جی. یاس کی براکس، برند اچ اشمیت، و لیا زرنتانیلو
تجربه برند: چیست؟ چگونه اندازه گیری می شود؟ آیا روی وفاداری تاثیر می گذارد؟
مترجم:تکتم شریفی
ایمیل: tsht55@yahoo.com
تجربه برند به عنوان تاثیر، احساس، شناخت و واکنش رفتاری تصور می شود و با محرک های مربوط به برند بروز
می کند و قسمتی از هویت و طرح برند، بسته بندی، ارتباط و محیط است. نویسندگان چندین بعد تجربه را
تشخیص دادند و مقیاس تجربه برند را بنا کردند که شامل چهار بعد می شود: حسی، عاطفی، عقلی و رفتاری. در
شش مطالعه نویسندگان نشان دادند که این مقیاس قابل اعتماد و معتبر است و از معیارهای دیگر برند مثل
ارزیابی برند، درگیری برند، پیوستگی برند، علاقه مشتری و شخصیت برند متمایز است. بعلاوه تجربه برند رضایت
و وفاداری مشتری را مستقیم و غیر مستقیم از طریق ارتباط با شخصیت برند تحت تاثیر قرار می دهد.
لغات کلیدی: تجربه بازاریابی، تجربه برند، مدیریت تجربه مشتری، رشد مقیاس، ارتباطات بازاریابی
چگونه مشتریان برند را تجربه می کنند؟ چگونه تجربه برند اندازه گیری می شود؟ آیا تجربه برند رفتار مشتری را
تحت تاثیر قرار می دهد؟ ساختار و اندازه گیری های مفید زیادی اخیرا در مقالات برندسازی توسعه پیدا کرده
است مثل شخصیت برند، ارتباط برند، صداقت برند، پیوستگی برند و عشق به برند هرچند یک تصور و مقیاس
برای اندازه گیری تجربه برند هنوز توسعه پیدا نکرده است. بعلاوه، در تحقیقات مفاهیمی را مورد بررسی قرار
داده اند که تجارب خدمات و محصولات ویژه ای از آن ناشی می شود . با وجود این، بعضی از این تحقیقات به
صورت گسترده از ماهیت عینی و ساختار ابعادی تجربه برند چشم پوشی کرده اند.
بطور قابل توجه ای، تجربه برند در شیوه بازاریابی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بازاریابان حرفه ای
فهمیده اند درک چگونگی تجربه مشتری از برند برای توسعه استراتژی های بازاریابی کالاها وخدمات حیاتی است.
متون تجاری زیادی بوجود آمده اند که مفاهیم مفید بعلاوه بعضی از اندازه گیری های تجربه خاص را نشان
می دهند
تجربه برند: چیست؟ چگونه اندازه گیری می شود؟ آیا روی وفاداری تاثیر می گذارد؟