پایان نامه بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان/
در زیر به مختصری چکیده، تعداد صفحات، فرمت فایل و فهرست مطالب آنچه شما در این فایل دریافت می کنید اشاره شده است:
خلاصه و چکیده تحقیق:
این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی ، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از : جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند .
این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (15336 نفر) می باشند . حجم نمونه 375 نفر شد که 190 نفر دانش آموز پسر و 185 نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد . شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی ، انسانی ، تجربی ، ریاضی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از t-test و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است .
نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران ) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت . یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد . و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت . ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت . یعنی هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین بالاتر باشد ، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها ، قوی تر می شود . بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت . بدین معنا که : دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند .
تعداد صفحات: 132
فرمت فایل : word
فهرست مطالب:
چکیده 1
فصل اول : طرح تحقیق
1-1 مقدمه 3
2-1 موضوع تحقیق 3
3-1 بیان مساله4
4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق 4
5-1 اهداف تحقیق 5
6-1 محدود زمانی و مکانی تحقیق5
7-1پیشینه تحقیق5
1-7-1 تحقیقات داخلی 5
2-7-1تحقیقات خارجی 8
3-7-1 جمع بندی نتایج تحقیقات 10
8-1 تعاریف مربوط به هویت11
9-1 موانع و تنگناهای تحقیق 14
فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری 16
1-2 مقدمه 17
2-2 مباحث نظری 17
1-2-2 دورکیم 17
2-2-2 پارسونز 18
3-2-2 ماکس وبر 20
4-2-2 کنش متقابل نمادی22
5-2-2 کولی 23
6-2-2 مید 24
7-2-2 گافمن26
8-2-2 نظریه هویت (بورک) 27
3-2 چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق 30
4-2 پرسشهای تحقیق 31
5-2 فرضیات تحقیق 31
6-2 الگوی نظری و تحلیلی تحقیق32
فصل سوم : روش تحقیق 34
1-3 مقدمه 35
2-3 نوع تحقیق35
3-3 تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق35
1-3-3 تعریف نظری متغیرهای تحقیق 35
2-3-3 تعریف عملی متغیرهای تحقیق38
4-3 متغیرهای مستقل و وابسته 42
5-3 شاخص سازی متغیر های تحقیق 43
1-5-3 شاخص سازی متغیرهای مستقل 43
2-5-3 شاخص سازی متغیرهای وابسته 45
6-3 قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ) 46
7-3 اعتبار تحقیق 47
8-3 جامعه آماری47
9-3 تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری48
1-9-3 تعیین حجم نمونه 48
2-9-3 شیوه نمونه گیری 49
10-3 واحد تحلیل50
11-3 تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات 50
12-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات50
فصل چهارم : یافته ها و دستاوردهای تحقیق51
1-4 مقدمه52
2-4 توصیف دستاوردهای تحقیق 52
1-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس 52
2-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی 53
3-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی53
4-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر54
5-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر54
6-2-4 بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده55
7-2-4 بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان 57
8-2-4 بررسی میزان تایید دیگران 58
9-2-4 بررسی میزان درونی کردن ارزشها 59
10-2-4 بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی 60
11-2-4 بررسی میزان پایگاه اقتصادی - اجتماعی دانش آموزان 61
12-2-4 بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان 62
13-2-4 بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان 63
14-2-4 بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان 64
15-2-4 بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان 65
فصل پنجم : تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق66
1-5 مقدمه67
2-5 آزمون فرضیات67
1-2-5 آزمون فرضیه 1: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان 67
1-1-2-5 آزمون فرضیه 1/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان 68
2-1-2-5آزمون فرضیه 2/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان68
3-1-2-5 آزمون فرضیه 3/1 : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان 69
2-2-5آزمون فرضیه 2 : بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی – اجتماعی» و« هویت اجتماعی69
1-2-2-5 آزمون فرضیه 1/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی» 70
2-2-2-5 آزمون فرضیه 2/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی» 70
3-2-2-5 آزمون فرضیه 3/2 : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی» 71
3-2-5 آزمون فرضیه 3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی» 71
1-3-2-5 آزمون فرضیه 1/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی» 71
2-3-2-5 آزمون فرضیه 2/3 : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی72
3-3-2-5 آزمون فرضیه 3/3: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی72
4-2-5 آزمون فرضیه 4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی73
1-4-2-5 آزمون فرضیه 1/4: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی» 73
2-4-2-5 آزمون فرضیه 2/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» 74
3-4-2-5 آزمون فرضیه 3/4 :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» 74
5-2-5 آزمون فرضیه 5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی» 74
1-5-2-5 آزمون فرضیه 1/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی» 75
2-5-2-5 آزمون فرضیه 2/5: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی» 75
3-5-2-5 آزمون فرضیه 3/5 :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی» 76
