عنوان
بررسی رابطه خودپنداره استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامشهر
فهرست مطالب دارد
فهرست جداول دارد
فهرست نمودار دارد
منابع دارد
پاورقی دارد
با فرمت ورد برای کپی و ویرایش
چکیده
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مساله
اهمیت ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
هدف کلی
اهداف فرعی
فرضیه های پژوهش
متغیرهای پژوهش
تعاریف نظری مفاهیم
راهبردهای مقابله ای
خودپنداره
استرس
تعاریف عملیاتی مفاهیم
فصل دوم: پیشینه پژوهش
و...
مقدمه(برای نمونه با منابع جدید وکامل)
خودپنداره به معنای نگرش، ادراک و برداشتی است که فرد از خود دارد(بیابانگرد، 1374).
خودپنداره مفهومی روان شناختی است که احساس ها، ارزیابیها، نگرشها و نیز مقولههای توصیفی ما را از خودمان در بر می گیرد. خودپنداره از نظر راجرز و کلی نقش مهمی در یکپارچه ساختن عملکرد انسان دارد.کمبز معتقد است که حفظ و نگهداشت خود درک شده انگیزه تمام رفتارها است( به نقل از خرم رودی،1388).
خودپنداره سازماندهی کلی ادراکات فرد نسبت به خود است که چند وجهی، سلسله مراتب و نسبتاً ثابت است (دمبو 2014).
استرس و فرسودگی اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیت های افراد می گذارد. افراد تحت تاثیر استرس و به تبع آن فرسودگی، سلامت روان خود را از دست داده و دجار اختلال روانی خاصی می شوند. استرس ها و فرسودگی شغلی حاد نیروی انسانی را ضایع و هدف جامعه را دستخوش تزلزل می کند. افرادی که دچار استرس و فرسودگی می شوند و توان مقابله کارامد با آن را ندارند، از جنبه های جسمانی، روانی و رفتاری دچار مشکل می شوند. اما آنچه در این بین می تواند مایه خوشبختی و امیدواری باشدو شناسایی عامل مهم" راهبردهای مقابله" است که به عنوان یک متغیر میانجی می تواند پیامدهای استرس را تحت تاثیر قرار داده و کنترل کند و یا به ان دامن زند(قمری،1382) راهبردهای مقابله تلاش های شناختی و رفتاری است که افراد برای کنار آمدن با مسائل و مشکلات خود به کار می برند. راهبردهایی که فرد در مقابله با موارد استس زا به کار می برد نقش اساسی در سلامت جسمانی و روانی او ایفا می کند، فرایندهای ارزیابی و مقابله تلاش های شناختی و رفتاری افراد در تفسیر و غلبه بر مشکلات زندگی می باشد(موس و شفر،2003).
بیان مساله
پژوهشهای مختلف نشان دادهاند که دانشآموزان دارای خودپنداره بالا تلاشهای خود را به مثابه شاخص پیشرفت تحصیلی مثبت و تلاشهای پایین خود را به مثابه پیش بینی پیشرفت تحصیلی پایین درک میکنند (جراردی، 2005 ). اما در برخی از پژوهشها نشان داده شده است که بین خودپنداره با پیشرفت تحصیلی ارتباط معنادار وجود ندارد و در بیشتر دانشجویان بین خود واقعی و خود ایدهآل تطابق وجود ندارد (دیباجنیا، 2005).
در مجموع نتایج اغلب پژوهش ها نشان می دهد که کارایی و تاثیر روشهای پیشگیری یکپارچه بر روی نگرش، هیجان طلبی، رفتارهای مقابله ای از روش های نشر اطلاعات بالاتر است( یان[1] و همکاران، 2008؛ روهرباخ و همکاران، 2010).
[1] - yann
موضوع پایان نامه: بررسی رابطه خودپنداره و استرس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامشهر