
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:78
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول:
بررسی آموزش الکترونیکی
1-1- مقدمه 2
2-1- آموزش الکترونیکی 3
1-2-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی در جهان 3
2-2-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی در ایران 4
3-1- راهبردها ، رویکردها و استانداردها در آموزش الکترونیکی 6
1-3-1- آموزش الکترونیکی 6
1-1-3-1- آموزش از راه دور 6
2-1-3-1- ویژگی های آموزش الکترونیکی 7
3-1-3-1- ضرورت آموزش الکترونیکی 8
4-1-3-1- آماده سازی درآموزش الکترونیکی 8
5-1-3-1- ویژگیهای سیستم های آموزش الکترونیکی 9
4-1- سیستم مدیریت فراگیری (LMS) 9
1-4-1- قابلیت سیستم مدیریت فراگیری (LMS) 9
5-1- سیستم مدیریت محتوا (LCMS) 10
6-1- سیستم ارزیابی (AS) 10
1-6-1- سیستم ارزیابی Assessment System (AS) 10
7-1- سیستم های مشارکت (Collaboration) 10
8-1- طراحی محتوا در آموزش الکترونیکی 11
1-8-1- ایجاد محتوای آموزشی مناسب 11
2-8-1- استفاده از مطالب کامل 12
3-8-1- ارائه مناسب محتوا 12
9-1- افراد در سیستم آموزش الکترونیکی 12
10-1- Shareable Content Objects(SCO) 12
11-1- مشخصات و استانداردها 13
12-1- تعریف دانشگاه مجازی 13
13-1- تدوین راهبردها در آموزش الکترونیکی 14
1-13-1- اهمیت راهبردها در آموزش الکترونیکی 14
14-1- استانداردها 15
1-14-1- مؤسسات و نهادها 18
2-14-1- استانداردهای آموزش الکترونیکی 19
3-14-1- دسته بندی استانداردها 20
15-1- نتیجه گیری 21
16-1- پیشنهادها 22
17-1- زمینه های تحقیقاتی 23
فصل دوم:
مروری بر استاندارد SCORM
1-2- چکیده 25
2-2- مقدمه 26
3-2- اجزای اصلیscorm 28
4-2- فرآیند توسعه ی استاندارد 31
5-2- موسسات و نهاد ها 33
6-2- مروری بر استاندارد SCORM 34
1-6-2- کتاب های راهنمای SCORM 36
1-1-6-2- کتاب دوم : The SCORM Content Aggregation Model 37
1-1-1-6-2- مدل مطالب و محتویات (Content Model) 37
2-1-1-6-2- ابر داده 39
1-2-1-1-6-2- مدل اطلاعاتی ابر داده SCORM 42
3-1-1-6-2- بسته بندی مطالب و محتویات 47
2-1-6-2- کتاب سوم : محیط زمان اجرای SCORM 51
1-2-1-6-2- Launch 53
2-2-1-6-2- واسط برنامه کاربردی 56
3-2-1-6-2- نگاهی به مدل داده 63
4-2-1-6-2- مدل داده محیط اجرای SCORM . (RTE) 63
5-2-1-6-2- قوانین کلی مدل داده RTE 64
1-5-2-1-6-2- مدل داده RTE ، SCORM 65
فصل سوم:
مروری بر استاندارد IMS
1-3- IMS Global Learning Consortium 71
1-1-3- مشخصات IMS 71
2-1-3- ابر داده 72
3-1-3- بسته بندی مطالب و محتویات 73
4-1-3- ارزیابی فراگیرنده 74
5-1-3- پروفایل فراگیرنده (مدیریت فراگیرنده) 75
6-1-3- محیط زمان اجرا 76
منابع و مأخذ 78
فصل اول:
بررسی آموزش الکترونیکی
1-1- مقدمه
پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش ویادگیری در سطح مراکز آموزشی دنیا گردیده است و با ظهور تکنولوژیهای نوین و ایجاد مراکز آموزشی مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در این مراکز باز کرده است. چرا که عواملی چون کاهش هزینه آموزش، سهولت حضور در کلاس های بر خط ، تنوع دروس، زمان انتخاب دروس، کاهش هزینه رفت وآمد، وانعطاف پذیری زیاد آموزش الکترونیکی در گسترش این تکنولوژی موثر بوده اند . از طرفی استقبال دانشجویان از این شیوه نوین آموزشی در گسترش آن بی تأثیر نبوده است چرا که یادگیری الکترونیکی با توانش بالا برای آموزش کارآمد و موثر قادر است که دانش مورد نیاز را در هر محل و در سریعترین زمان ارائه نماید.
آموزش الکترونیکی در ایران صنعتی نوپا در زمینه تکنولوژی آموزشی وآموزش از راه دور است، اما لازم است تا مراکز و مؤسسات آموزشی ایران به ویژه دانشگاه ها با استفاده ازالگویی مناسب با ساختار آموزشی وفرهنگی کشور، در زمینه طرح محیطهای آموزشی مجازی بر اساس استانداردهای بین المللی همت گمارند. یکی از تکنیکهای مورد استفاده در آموزش مجازی در محیط بر خط یا اینترنت استفاده از فراداده می باشد که ایجاد فرا داده های مناسب بر اساس استانداردهای بین المللی ازاهمیت ویژه ای (خصوصا جهت پیوند به مراکز آموزشی دنیا) برخوردار است.
