مقاله در مورد قالی و قالی بافی با فرمت ورد ، 146 صفحه قابل ویرایش
برخی عناوین:
قالی بافی
مقدمه: ذوق و خلاقیت هنری هر جامعه ای از سنن زندگی و سوابق تاریخی و محیط زیست آحاد آن قوم ریشه و الهام می گیرد و غالبا این ذوق و استعداد در یک و یا چند رشته خاص بگونه ای متبلور می شود که رقابت جوامع دیگر با آن ملتها و اقوام در آن رشته ها بدلایل متعدد تا حدودی دشوار و شاید عبث می گردد.
از جمله هنرهائی که در این سرزمین درمرور زمان به ذروه کمال و استادی رسیده و ذوق هنرمند ایرانی در پهنه آن فرصت تجلی وافر یافته هنر قالی بافی است. و دلیل این شکوفائی و اولیه مناسب برای تولید فرش از قبیل پشمهای مرغوب و انواع گیاهان رنگدار دانست .
بافت قالی و قالیچه در روستاها و یا درمیان ایالات بیشتر به عهده زنان و دختران است و در کارگاههای شهری حرفه ای است که بافندگان زن و مرد به آن می پردازند. کار پسران و انگشتان هنر مند خود در دل تارهای فرش جای داده و سرانجام در حالیکه دهها و صدها اثر زیبا و دل انگیز را با سرانگشت ماهر خویش آفریدند با مقراض اجل تارهای بستگی آنان از بهداشتی کارگاهها به بیماری فلج ، کوری ، رماتیسم و جهاز تنفس مبتلا میشوند. شاید به لحاظ تداعی محنت و محرومیت بافنده فرش و یا به خاطر تفکر در چگونگی آفرینش و طبیعت بی جان و زیبای آن باشد که رابطه ای که اساس آن بر زیبا پرستی و معنویت است با فرش و بافنده ناشناس و محروم آن برقرار شده و موانست با آنرا چنین تفکر آمیز و مشغول کننده می نماید .
علاقه و پیوند عاطفی مردم ایران به این میراث هنری خود و نیازی که بداشتن آن در مسکن و ماوای خود احساس می کنند زاید الوصف است و شاید به جرات بتوان گفت کمتر خانه شهری در ایران است که مفروش به تخته فرشی نباشد و در هیچ گوشه ای از جهان خرید و فروش فرش به آن مقیاسی که در ایران معمول است رایج باشد .
در سالهای اخیر فرصت های گرانبهایی برای کشورهای رقیب ایران فراهم آمد تا رکود کوتاه مدتی که در عرصه رقابت های جهانی برای فرش ایران بوجود آمده بود برای خود جای پای مستحکم تری باز کنند. در این سالها کشورهای پاکستان ، هندوستان ،چین و برخی از کشورهای اروپای شرقی چون رومانی و آلبانی با تقلید از نقشه ها و طرحهای ایران به منابع بزرگی از صادرات فرش دست یافتند و در مقیاسی وسیع برای آینده تجارت فرش ایران خطر ساز شدند ولی این حقیقتی مسلم است که قالی ایران به لحاظ بافت استادانه ، طرحها و رنگ های دلپسند و جالب همچنان در صدر باقی مانده ، روشن تر آنکه گویا قالی نفیس ایران بر تارک زیباترین و گرانبهاتین فرش گیتی درخششی دائمی دارد و این قولی است که جملگی برآنند.
