معتقد به درونی بودن کنترل هستند، مطمئن هستند که میتوانند در دگرگونی محیط اطراف خویش اثر بگذارند. در حالیکه افراد واجد منبع کنترل بیرونی، عقیده دارند که در تغییر محیط خویش بیتاثیر یا دارای اثر ناچیزی هستند.
مطالعات روی سازگاری و تعادل روانی و توانائی مقابله، با فشارهای زندگی، نشان داده است که درونیها، کمتر دچار پریشانی میشوند و از نظر روانی و جسمانی سالمتر هستند. به علاوه تعدادی از مطالعات مشخص ساختهاند که درک فرد از اینکه بر موقعیتهای فشارزا کنترل دارد، برای او امتیازی مثبت در مقابله با عوامل استرسزا به شمار میآید.
فهرست مطالب:
چکیده
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فصل دوم
نظریهها
NLP
منبع کنترل
منبع کنترل و سبکهای شناختی
تغییرپذیری ابعاد منبع کنترل
شکل گیری منبع کنترل
عزت نفس
شناخت خود
ایجاد احساس درباره خود و خودپنداره
شکل گیری خودپنداره
فرق عزت نفس با خودپنداره
عوامل موثر در پدیدآیی خود، خودپنداره و عزت نفس
تاثیر خانواده بر روی عزت نفس
ابعاد عزت نفس
سطوح عزت نفس
مفاهیم عزت نفس
عزت نفس چیست
عزت نفس فردی و جمعی
عرت نفس به مثابه یک صفت شخصیتی
تغییرپذیری عزت نفس
رشد عزت نفس
عزت نفس و منبع کنترل
دیدگاههای نظری در مورد عزت نفس
کوپر اسمیت
دیدگاه آبرهام مازلو
آلفرد آدلر
دیدگاه کارل راجرز در مورد عزت نفس
دیدگاه دانشمندان دیگر در مورد عزت نفس
دیدگاه اسلام در مورد عزت نفس
پیشینه تحقیق NLP
پیشینه عزت نفس
جمع بندی
فرضیهها
فصل سوم
متغیرها
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
روش تحقیق
روش اندازه گیری متغیرها
روائی
اعتبار
روشها و آزمونهای آماری
جامعه و نمونه آماری
روش نمونه گیری
حجم نمونه
فصل چهارم
توصیف متغیرها
آزمون فرضیهها
فصل پنجم
نتیجه گیری
بحث و نتیجهگیری کلی
پیشنهادات
محدودیتها
منابع
پیوستها
فهرست جداول:
جدول شماره 1-4
جدول شماره 2-4
جدول شماره 3-4
جدول شماره 4-4
جدول شماره 5-4
جدول شماره 6-4
جدول شماره 7-4
جدول شماره 8-4
جدول شماره 9-4
جدول شماره 10-4
جدول شماره 11-4
جدول شماره 12-4
جدول شماره 13-4
جدول شماره 14-4
جدول شماره 15-4
جدول شماره 16-4
جدول شماره 17-4
جدول شماره 18-4
فهرست نمودارها:
نمودار شماره 1-4
نمودار شماره 2-4
نمودار شماره 3-4
نمودار شماره 4-4
نمودار شماره 5-4
نمودار شماره 6-4
نمودار شماره 7-4
منابع و مأخذ:
الف – منابع فارسی:
1- دیلتز، رابرت. (1377). ان. ال. پی و رمز موفقیت در مدیریت و رهبری، ترجمه مهدی قراچهداغی، نشر پیکان، تهران، (تاریخ نشر به زبان اصلی، 1998).
2- ریچاردسون، جری. (1374). معجزه ارتباط وان. ال. پی، ترجمه مهدی قراچهداغی، نشر پیکان، تهران
3- هریش، کارول. (1357). دیدگاههای تازه ان.ال.پی، در مورد هنر و نمونه عالی از علوم، ترجمه سینا خلیلی و اکرم احتشامی تبار، نسل نواندیش، تهران، (تاریخ نشر به زبان اصلی (1999)).
4- دیمیک، سالی. (1384). ارتباط موفقیت آمیز از طریق NLP، ترجمه علی اسماعیلی، انتشارات شباهنگ تهران، (تاریخ نشر به زبان اصلی (1958)).
5- آلدر، هری، وهیتر، بریل (1380). ان. ال. پی، در 21 روز، ترجمه علی شادروح، انتشارات ققنوس، تهران، (تاریخ نشر به زبان اصلی (1999)).
6- اکونور، جوزف، و سیمور، جان. (1375). مولد برنامهریزی عصبی- کلامی، ترجمه مهدی قراچهداغی، نشر البرز، تهران (تاریخ نشر به زبان اصلی 1984).
7- بندلر، ریچارد، وگریندر، جان. (1380). NLP و تغییرات سریع فردی، ترجمه هومن مجردزاده کرمانی، نشر شابک، تهران، (تاریخ نشر به زبان اصلی (1998).
8- دی، آنجلیس، باربارا. (1382). اعتماد به نفس، ترجمه هادی ابراهیمی، نسل نو اندیش (تاریخ نشر به زبان اصلی 1995).
9- شیهان، ایلین. (1383). عزت نفس، ترجمه مهدی گنجی، نشر ویرایش، تهران، (تاریخ نشر به زبان اصلی 1964).
