پیشرفت دانش بشری و اهمیت روز افزون دانش در ارتقای کیفیت زندگی، پارادایم جدیدی از اقتصاد را
با نام اقتصاد دانش محور مطرح کرده است. این اقتصاد براساس خلق ، توزیع و کاربرد دانش، شکل
گرفته است و علاوه بر تأکید بر گسترش مرزهای دانش از طریق تحقیق و توسعه ، استفاده بهینه و کارا
از دانش در تمامی فعالیتهای اقتصادی را نیز مدنظر دارد. کسب و کارهای دانش بنیان با خلق و بهره
گیری از دانش های نوین و فن آوری های سطح بالا مزیت رقابتی بازارهای آینده هستند و سازمان ها
جهت دردست داشتن سهم بیشتر بازار ناگزیر به تدوین برنامه استراتژیک در این زمینه هستند. فرصت
های ناشناخته آینده ، پیچیدگی و عواملِ غیرخطیِ محیطی تغییر رویکرد تفکر استراتژیک را در پی
داشته است. رویکردی که مبتنی بر اصول استراتژی ، تفکر خلاقانه را برای آفرینش فرصت های جدید
بازار توصیه می کند. رویکرد نوآوری استراتژی در کسب و کارهای دانش بنیان ، با شناسایی و خلق
فرصت های استراتژیک آینده درک متفاوتی از محصولات و نیازهای مشتریان را پیش روی سازمان
خواهد گذاشت . با توجه به تأمین حداقل 02 درصد از درآمد کشور از راه صنایع دانش بنیان در سند
چشم انداز 4121 و نقش محوری این کسب و کارها در اقتصاد مقاومتی، اهمیت پرداختن به این مقوله
دو چندان است . از اینرو در این مقاله سعی شده است با استفاده از فرایند نوآوری استراتژی به بازتعریف
و تدوین برنامه استراتژیک کسب و کارهای دانش بنیان پرداخته شود و عرصه های ناشناخته ی بازار
آینده با اتکا به توانمندیهای داخلی مورد اشاره قرار گیرد.
چاپ شده در کنفرانس بین المللی مدیریت دانش
مقاله: نقش تفکر نوآوری استراتژی در تدوین برنامه استراتژیک کسب و کارهای دانش بنیان