پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق
گرایش حقوق ارتباطات
113 صفحه
چکیده:
مطبوعات یکی از رسانههای گروهی میباشد که از نظر قدمت تاریخی، تنوع، گسترهی مخاطبان و محدودهی پخش جغرافیایی، بین رسانهها از وضعیت ممتاز و ویژهای برخوردار است. امروزه نقش مطبوعات از وسیلهی اطلاعرسانی و منبع خبر فراتر رفته است و مطبوعات به کانونهایی قدرتمند تبدیل شدهاند که در شکلگیری و جریان امور کشور نقش دارند و در سیاست همپای احزاب، در اقتصاد و تجارت همپای سندیکاها و تشکلهای صنفی و در اخلاق همسنگ مراکز دینی و تربیتی به نقشآفرینی میپردازند. اینجاست که میتوان به بحث مسئولیت اجتماعی مطبوعات اشاره کرد؛ یعنی تکالیف و وظایف محوله بر مطبوعات که از آن با نام رسالت مطبوعات نام برده شده است. رسالت مطبوعات که در نظام حقوقی ما از آن صحبت شده کلمهای است با بار ارزشی که برخلاف اکثر کشورها جنبه ایجابی دارد و میتوان در رابطهی با آن، در دو شان الزامات اخلاقی و دیگری الزامات حقوقی و قانونی بحث نمود. اگرچه کشور ما با تصویب شش قانون عمدهی مطبوعاتی و دهها تکمله و تبصره در قانونگذاری این حوزه سابقهدار است ولی این بخش از حقوق هنوز از لحاظ نظری و رویه عملی و قضایی فقیر و ناهماهنگ با قانون اساسی و متون فقهی است. بر این اساس و با توجه به نگاه خاصی که به کارکردها و وظایف مطبوعات در کشور ما وجود دارد؛ در این تحقیق سعی بر آن داریم که با توجه به قواعد فقه شیعه اثنی عشری و نیز اصول قانون اساسی، رسالت مطبوعات را در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به بحث و مداقه گذاریم.
واژگان کلیدی: مطبوعات، رسالت مطبوعات، فقه شیعه، رسانه، آزادی مطبوعات، مسئولیت مدنی مطبوعات، حقوق ایران
رسالت مطبوعات در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران و تطبیق آن با فقه شیعه