6-2-5 آزمون فرضیه 6 : بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی76
1-6-2-5 آزمون فرضیه 1/6: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی77
2-6-2-5 آزمون فرضیه 2/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی77
3-6-2-5 آزمون فرضیه 3/6 :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی78
3-5 تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) 78
1-3-5 تحلیل چند متغیری هویت دینی 78
2-3-5 تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی 80
3-3-5 تحلیل چند متغیری هویت ملی82
4-3-5 تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی84
4-5 تحلیل مسیر86
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها 92
1-6 خلاصه تحقیق 93
2-6 جمع بندی و نتیجه گیری 94
3-6 پیشنهادها99
فهرست منابع و ماخذ 102
پیوست
جدول1-3 میزان آلفای کرانباخ 47
جدول 2-3 میزان دانش آموزان در حال تحصیل در مقطع متوسطه نیشابوربه تفکیک جنس ،
رشته و پایه تحصیلی48
جدول 3-3 توزیع حجم نمونه به تفکیک پایه تحصیلی و جنس49
جدول 4-3 توزیع حجم نمونه به تفکیک جنس ، پایه و رشته تحصیلی50
جدول 1-4 توزیع دانش آموزان بر حسب جنس 52
جدول 2-4 توزیع دانش آموزان بر حسب پایه تحصیلی 53
جدول 3-4 توزیع دانش آموزان بر حسب رشته تحصیلی53
جدول 4-4 توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات پدر54
جدول 5-4 توزیع دانش آموزان بر حسب تحصیلات مادر55
جدول 6-4 توزیع دانش آموزان بر حسب درآمد ماهیانه خانواده56
جدول 7-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود57
جدول 8-4 توزیع دانش آموزان بر حسب مورد تایید دیگران بودن58
جدول 9-4 توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزشها 59
جدول10-4 توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزشهای گروهی60
جدول11-4 توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی اجتماعی61
جدول12-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت دینی62
جدول13-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت خانوادگی63
جدول 14-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت ملی64
جدول15-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میز ان هویت اجتماعی65
جدول 1-5 آزمون تفاوت میانگین هویت اجتماعی بر حسب جنس67
جدول 2-5 آزمون تفاوت میانگین هویت دینی بر حسب جنس 68
جدول 3-5 آزمون تفاوت میانگین هویت خانوادگی بر حسب جنس68
جدول 4-5 آزمون تفاوت میانگین هویت ملی بر حسب جنس69
جدول 5-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت اجتماعی69
جدول 6-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت دینی70
جدول 7-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت خانوادگی70
جدول 8-5 همبستگی پایگاه اقتصادی – اجتماعی با هویت ملی71
جدول 9-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت اجتماعی71
جدول 10-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت دینی72
جدول 11-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت خانوادگی72
جدول 12-5 همبستگی رضایت فرد از خود با هویت ملی73
جدول 13-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت اجتماعی73
جدول 14-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت دینی73
جدول 15-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت خانوادگی74
جدول 16-5 همبستگی مورد تائید دیگران بودن با هویت ملی74
جدول 17-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت اجتماعی75
جدول 18-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت دینی 75
جدول 19-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت خانوادگی76
جدول 20-5 همبستگی درونی کردن ارزشها با هویت ملی76
جدول 21-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت اجتماعی77
جدول 22-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت دینی77
جدول 23-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت خانوادگی78
جدول 24-5 همبستگی هماهنگی ارزشهای گروهی با هویت ملی78
جدول 25-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی هویت دینی79
جدول 26-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت دینی در مرحله سوم79
جدول 27-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم80
جدول 28-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی
هویت خانوادگی 81
جدول 29-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت خانوادگی در مرحله سوم81
جدول 30-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم82
جدول 31-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی هویت ملی83
جدول 32-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت ملی در مرحله جدول سوم83
جدول 33-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله سوم84
جدول 34-5 عناصر اصلی تحلیل چندمتغیره به روش مرحله به مرحله برای پیش بینی
هویت اجتماعی85
جدول 35-5 عناصر متغیرهای درون معادله برای پیش بینی هویت اجنماعی در مرحله چهارم85
جدول 36-5 عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله چهارم86
جدول 37-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت دینی88
جدول 38-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت خانوادگی89
جدول 39-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت ملی90
جدول 40-5 محاسبه اثر مستقیم و غیر مستقیم عوامل موثر بر هویت اجتماعی91
شکل 1-2 مدل نظام کنترل فرایند هویت 28
شکل 2-2 الگوی نظری و تحلیلی تحقیق 33
نمودار 1-2 رابطه چهار خرده نظام پارسونز (مدل سیبرنیتیک ) 20
نمودار 1-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان رضایت از خود57
نمودار 2-4 توزیع دانش آموزان بر حسب مورد تائید دیگران بودن58
نمودار 3-4 توزیع دانش آموزان بر حسب درونی کردن ارزشها59
نمودار 4-4 توزیع دانش آموزان بر حسب هماهنگی ارزشهای گووهی60
نمودار 5-4 توزیع دانش آموزان بر حسب پایگاه اقتصادی – اجتماعی61
نمودار 6-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت دینی62
نمودار 7-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت خانوادگی63
نمودار 8-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت ملی64
نمودار 9-4 توزیع دانش آموزان بر حسب میزان هویت اجتماعی65
نمودار1-5 تحلیل مسیر هویت87
پایان نامه بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان