فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:113
فهرست مطالب:
مقدمه: 1
فصل اول 2
سیستم های مدیریت محتوی (cms) 2
مزایای سیستم های مدیرت محتوا 4
شیوههای مختلف ارزیابی cms ها 5
قابلیتهای لازم برای یک CMS 7
چرا شمایک CMS لازم دارید؟ 8
یک CMS چه امکاناتی دارد؟ 8
CMSهای اطلاعاتی 9
فصل دوم: 16
Postnuke 16
بخش اول: کلیات postnuke 17
معرفی postnuke 17
سابقه postnuke 18
مجوز postnuke 19
خصوصیات اصلی postnuke 19
بخش دوم: نصب postnuke 22
خطوط فرمان نمونه برای mysql: 25
خطوط فرمان نمونه برای posthtresql: 25
روش نصب دستی 36
ارتقاء یا upgrade کردن 37
خطاهای رایج نصب 42
بخش سوم: مدیریت 43
افزودن صفحات HTML یا php به سایت 43
نحوه تغییر در منوی اصلی 44
1- حذف، اضافه و ویرایش آیتم های منو 44
2- اضافه کردن آیتم ها 45
3- حذف کردن آیتم ها 46
4- جابه جا کردن آیتم ها 46
حذف و اضافه پیام های مدیر 47
اضافه کردن پیام های مدیر 47
تغییر صفحه آغازین سایت 47
افزودن آیتم به منوی شخصی 48
نحوه جابه جایی postnuke 48
ایجاد قالب های متمایز 49
گذاشتن ماژول در postnuke 52
معرفی چند ماژول 53
بخش چهارم: توسعه یک ماژول potnuke 56
معرفی 57
گام های اساسی 58
ساختار یک ماژول PN 59
جزئیات: 61
نصب و مقدار دهی اولیه ماژول 62
توصیف تمام جداول sql موجود در فایل pntables. php 62
ایجاد یا حذف جداول aql داخل فایل "pnint. php'' 63
آزمایش و بررسی صحت جداول sql پایگاه داده 64
واسط کاربر و مدیر 65
جدا سازی توابع خاص 65
کلاس ها و توابع 66
توابع رسمیAPI 66
کتابخانه ADODB 67
مدیریت استنثناها 67
امنیبت و مجوزها 67
اشیاء HTML 68
ماژول های چند زباله 69
فصل سوم: 71
مستندات 71
فصل چهارم: 109
ارزیابی و نتیجه گیری 109
ارزیابی پروژه: 110
نتیجه گیری: 111
پیشنهاد در مورد ادامه کار 111
منابع: 113
مقدمه:
امروزه پیشرفت تکنولوژی روند رو به رشدی را به سرعت طی میکند و در این میان کامپیوتر و IT نقش اساسی را بر عهده دارند و دنیای بزرگ ما را به دهکده کوچک جهانی تبدیل کرده اند.
اینترنت، فضای سایبر و سایت های وب همگی مسئول ارتباط ما با این دهکده جهانی اند، از طرفی کاربران برای انجام امور مختلف خود همیشه فاکتورهای خاصی را در نظر دارند از این رو دانشمندان IT همواره سعی کرده اند با خلق مفاهیم و تکنولوژی های جدید همه فاکتورهای اساسی کاربران ازجمله کارایی، سرعت، دقت، امنیت، آسانی و زیبایی و ... را تا حد مطلوب مورد توجه قرار دهند.
سیستم های مدیریت محتوی یا cms یکی از این دستاوردها است که دراین مجال اندک سعی شده است تا حدودی به آن پرداخته شود و به عنوان نمونه روی سیستم مدیریت محتوی خاصی به نام postnuke تمرکز شده است.