2-1- آموزش الکترونیکی
آموزش الکترونیکی استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی مختلف مبتنی بر وب یا توزیع شده برای مقاصد آموزشی است. نامهای دیگری مانند آموزش از راه دور ، آموزش برروی خط ، سیستم مدیریت آموزشی، سیستم مدیریت دروس و غیره هر یک به تنهایی جنبه های مختلفی از آموزش الکترونیکی را شامل می شوند.
1-2-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی در جهان
آموزش غیرحضوری، باآموزش مکاتبه ای در دهه اول سال 1700 میلادی آغاز شده است. هنوز هم در نقاط مختلف دنیا از جمله در ایران از این شیوه آموزشی برای تحصیل و یادگیری، استفاده می شود. آموزش مکاتبه ای که با نامه نگاری توسط مدرسه یا مؤسسه های واجد شریط اداره می شد و بین دانشجویان و استادان از طریق نامه نگاری ارتباط برقرار می گردید، مورد توجه دانشجویان و دانش آموزان بود. همزمان با ایالت متحده آمریکا که در زمینه آموزش از راه دور فعالیت داشت، کشورهای اروپایی دوره های آموزشی را قبل از سال 1840 به صورت جزوه های خلاصه شده آغاز کرده بودند. اولین دوره آموزشی از راه دور دانشگاهی که در سال 1892 تأسیس شد، متکی بر اداره پست اداره می شد. روشهای بهره گیری از آموزش غیرحضوری مبتنی بر فناوری به اوایل دهه 1900 میلادی باز می گردد. در اواسط قرن بیستم برنامه های آموزشی متنوعی نیز وجود داشت و مجوز اولین رادیوی آموزشی دانشگاهی در سال 1921 صادر شد، که اولین پایه شکل گیری آموزش الکترونیکی محسوب می گردد. در سال 1960با تکامل و پیشرفت رسانه ها، تکنولوژی آموزش از راه دور نیز دچار تغییرشد و به جای تکیه بر سیستم پستی ، دانشگاه ها با استفاده ترکیبی از ابزار چند رسانه ای مالتی مدیا، جهت پشتیبانی آموزشی از دانشجویان ثبت نام می نمودند به نحوی که علاوه بر انگلستان و آمریکا در سایر کشور های اروپایی و آسیایی مؤسسات آموزش الکترونیکی توسعه یافت. امروزه آموزش (یادگیری) الکترونیکی مبتنی بر استفاده ازتکنولوژیهای جدید، ابزاری است برای انتقال دانش روز که می تواند انواع تخصص و مهارت در رشته های متفاوت را در اختیار دانش پژوهان قرار دهد. در واقع" آموزش الکترونیکی ثابت کرده است که 20 تا 25 درصد یادگیری را نسبت به کلاسهای درس سنتی افزایش میدهد".
2-2-1- تاریخچه آموزش الکترونیکی در ایران
تاریخچه آموزش الکترونیکی در ایران به زمان بهره گیری از ابزارهای کمک آموزشی سمعی - بصری شامل نمایش اسلاید و فیلم های آموزشی در کلاس درس باز می گردد. پس از آن تلویزیون به عنوان یک رسانه آموزشی مورد توجه قرار گرفته است و تلویزیون آموزشی ملی ایران رسماً به امر آموزش همگانی از طریق این رسانه در سراسر کشور پرداخت.
آموزش از راه دور در کشورمان به جز تجربه کوتاه دانشگاه آزاد قبل از انقلاب و دانشگاه پیام نور مبتنی بر استفاده از شیوه ارتباط از راه دور، دارای سابقه طولانی ای نیست. در پایان دهه هفتاد آموزش مجازی در دستور کار دانشگاه تهران قرار گرفت و پروژه های تحت این عنوان آغاز شد. در سال 1380 سایت آموزش مجازی دانشگاه تهران با ارائه نه درس برای دانشجویان روزانه دانشگاه راه اندازی شد و از نیم سال اول تحصیلی همان سال، آن بهره برداری شد. در همان سال وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تأسیس دانشگاه اینترنتی خبر داد که تحت نظر آن وزارت، ولی به صورت مؤسسه غیر انتفاعی نوع اول در سراسر کشور خدمات آموزشی ارائه خواهد داد به دنبال آن تعدادی از دانشگاه ها اعلام کردند که راه اندازی آموزش الکترونیکی را جزو برنامه های خود قرار داده اند و در حال حاضر تعدادی از آنها دروسی را به صورت تک درس برای دانشجویان حضوری خود ارائه کرده اند. اندکی بعد از اقدام دانشگاه ها در استفاده از روش آموزش الکترونیکی ، آموزش وپرورش که بزرگترین بخش آموزشی کشور است، فعالیت هایی را در این زمینه شروع کرد و در حال حاضر تعدادی مؤسسه خصوصی نیز از روش آموزش الکترونیکی بهره مند هستند.
پروژه بررسی استانداردهای آموزش الکترونیکی