مدل تعادلی سازمان، یکی از الگوهای پیشنهادی کشورهای توسعه یافته آموزشی برای دستیابی به اهداف توسعه کیفی و همه جانبه می باشد در این مدل که برگرفته از مدیریت فرآیند مدار «Processing Management» بوده، مدیریت مدارس ضمن تأکید بر بهبود و توسعه محیط های سخت افزاری - نرمافزاری و مغز افزاری آموزشگاه محل خدمت خود و ترسیم مدل T مقایسه وضع موجود (رشتهها) با وضع مطلوب (انتظارات) راهکارهای مناسب هنجار منطقهای و محیطی را منطبق با شرایط، امکانات، نیروی انسانی در اخـتـیار، مـنابع مالی و اطلاعـاتی و محدو دیتهای قانونی موجود
مدل تعادلی سازمان EFQM
طراحی و زمینه توسعه حرفهای کارکنان – رضایت مندی دانش آموزان و خانوادهای ایشان(مشتریان) و اثر گذاری بر محیط بر محیط اجتماعی محل آموزشگاه بانضمام افزایش کیفیت برنامه های عمومی مدرسه رضایت حوزه ستادی آموزش و پرورش و همکاری توسعه مدار با سایر مدارس را فراهم می نماید.
بیشک مدل EFQM که ساخته و پرداخته ذهن اندیشمندان اروپایی میباشد به منظور تکمیل و یا ایجاد رقابت با مدل TQMمطرح گردیده و تأکید
مؤکدآن نیز بر منطق را دار «ADAR Logic»
که برگرفته از چهار عنصر:
الف) نتایج عملکرد«Results»
ب) رویکرد عملیات «Approach»
ج) استقرارهای سیستمهای استاندارد «Deployment»
د) ارزیابی و بازنگری برنامهها
Assessment and Review
میباشد که در ذیل به بیان هر یک از عناصر چهار گونه در محیط مدارس می پردازیم.
رویکرد عملیات
این مفهوم در بر گیرنده برنامههای مدیران مدارس، خط مشیها در راهبردهای تنظیم برنامه و موفقیت دستیابی به اهداف آن میباشد.
در این راستا نقش اطلاع گیری و ارایه الگوهای عملی در برخورد با موضوعات گوناگون آموزشی، تربیتی، پژوهشی، اداری و.... کاملاً مشخص بوده و مدیریت بر اطلاعات IMS
Infor mation Management System)
در اخذ تصمیمات کلیدی و استراتژیک در محیط آموزشگاه بسیار مهم و ضروری خواهد بود.
استقرار سیستم های استاندارد
در یک سازمان برتر آموزشی رویکردها میبایستی به صورت ساختار یافته و سیستماتیک مستقر گردیده و در این راستا بهرهگیری از استانداردهای عملی در آموزش نظیر: الگوهای مناسب و بهنجار تدریس، در تربیت نظیر:حد و حدود رفتار منطبق با ارزشهای عرف و شرع جامعه ، در مدیریت نظیر: بهره گیری از سبک مناسب مدیریتی منطبق با ویژگیهای دموگرافیک و ساختار انسانی مدارس و مواردی از این قبیل مد نظر میباشد.
بدیهی است در صورت موجونبودن استانداردهای سازمان یافته و شناخته شده، مدیر مدرسه با توجه به شرایط، امکانات ،فرهنگ حاکم، بینش و نگرش عوامل، سطح اطلاعات خود و پتانسیلهای موجود اقدام به طراحی و استقرار روش یا متدولوژی مدیریتی هنجار نموده و با نهادینه کردن آنها زمینه استاندارد محیطی را فراهم می نماید.
ارزیابی و بازنگری در برنامهها
در یک سازمان برتر آموزشی رویکردهای عملیات میبایستی به صورت منظم مورد ارزیابی قرار گرفته،شناسایی موقعیتها، برنامهریزی و به کارگیری روشهای بهبود عمل و مجموعه فعالیتهایی که بر محور یادگیری تأکید مینمایند.
