فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:27
فهرست مطالب:
مقدمه :
طرز کار ترموستات :
استفاده از بخاری ماشین در زمستان
استانداردها و قوانین
Thermostat
انواع شیر
استانداردها و قوانین
• یک ورودی و یک خروجی گاز
مقدمه :
بطورکلی طبق آزمایشات بعمل آمده، کاهش هر یک درجه سانتیگراد و جلوگیری از افزایش بیمورد دمای اتاق سبب کاهش مصرف سوخت به میزان 6% میگردد. شیر ترموستاتیک از یک سنسور حرارتی (ترموستات) برای کنترل خودکار درجه حرارت محلی که در آن رادیاتور نصب شده و یک شیر که از سنسور فرمان میگیرد، تشکیل شده است.
دمای مورد نیاز هر اتاق با چرخاندن کلاهک ترموستات قابل تنظیم میباشد. هنگامی که دمای اتاق بر اثر گرمای خروجی از رادیاتور و یا هر منبع تولید گرمای خارجی ( مانند تابش خورشید، افزایش تعداد ساکنین و یا تجهیزات و لوازم برقی ) افزایش یابد و در محدوده تنظیم دمای ترموستات قرار گیرد ترموستات به شیر فرمان داده و جریان آبگرم در رادیاتور را کاهش میدهد و از افزایش گرمای اتاق توسط رادیاتور جلوگیری میکند. در نتیجه ضمن تأمین شرایط آسایش مطلوب برای ساکنین اتاق، کاهش مصرف انرژی و هزینههای سوخت مصرفی را نیز برآورده میکند. چنانچه از شیرهای ترموستاتیک بر روی رادیاتور استفاده نشود، در اینصورت دمای هوای اتاق افزایش مییابد تا اینکه شرایط اتاق در حالت نامطلوبی قرار گیرد. در نتیجه ساکنین اتاق مجبور به بازکردن پنجرهها میشوند و این امر سبب میشود که هزینه پرداختی صرف گرم کردن هوای بیرون خانه شود و به هدر رود. بررسیهای بعمل آمده نشاندهنده این نکته است که هزینه خرید و نصب شیرهای ترموستاتیک رادیاتور نهایتاً طی دو دوره سرما از محل صرفهجویی در هزینه سوخت مصرفی قابل برگشت خواهد بود.
ترموستات :
ترموستات وسیله ای به منظور کنترل درجه حرارت که قادر است درجه حرارت یک مدار را ثابت نگه داشته و در صورت تجاوز آن از حدود تعیین شده ی بالا و پایین ٬ مدار تحریک را قطع و یا وصل کند.از حسگرهای حرارتی بسیاری میتوان به عنوان ترموستات در عمل بکار برد خصوصا ترموکوپلها که در صنعت جایگاه ویژه ای دارند.
برای عملکرد صحیح موتور ، دمای آن در حد معینی باید باشد. ترموستات وسیله ای مکانیکی برای تنظیم درجه حرارت موتور اتومبیل است .این وسیله بطور خودکار گرمای موتور را حدود 85 درجه نگه می دارد .
ترموستات مسیر ورود آب به رادیاتور را بسته است و آب ایتدا همان مسیراطراف موتور را طی می کند و وارد رادیاتور نمی شود تا گرمای آن به 85 در جه برسد در این حالت گرمای باعث فعال شدن ترموستات شده و جیوه ای که درون ترموستات است منبسط می شود و مسیر ورود آب به رادیاتور را باز می کند تا در جه حرارت بیشتر بالا نرود و با کم شدن دما ,دوباره ترموستات بسته می شود.این عمل پی در پی برای نگه داشتن حرارت موتور در دوای ایده آل تکرار می شود.
در زمستان آبی که به رادیاتور برای خنک شدن وارد می شد به یک مبدل حرارتی وارد می شود و از گرمای آن برای گرم کردن داخل اتومبیل استفاده می شود
تحقیق شیرهای ترموستاتیک