10- تریسی، برایان. (1381) رموز اعتماد به نفس، ترجمه اشرف رحمانی و کورش طارمی، نشر رایشن، تهران (تاریخ نشر به زبان اصلی 1945).
11- لینرن فیلد، گیل. (1383). اعتماد بنفس برتر، ترجمه حمید اصغریپور و نگار اصغریپور، جوانه رشد، تهران (تاریخ نشر به زبان اصلی 2000)
12- کورکیل بریگس، دروتی، (1372). خودباوری، ترجمه عباس چینی، نشرالبرز، تهران (تاریخ نشر به زبان اصلی 1986).
13- کول، کریس، (1376). کلید طلائی ارتباطات، ترجمه محمدرضا آل یاسین، نشر هامون، تهران، (تاریخ نشر به زبان اصلی 1993).
14- پالمر، استفن، (1384). نظریههای مشاوره و روان درمانی، ترجمه ناصر یوسفی و همکاران، انتشارات پرسش، تهران.
15- کریچنر، فران، (1377). مبانی پژوهشی در علوم رفتاری، ترجمه حسن پاشاشریفی و جعفر نجفیزند، انتشارات آوای نور، تهران.
16- گنجی، حمزه، (1382). بهداشت روانی، انتشارات ارسباران، تهران.
17- پاشاشریفی، حسن و نسترن شریفی، (1380). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات سخن، تهران.
18- دلاور، علی، (1380). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، نشر ویرایش، تهران.
19- هاشمی، تورج، (1374). بررسی رابطه حمایت اجتماعی، منبع کنترل و عزت نفس با روشهای مقابلهای در دانشآموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی. ناظر طرح: شورای تحقیقات و برنامهریزی.
ب- منابع خارجی:
1) Dilts, Robert, (1998). NLP and Successful security the Leadership, Translater Mehdi grache Dagi, Publisher peykan, (1377)
2) Gerry, Richardson, (1999).
3) Harris, Carol, (1999). NLP: an introductory guide to the art and science od excekkence, Translater sina khalily, Akram ehteshami Tabor, publisher Nasle No Andish, (1357).
4) Dimmick, sally, (1958). Successful communication through NLP, translater Ali Esmaieke, publisher shabahang, (1384)
5) Alder, Harry., Heather, Bergk, (1999). NLP IN 21 DAY, Translater Ali Shadroh, publisher gognese, (1380)
6) O Conner ,Jospeh, Seymour, John, (1948). Introducing Neuro-linguistic Programming, Translater Mehdi grache Dagi, Publisher Alborz, (1375)
7) Grinder, John, Bandler, Richard, (1998). NLP and Persona Change, Translater Homan Mojarad zade, publisher shabak, (1380).
8) Di Angelise, Bar Bara, (1995). Confidence. Translater Hadi Ebrahimy, Publiaher Nasle NO Andish, (1380).
9) Sheehan, Elaine, (1964). Confidence, Translater Mehdi Gangi Publisher Virayesh, (1385).
10) Tracy, Brian, (1945). Confidence security, Translater Ashraf Rahmani, Koroshe Tarami, Publisher Raishan, (1381).
11) Linden field, Gael, (2000). Super Confidece, Translater Hamid and Negar Asgari Poor, Publisher Javane rooshd, (1383).
12) Corkille Brigge, Dorothy, (1987). Cele BraJe rourself. Translater Abaschini, Publisher Alborz, (1372).
13) Cole, Kris, (19930. Crystal Clear Communication. Translator Mohamadreza Ale Yasine. Publisher Hamoon/Tehran (Date of main publisher 1993).
14) Palmer, Estepane, views of cooperate and cure of inside/ Translator Naser Yousefie and Cooperatives publishers porsesh/ Tehran.
15) Kirichner, Feran, Tritroduction of investigation in scince and creation Translator Hasn Pasha Sharifie and Jafar Najafie Zand/ Publisher ray Noor/ Tehran.
16) Gangi, Hamze, (1382) Helthy of inside/ publisher Arasharan / Tehran.
17) Pasha Sharify, Hassan. Sharify, Nastaran. (1380). Ways of investigation in scince and creation Publishr Sojhan/ Tehran.
18) delavar, Ali, (1380). Ways of inverstigation in psychology and Training scince publish by Virayesh/ Tehran.
19) Hashemy, Torage, (1374). Discover the relationship of social protection/ Origion of Control and Confidence by the ways of over cominy on students in high school in Azarbijan Sharyie Province/ Viewer of Plan/ The Cooperation of investigation anf Proyraming.
20) Band ler, Richard and John Grinder (1979). Frogs into princer. P.13,24, 30, 45, 52
21) Druckman , Enhancing Human performancep. 138
22) Ronert Dilts. Rcots of NLP (1983) p.3
23) Lakoff , pbilosophy in the Flesh, 1999, p [63]
24) O Connot , Joseph and Ian McDermott (1996).principlesof NLP London, UK: Thorsons.
25) Soutce Andreas and Faulkner , 1994.
26) Steve and connirae Andreas. 1987
27) Heap , M. (1989). Neuro- Linguisttic programming: What is the evidence? In D Waxman D. Pederson.
پایان نامه ی بررسی تاثیر NLP بر عزت نفس و منبع کنترل افراد در شهرستان تبریز. doc