فصل اول
سیستم های مدیریت محتوی (cms)
دنیای امروز دنیای اطلاع رسانی است. در صحنه رقابت تنگاتنگی که امروزه بین شرکتها و موسسات وجود دارد، یکی از اصول اولیه برای بقا و پیشرفت اطلاع رسانی صحیح و لحظه به لحظه است. واضح است که اولین وسیله ارتباطی و اطلاعاتی در عصر حاضر شبکه جهانی اینترنت میباشد. تقریبا هیچ شرکت یا موسسه ای را در دنیا نمیتوانید پیدا کنید که در زمینه کاری خود موفق باشد بدون اینکه از طریق وب سایت اینترنتی خود را به دیگران معرفی کرده باشد. با توجه به اهمیت بالایی که پایگاه های اینترنتی در دنیای تجارت دارند،معمولا مدیران ارشد شرکتها تمایل دارند خود شخصا بر محتویات آن نظارت داشته باشند این در حالی است که آنان معمولا فاقد دانش فنی در مورد نحوه طراحی و تولید و ایجاد تفکرات در یک سایت اینترنتی هستند. در این موارد سیستم مدیریت محتوا میتواند بهترین راه حل باشد. سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟ این سیستم ها که امروزه در وب به نام CMS شناخته میشوند مخفف Content Management System میباشند که یک برنامه نرم افزاری روی سرور هستند و به مدیر سایت اجازه میدهند تا بدون نیاز به طراحی دوباره سایت محتوای سایت را تغییر دهد. سیستم مدیریت محتوای سایت این امکان را به شما میدهد خودتان سایت خود را تولید کرده و آن را به طور کامل مدیریت نمایید و برای این امر نیاز به دانش تخصصی در این زمینه ندارید. با استفاده از این نرم افزار بسیار ساده تر از آنچه تصور کنید میتوانید بخشهای مختلف سایت خود را مدیریت کنید بخشهای جدید ایجاد کرده و به سایت خود اضافه کنید و یا محتویات آنها را تغییر دهید. برای این منظور حتی لازم نیست اطلاعات را مجددا بر روی وب سرور خود بارگذاری کنید. کلیه این تغییرات بلافاصله پس از آنکه دستور تغییر وارد میشود اعمال میشوند همه چیز بسیار ساده تر از آنچه شما تصور میکنید انجام خواهد شد. چرا شما یک CMS لازم دارید؟ اگر سایت شما هر چند وقت یکبار به روز میشود میتوانید بجای اینکه هر بار به یک شرکت طراحی وب مراجعه کنید خودتان با استفاده از برنامه های مدیریت محتوا تغییراتتان را روی سایت اعمال کنید.
مزایای سیستم های مدیرت محتوا
چیست و چگونه می توان آنها را به طور موفق پیاده سازی کرد؟ برای روشن شدن معنای عبارت «مدیریت محتوا» باید گفت توصیف آن وابسته به نیازمندی های سازمان دارد و یا این که ارائه دهنده CMS چه امکاناتی را فراهم آورده است، در حال حاضر هدف و یا استاندارد مشخصی برای سیستم های مدیریت محتوا وجود ندارد که بتواند نیازهای متنوع مطرح شده موجود در صنعت IT مرتبط با سازمان ها را پوشش دهد.
بنابر این عامل موفقیت در اجرا و پیاده سازی یک سیستم مدیریت محتوا می تواند راهاندازی و ارزیابی کامل یکی از کاربردهای مشخص تجاری سازمان با فرآیند های مشخص موجود سازمان باشد. به عنوان مثال می تواند گردش اسناد رسیدگی به درخواست های مشتریان یا فرایند پرداخت حقوق و مطالبات بیمه ای یا فرآیند گردش حساب های پرداختنی یا هر فرآیند شناخته شده دیگر سازمان باشد. یکی از این فرآیندها را بتوانید پیاده کنید می توانید راحتتر در مورد انتخاب سیستم مدیریت محتوا تصمیم بگیرید. تا سیستم پیاده شده نزدیکترین وضعیت را به فرایندها و کاربردهای سازمان داشته باشد. سرانجام باید گفت که اجرای موفق باید مزایای تجاری برای سازمان در برداشته باشد.
