فرهنگی گرانقدر
به اطلاع می رسانیم فایل تجربیات مدون پست مدنظر شما در قالب نرم افزار ورد2007 آماده عرضه به شما عزیزان شده است ؛ چنانچه در آستانه اخذ رتبه خبره یا عالی قرار دارید می توانید فایل را از طریق تکمیل کردن فرم ذیل (ایمیل ، شماره همراه ) و پرداخت هزینه آن به صورت آن لاین دریافت نمائید . شایان ذکر است پس از پرداخت هزینه در همان لحظه لینک فایل برای شما قابل مشاهده خواهد بود.
فهرست مطالب
مقدمه: 7
واژگان کلیدی : 9
تعاریف مفاهیم کلیدی : 9
تعریف روشهای تدریس 9
تجربه چیست؟ 9
تعریف پیشنهاد 10
وظایف بنده بهعنوان دبیر ادبیات فارسی دبیرستان 10
اهداف درس ادبیات فارسی دبیرستان : 14
اهداف کتب رشته ی زبان و ادبیات فارسی متوسطه 14
تجربیات : 19
تجربه 1 : استفاده از روش پرسش و پاسخ گروهی 19
تجربه : 2 استفاده از رایانه در تدریس 21
تجربه : 3 استفاده از تصاویر 21
تجربه : 4 خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی 22
تجربه : 5 روش نمایشی 22
تجربه : 6 دست سازه های دانش آموزان 23
الف - مهارت یادگیری عاطفی 23
ب) مهارت گفتن حقیقیت 24
پ) ارزیابی اشتباهات 25
بیان نکات ویژه و کلیدی : 26
راهبرد اول: دایره وار نشستن و فواید آن 26
راهبرد دوم: نوبت 27
راهبرد سوم : مهارت گوش دادن 28
راهبرد چهارم : ذهن انگیزی 30
راهبرد پنجم : بازی انتظار کشیدن 32
اقدامات ویژه بنده در تدریس ادبیات فارسی دبیرستان : 36
بیان مسئله 37
افت تحصیلی درس ادبیات فارسی و راهکارهای مقابله با آن 38
منظور از افت تحصیلی چیست؟ 40
خسارت های ناشی از افت تحصیلی: 42
عوامل موثر بر افت تحصیلی: 44
.1 عوامل مربوط به خود دانش آموز 44
2 عوامل مربوط به خانواده 45
3 عوامل مربوط به مدرسه 46
4 عوامل مربوط به اجتماع 46
توصیف وضع موجود ( شواهد ) 1 48
الف - شاخص های کیفی وضع موجود : 48
ب- شاخص های کمی وضع موجود : 50
تجزیه و تحلیل اطّلاعات 51
انتخاب راه حل های جدید موقتی و اجرای آن ها 51
-1 پرسش و پاسخ گروهی 52
-2 استفاده از رایانه 53
-3 استفاده از تصاویر 54
-4 خواندن مطالبی جذاب برای افزایش آگاهی 54
-5 روش نمایشی 55
-6 دست سازه های دانش آموزان 55
توصیف وضع مطلوب (شواهد ) 2 56
الف – شاخص های کیفی وضع مطلوب 56
ب - شاخص های کمی وضع مطلوب 56
گزارش نهایی و نتیجه گیری 58
پیشنهادات 59
راهکارهای و الگوهای تدریس حاصل تجربیات بنده : 60
روش های نوین تدریس زبان وادبیات فارسی 60
1 - یادگیری از طریق همیاری 61
2 - شیوه ی نمایشنامه ای (ایفای نقش ) 64
3- شیوه ی بحث گروهی 65
4- الگوی بدیعه پردازی یا نوآفرینی 66
- 5 الگوی تفکر استقرائی 67
ویژگی های تدریس موفق ادبیات فارسی دبیرستان : 69
- 1 طراحی برنامه : 70
- 2 شناخت موقعیت اجتماعی دانش آموزان : 70
- 3 حفظ شخصیت معلم : 70
- 4 تفهیم روش تدریس به دانش آموزان : 71
- 5 تهیه لوازم مورد نیاز آموزش : 71
- 6 مهم شمردن درس : 72
- 7 اشراف به تمام روش های تدریس : 72
- 8 استفاده از نظرات زیرکانه ی دانش آموزان : 72
- 9 داشتن غنای علمی : 73
-10 پرسش های تدریجی تراکم : 73
-11 رعایت تعادل در حین سخن گفتن : 73
-12 اهمیت دادن به نظم : 73
-13 گروه بندی کردن : 73
* بهره گیری از فیلم های آموزشی : 74
سایر روشهای پیشنهادی تدریس : 74
علل ایجاد افت تحصیلی دانش آموزان در درس ادبیات 75
راهکارهای مناسب جهت حل این مشکل در سه مقطع: 80
پیشنهادات و راهکارهای آینده برای تدریس دبیرستان 85
نتیجه 86
منابع وماخذ 87
تجربیات مدون دبیر ادبیات متوسطه