فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه بررسی تأثیر آگاهی از پیامدهای بلوغ بر میزان سازگاری اجتماعی دختران 14 تا 18 ساله ساکن شهر ماهشهر + پرسشنامه

اختصاصی از فایلکو پایان نامه بررسی تأثیر آگاهی از پیامدهای بلوغ بر میزان سازگاری اجتماعی دختران 14 تا 18 ساله ساکن شهر ماهشهر + پرسشنامه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه بررسی تأثیر آگاهی از پیامدهای بلوغ بر میزان سازگاری اجتماعی دختران 14 تا 18 ساله ساکن شهر ماهشهر + پرسشنامه


پایان نامه بررسی تأثیر آگاهی از پیامدهای بلوغ بر میزان سازگاری اجتماعی دختران 14 تا 18 ساله ساکن شهر ماهشهر + پرسشنامه

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:124

فهرست مطالب:
عنوان                                               صفحه
فصل اول :
معرفی پژوهش                                     2
فصل دوم :
پیشینه تحقیق                                     8
فصل سوم :
روش پژوهش                                         107
فصل چهارم:
یافته های پژوهشی                                     112
فصل پنجم:
بحث و نتیجه گیری                                     114
منابع:                                                 119
ضمائم:                                             121

 

فصل اول :
معرفی پژوهش

مقدمه :
مدتی است که در کشورهای پیشرفته، موضوع راهنمایی نوجوانان و حل مشکلات آنان در ردیف یکی از مهمترین مسائل اساسی قرار گرفته و افکار دانشمندان جهان را به خود معطوف داشته است اما ترقیات علم بلوغ آنقدر که انتظار می رفت با سرعت انجام نمی گیرد. برخی از صاحب نظران دوره نوجوانی را از بحرانی ترین مراحل زندگی به حساب آورده اند. این عده می گویند که دوره نوجوانی، مرحله طوفان و تلاطم است و همه وجود نوجوان دستخوش جریانات سهمگین تحول و تغییرات می باشد. روان شناسان دوره نوجوانی را با بحران توأم و قرین  می دانند. عده ای این بحران را وابسته به تغییرات جسمی روانی نوجوان می دانند و عده دیگر اعتقاد دارند گذر عبور از دوره نوجوانی فی حد نفسه دشواری و مشکلی ندارد و اگر بحران و طوفانی وجود دارد مربوط به عدم برقراری ارتباط صحیح و منطقی بزرگترها با نوجوان است. بنابراین هردو دسته دوره نوجوانی را در دوره بحرانی و طوفانی می دانند.(بهرام زاده، حبی الله، 1379)
درهرحال نوجوانی یکی از حساسترین دوره زندگی به حساب می آید، زیرا عوامل زیستی، روانی، اجتماعی تواما در بروز نوجوانی دخالت دارد. این مرحله از زندگی نوجوان مصادف با ورود آنان به مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان می باشد. بنابراین با نگاهی اجمالی به دانش آموزان اول یا دوره راهنمایی به خوبی  می توان تفاوت های فردی درمیان آنان مشاهده کرد. در بعضی از دخترهای کلاس اول راهنمایی و حتی پنجم دبستان علایم کامل بلوغ ظاهر شده است. درحالی که برخی دیگر تا سنین دبیرستان این علایم را نشان نمی دهند. تفاوت های فردی درحدی است که ممکن است جهش نموی یک دختر بهنجار در 8 سالگی آغاز شود درحالی که یک دختر طبیعی دیگر تا سن 16سالگی افزایش چشمگیری از لحاظ رشد قد و سایر اندام بدن نشان ندهد. نحوه آغاز و پایان این تغییرات به عوامل ژنتیکی و نوع تغذیه و بهداشت بستگی دارد. درقرن حاضر در بسیاری کشورهای جهان سن شروع بلوغ جلو افتاده است. متخصصان این تغییرات را به بهداشت و تغذیه و فعالیت های جسمانی بیشتر نظیر ورزش نسبت می دهند. بررسی های متعدد در مورد عوامل موثر دراین زمینه باشد. وقتی دختران وزنی معادل 30 کیلوگرم داشته باشند معمولا نشانه های از بلوغ نمایان می شود. هنگامی که وزنشان به 39 کیلوگرم برسد سرعت رشد آنها به اوج می رسد وبا وزن 47 کیلوگرم قطع نظر از سن عادت ماهانه آغاز شده است. اکثر محققان اشاره می کنند که هنجارهای ارائه شده در مورد آهنگ تغییرات رشدی لزوما درمورد هر نوجوانی صادق نیست و چنانچه یک نوجوان با هنجارهای معمول تفاوتی معقول داشته باشد. جای نگرانی نخواهد بود. نگرانی در مواردی موجه است که نوجوان با هنجارهای موجود تفاوت های قابل ملاحظه ای داشته باشد. بسیاری از نوجوانان به تغییراتی که در خود  می بینند حساسیت و اشتغال ذهنی چشمگیری پیدا می کنند. پسران آرزوی قد بلندتر ، شانه های عریضتر و درعین حال بدنی شبیه ورزشکاران دارند. درمقابل دختران خواهان زیبایی بیشتر ، بدنی مناسبتر و پوستی لطیف تر هستند ازطرف دیگر داشتن ویژگی هایی که به نظر آنان بیشتر به جنس مخالف شبیه باشد آنها را دچار اضطراب و تشویش می کند. به طور معمول دختران در مقایسه با پسران نسبت به قیافه ظاهری خود حساسترند وشاید به همین دلیل درصد افسردگی در دختران نوجوان نیز افزایش می یابد. قبل از بلوغ درصد افسردگی در دختران و پسران برابر است اما در 14 سالگی نسبت افسردگی در دختران نوجوان نیز افزایش می یابد. قبل از بلوغ درصد افسردگی در دختران و پسران برابر است اما در 14 سالگی نسبت افسردگی در دختران به دوبرابر میزان افسردگی پسران می رسد. غالبا افراد بزرگ سال اشتغال ذهنی نوجوانی به وضعیت را بی اهمیت می پندارند ولی در جوامعی که بر قیافه ظاهری و زیبایی تاکید می شود این مسئله ظریفتری می باید. بررسیها نشان می دهد آن دسته از نوجوانانی که خود را جذابتر می بینند عزت نفس بیشتری دارند و روی هم رفته در زندگی خشنودترند. برمبنای بعضی از یافته ها این تاثیر حتی تا اواسط 40 سالگی ادامه دارد. بنابراین با ورود نوجوان به این دوره ،‌خانواده در موقعیت جدیدی قرار می گیرد. به همین جهت نقش و مسئولیت خانواده نیز متحول می شود و ابعاد گسترده تری می یابد. ازاین روان شناسان باید توانایی مادران و پدران در امر تعلیم و تربیت فرزندان افزایش پیدا کند و این امکان را بیابند که هرچه بیشتر با نحوه تریبت فرزندان خویش آشنا شوند،‌ تحقق این خواست جز با گسترش آموزش خانواده امکان پذیر نیست.( سیف ، علی اکبر ، 1375)
باتوجه به پیچیدگی دوره نوجوانی و تاثیر فراوان آن بر سازگاری اجتماعی و همچنین کل شخصیت نوجوان و با توجه به تحقیقات اخیر که دراین زمینه انجام شده ، پژوهشی با این عنوان را لازم و ضروری دیدیم.


