لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه : 269
فهرست
سازگاری از دیدگاه زیست شناخت
سازگاری از دیدگاه روان تحلیلی
بررسی نظریه هایی پیرامون سازگاری اجتماعی
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی
فرایند سازگاری و مبانی اجتماعی آن
تعریف سازگاری اجتماعی
عزت نفس از دیدگاه آدلر
عزت نفس از دیدگاه آلپورت
عزت نفس از دیدگاه اریکسون
عزت نفس از دیدگاه کوپر اسمیت
عزت نفس از دیدگاه براندن
بررسی نظریه هایی پیرامون عزت نفس
راهبردهای افزایش عزت نفس
عزت نفس و سازگاری اجتماعی
ابعاد عزت نفس
منشاء عزت نفس
اهمیت عزت نفس
تعریف عزت نفس
مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاو گلدفرید
53
مهارت حل مسأله از دیدگاه جان دیویی
مهارت حل مسأله از دیدگاه گاینه
مهارت حل مسأله از دیدگاه والاس
مهارت حل مسأله از دیدگاه دی چکو و کرافورد
مهارت حل مسأله از دیدگاه گرینو
مهارت حل مسأله از دیدگاه بایلر
مهارت حل مسأله از دیدگاه برونر
مهارت حل مسأله از دیدگاه مالترمن
بررسی نظریه هایی پیرامون حل مسأله
عوارض آموزش مهارت حل مسأله
موارد کاربرد مهارت حل مسأله
مراحل مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاوگلدفرید
مراحل مهارت حل مسأله
مهارت حل مسأله و سازگاری
آموزش مهارت حل مساله یا PST
تعریف مهارت حل مساله
درمان های شناختی
تعریف متغیر ها و اصطلاحات
متغیر های پژوهش
فرضیه های پژوهش
اهداف پژوهش
ضرورت و اهمیت پژوهش
بیان مسأله
زندگی بشر تحت تأثیر تغییرات وسیع صنعتی، اجتماعی و فرهنگی دچار تحول شده است. شمار زیادی از افراد قادر نیستند بین محرک های متنوع بیرونی و نیروهای متعارض درونی توازن ایجاد کنند و در فرایند رشد موزون و همه جانبه که همانا هدف اصلی تعالی انسان است، دچار مشکل می شوند. بدیهی است که نوجوانان و جوانان به سبب بی تجربگی و ناآگاهی از مهارت های بازدارنده، تسهیل کننده و اصلاحی بیشتر در معرض آسیب های جدی روانی و اجتماعی هستند.
روان شناسان در دهه های اخیر، در بررسی اختلالات رفتاری و انحرافات اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از اختلالات و آسیب ها در ناتوانی افراد در تحلیل صحیح و مناسب از خود و موقعیت خویش، عدم احساس کنترل و کفایت شخصی جهت رویارویی با موقعیت های دشوار و عدم آمادگی برای حل مشکلات و مسائل زندگی به شیوه مناسب، ریشه دارد. بنابراین با توجه به تغییرات و پیچیدگی های روز افزون جامعه و گسترش روابط اجتماعی، آماده سازی افراد بخصوص نسل نوجوان و جوان جهت رویارویی با موقعیت های دشوار، امری ضروری به نظر می رسد.( طارمیان و همکاران، 1378).
دوره " نوجوانی و جوانی" 1 ، دوره ای است بحرانی که تغییرات عمده ای در فرد از لحاظ فیزیولوژیکی، شناختی، روانی و اجتماعی به وجود می آید. چنین تغییراتی اغلب با مشکلاتی همراه است که بسیار استرس زا می باشد. به همین دلیل اکثر نوجوانان و جوانان در یک دوره بحرانی به سر می برند. با توجه به این مسائل، جهت پیشگیری از اختلالات روانی و یا تداوم سلامت روانی، نوجوانان و جوانان باید راهبردهای مقابله ای مؤثر را یاد بگیرند. نوجوانانی که مهارت های مقابله با موقعیت های تنش زا را ندارند، به نوعی مقهور آن ها خواهند شد و بدین ترتیب مستعد اختلالات روانی، عاطفی، افسردگی، اضطراب، احتمالاً مصرف مواد مخدر و رفتارهای ضد اجتماعی می شوند. این نوجوانان و جوانان در فرایند تصمیم گیری نیز دچار مشکل می شوند. با توجه به مجموعه شرایط دشواری که این نوجوانان و جوانان با آن مواجه هستند، لزوم ایجاد شایستگی های لازم برای مقابله مؤثر و کارآمد با مسائل و مشکلات حال و آینده ضروری به نظر می رسد.
بر همین اساس سیف (1381) اظهار می دارد، تنها از راه ایجاد توانایی حل مسأله1 است که می توان افراد را برای مقابله با شرایط متغیر زندگی و موقعیت های جدیدی که مرتباً با آن روبرو می شوند، آماده کرد. بنابراین با توجه به نقش مهم
پایان نامه در مورد افزایش عزت نفس