آنهایی که توانسته اند سیستم های مدیریت محتوا را موفق اجرا کنند مزایای پایه ای این سیستم را چنین بیان می کنند:
- بهبود کارآیی تجاری
- کاهش هزینه های عملیاتی و اجرایی
- سرعت بخشیدن به رسیدگی به اعتراضات و نارسائی ها
- ارائه وسیعتر کالا و خدمات
- کاهش میزان ریسک
بنابر این با ارزیابی آگاهانه و دقیق و ارای راه حلی که نیازهای تجاری را پوشش دهد، سازمان خواهد توانست به افزایش تولید، رضایت مشتری و سود دهی مناسب دست یابد. ایا سیستم های مدیریت محتوای تحت وب برای سازمان های با توانایی مالی کم نیز وجود دارد؟ در مطرح کردن این سئوال قدری تامل کنید.
شیوههای مختلف ارزیابی cms ها
شیوههای مختلفی برای ارزیابی cmsها وجود دارد، هزینه ریالی اجرای سیستم فقط یک وجه ارزیابی است. شما باید هزینه نبودن آن را نیز برطرف کنید. برای این منظور سوالات زیر را برای خود مطرح کنید و در پاسخ به آنها به این نکته توجه داشته باشید که، کل دانش سازمان از اطلاعات پایگاه داده گرفته تا آنچه کارمندان به عنوان دانش و مهارت میدانند، سرمایه و دانش فنی سازمان را تشکیل میدهد. در دسترس نبودن اطلاعات ذر سطوح مختلف سازمان چقدر هزینه، یا عدم سود دهی دارد؟ ریسک استفاده از اطلاعات قدیمی و نادقیق روی وب سایت و فرآیندهای در گردش سازمان چقدر است؟ هزینه بیمه شدن در مقابل این ریسکها چقدر است؟ اگر مدیر IT یا مدیر سایت اینترنتی شما نباشد، چگونه میتوانید اطلاعات قدیمی و نادقیق را تصحیح و جایگزین کنید.؟ با سرمایهگذاری نامناسب، همه این موضوعها از طریق یک cms که موفق اجرا شود پوشش داده میشود.
گرچه ممکن است هزینه اولیه آن بالا به نظر برسد ولی سریعاً جایگزین خواهد شد. امروزه راهاندازی و راهبردی سایتهای وب درگیر شدن با کد HTML نیست. ابزارهای CMS همه فرایند را خودکار سازی میکنند و بدون دانستن تکنولوژی صفحات وب میتوانید بدون در نگرانی و تاخیر همیشه اطلاعات بروز ارائه دهید.
در نهایت، این تصویر شما است که افزایش سوددهی سازمان را در مقابل هزینههایی که برای CMS میبینید تحقق خواهد بخشید. بنابراین با وجود آگاهی از این حقیقت که حجم و تعداد مستندات الکترونیک! افزایش روز افزون غیر قابل تصور دارند، CMS ها با هر تعریفی جزء ابزارهای مهم و کارآمد صنعت IT خواهند بود. میتوانید با اطمینان در زمینههای CMS سرمایهگذاری کنید، چرا که میزان فروش سیستمهای مدیریت محتوا در سطح دنیا در سالهای 2000 تا 2003 با 35 درصد افزایش ، 3 میلیارد دلار بوده است. استفاده از CMS به جای روش قدیمی صفحات ثابت از لحاظ تجاری و اقتصادی مزایای بسیار زیادی دارد از جمله:
• صرفهجویی در زمان برای ایجاد و بروزرسانی صفحات وب
• سازگاری و استحکام بیشتر
• راهبردی (navigation) پیشرفته
• کنترل نامتمرکز سایت
پروژه سیستم های مدیریت محتوی (cms) معرفی نرم افزار postnuke