میبایستی همواره در سیستم مدیریت مدارس مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد. تا قبل از رسیدن به مرحله بحران و بروز مشکلات اجرایی در سیستم عملیات اصلاح در برنامهها به عمل آید.
نتایج عملکرد
نتایج شامل آن چیزی است که مقرر است سازمان مدرسه بدان دست یابد.
بدیهی است در یک محیط رقابتی
Copetion Circumfrenc
همواره عملکردها با سایر مدارس مقایسه شده و سعی در الگوسازی بهترین شیوه های عمل در مدیریت مدارس می نمایند.وجود رابطه علت و معلولی بین رویکردهای به کار گرفته شده و نتایج به دست آمده می تواند مدیریت آموزشگاه را در تبیین برنامههای کیفی آینده خود یاری نماید.
همچنین تشخیص فرصت های بهبود در افزایش کیفیت مدیریت و کسب رضایت مندی مشتریان مدارس بسیار اهمیت خواهد داشت.
مفهوم و نتیجه گرایی:توجه به ارضای نیازهای تمامی ذی نفعان مرتبط با مدرسه
ویژگیهای مدارس برتر از بعد نتیجهگیری:
1- این گونه مدارس قابل انعطاف، پاسخگو و فعال در برابر تغییر در نیازها و انتظارت ذی نفعان می باشند.
2- این گونه مدارس نیازها و توقعات ذی نفعشان را اندازهگیری و پیشبینی مینمایند.
3- این گونه مدارس عملکرد سایر مدارس را نیز مورد ارزیابی قرار میدهند.
مفهوم مشتری گرایی: توجه به دانش آموزان و ارزشهای آنها در سازمان مدارس.
ویژگیهای مدارس برتر از بعد مشتریگرایی دانشآموز محوری
1- مدیران مدارس، مشتریان خود را شناخته و آنها را درک می نمایند.
2-مدیران مدارس می دانند که مشتریان مدارس داوران نهایی کیفیت خدمات آموزشی مدرسه میباشند.
3- تمرکز توجهات مدیران بر نیازها و توقعات مشتریان و پاسخگو بودن به آنان میباشد.
4- مدیران مدارس مشتریان مدرسه خود را بخشبندی نموده تا میزان اثر بخشی پاسخهای خود را بهبود دهند.
5-مدیران مدارس محیطی رقابتی برای مشتریان ایجاد نموده تا امکان رشد آنها را فراهم نمایند.
موجو و ایجاد یادگیری برای ایجاد فرصتهای نوآوری و بهبود
ویژگهیای مدارس برتر از بعد از بهبود نوآوری و یادگیری مستمر
1- در این گونه مدارس به شکل فزایندهای از روش الگو برداری از بهترینها « Bench Marking» تبعیت مینمایند.
2- در این گونه مدارس کارکنان تشویق می شوند تا به شایستگیها مورد نیاز در آینده فکر نمایند.
3--در این گونه مدارس مدیران دائماً با موضوع مدرسه خود برخورد منقدانه نموده و در صد فرصتهایی برای نوآوری و بهبود مستمرکار میباشند.
4- در این گونه مدارس به بهبود فرایند یاددهی، یادگیری به عنوان یک اصل اساسی آموزش مینگرند.
مفهوم توسعه شرکتها در مدرسه: توجه به اصل افزوده در سازمان مدرسه و توسعه شراکت با مجموعه مدرسه کیفیت همه جانبه.
ویژگیهای مدارس از بعد از توسعه شرکتها در مدرسه:
1- مدیران مدارس معتقدند که موفقیت منوط به شراکت با دیگران میباشد.
2- مدیران مدارس در صد توسعه شراکتها با سایر مدارس و مراکز علمی می باشند.
3-عوامل مدرسه یکدیگر را با تخصص و دانش یاری میدهند و رابط پایداری را بر مبنای اعتماد دو طرفه، احترام و شفافیت پایهریزی مینمایند.
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 40 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
دانلود مقاله مدل تعادلی سازمان باتاکید بر توسعه کیفی مدیریت