فصل اول _ تاریخچه فرشبافی
قالی بافی در ادوار پیشین
قالی بافی در عصر صفویه
طرح ترنج دار
قالی اردبیل (قالی شیخ صفی)
قالی موج دریا
فرش چلسی
فرش ترنجدار منظره حیوانات موزه میلان
طرح گلدانی
طرح شکارگاه
طرح درخت و بوته
طرح گلدار هراتی
طرح باغی
طرح فرش های لهستانی
قالی بافی ایران از پایان دوره صفویه تا سال 1300 هجری شمسی
وضعیت قالی بافی ایران در سالهای معاصر
شرکت سهامی فرش ایران
سازمان صنایع دستی ایران
وزارت جهاد کشاورزی
فصل دوم _ مواد اولیه مورد نیاز قالی بافی
پشم
کرک
پنبه
ابریشم
تکنیک گره زنی
گره
قیورد یا ترکی باف ( یاگره ترکی)
سنه ] صحنه [ یا فارسی باف ( یا گره فارسی)
جفت ایلیمه یا گره جفتی
فشردگی گر ها
بافت و ابزارهای آن
ابزار کار
انواع دار قالی
حاشیه دو سر قالی
گره ها
پود
تراشیدن و یا قیچی کردن
نقش
واگیره
اندازه ها
کلگلی یاکله ای
کناره
دوزرع ، پرده ، سجاده
نماز یا جانماز
زرع و نیم
یاستیک
نقش های و نمادها
آرایش و نقش طبیعی
نقش هندسی و منظم
نمادها
مرغ مذهب زرتشت
درخت
بته
چلیپا (صلیب)
نمادهای چینی
حیوانات
فصل چهارم _ نقش قالی
مقدمه _ یکی از عوامل با اهمیت و درخور توجه که شهرت قالیهای (ایران) جهانگیر کرده است نقو ش دلپذیر و طرحهای بی مانند و متنوع آنها است. هر تخته فرش ایران دارای نقشی مختص به خود میباشد به گونه ای که صدها و هزاران طرح دلفریب را در مجموعه فرش های ایران می توان جستجو کرد که هر کدام در نوع خود در کمال زیبایی و تعادل هستند.
طرحهای ایلیاتی
طرح های شهری
طبقه بندی طرحهای قالی
اصطلاح لچک و ترنج
طرح شاه عباسی
طرح اسلیمی
طرح گلدانی
طرح هراتی
طرح درختی
طرح بته ای
طرح خشتی
طرح مناظر طبیعی _ شخصیت ها و اثار تاریخی
طرحهای ذهن بافت ایلی
طرح محرابی
طرح افشان
طرحهای بندی
فصل پنجم _ طبقه بندی فرش ها
به علت تعدد مراکز فرشبافی در ایران و طرحهای متنوع مورد عمل قالی بافان این مناطق و تقلیدی که از طرحهای اختصاصی یک منطقه در مناطق دیگر می شود بعضا شناخت دقیق محل بافت برخی از فرش ها تا حدودی مشکل میگردد در این مورد ضابطه هایی از قبیل نوع گره، نوع رنگ، جنس الیاف ، تعداد پود، ارتفاع پرز و برخی دیگر از جزئیات ، مشخصهای مهمی هستند که ملاک عمل خبرگان قرار می گیرند .
گاهی فرش را از لحاظ مراکزی که در آن خرید و فروش صورت گرفته است نامگذاری می کنند که عملی کاملا لغو و بی مورد است به عنوان مثال فرش هایی بنام موصل (شهری در عراق) در اندازه های تقریبی 130*200 سانتیمتر که در اصل فرش های بافت همدان و کردستان هستند .
به طور کلی فرش های ایران را از لحاظ مراکز بافت در دو گروه بزرگ می توان طبقه بندی کرد.
فرشهای ایلیاتی
فرش های روستائی و شهری
توضیحی درباره شناخت و ساختار قالیچه های تصویری
موضوعهای مذهبی و داستانهای قرآن
پادشاهان
کرمان و قالیچه های تصویری
قالی تصویری شاهپور دوم
قالی تصویر دار کرمان
طرح و نقشه
راور و قالیچه های تصویری
قالیچه شتر لیلی
تصویر کودکی حضرت عیسی (ع)
قالیچه شکارگاه بهرام گور
قالیچه تصویری کاشان
قم و قالیچه های تصویری
آذربایجان و قالیچه های تصویری
تبریز و قالیچه های تصویری
تهران و قالیچه های تصویری
چهار محال بختیاری و قالیچه های تصویری
ایلات ایرانی الاصل ( فارسی زبان)
نواحی مختلف ایران عده کثیری وطوایف چاد نشین از نژاد ایرانی بوده اند که ایرانیان همیشه ایشان را به نام عمومی (کرد) خوانده اند. و پیداست که کرد ، به اصطلاح مردم ایران کلمه جامعی بوده است برای همه مردم چوپان و چادر نشین از نژاد ایرانی ، در برابر چادرنشینهای ترک و تازی... در زبان فارسی کرد را به معنی چوپان و شبان هم آورده اند. از مهمترین ایلات ایرانی ( که سهمی در قالیچه های تصویری نیز دارند) سه ایل لر و بختیاری _ کرد و بلوچ را باید نام برد
مقاله در مورد قالی و قالی بافی با فرمت ورد