بیان مسئله :
بررسی تأثیر آگاهی از پیامدهای بلوغ بر میزان سازگاری اجتماعی دختران 14 تا 18 ساله شهر ماهشهر
فرضیه پژوهش:
1.    به نظر می رسد میان میزان سازگاری اجتماعی بین دانش آموزانی که آموزش پیامدهای بلوغ دیده اند و دانش آموزانی که آموزش پیامدهای بلوغ ندیده اند تفاوت معناداری وجود دارد.
2.    به نظر می رسد میان میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان و سن دانش آموزان تفاوت معناداری وجود دارد.
هدف کلی :
هدف ازاین تحقیق تعیین میزان اثربخشی آگاهی دادن از پیامدهای بلوغ بر میزان سازگاری اجتماعی دختران 14 تا 18 ساله ساکن شهر ماهشهر می باشد.
اهداف کاربردی :
یافته های این پژوهش می تواند بر میزان سازگاری نوجوانان برای رویارویی با پیامدهای بلوغ بیفزاید تا به راحتی بتواند بحران های این دوران را پشت سر بگذارد. همچنین می تواند والدین را درمسیر شناخت ویژگیهای دوران بلوغ یاری نماید تا بتواند فرزندان خود را بهتر درک کرد ودر موقعیت های مختلف برخوردی مناسب داشته باشند.

تعریف اصطلاحات :
تعریف نظری بلوغ : آشنایی نوجوان از خود و توجه به این که در زمان بلوغ چه تغییراتی در جسم و جان او رخ خواهد داد.( سیف ، علی اکبر ، 1375)
تعریف عملیاتی بلوغ : منظور از بلوغ نمره ای است که آزمودنیها از پرسشنامه محقق ساخته بدست می آورند.
تعریف نظری سازگاری اجتماعی :
شخصیت هر خود الگوهای خاص و منحصر به فردی است که در آن خصوصیات مختلف خود در ارتباط با یکدیگر عمل می کنند بنابراین آثار و میزان سازگاری خود بستگی تمام به درجه و کیفیت تعادل و انسجام این مجموعه خصوصیات بر او خواهد داشت.
تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی :
سازگاری اجتماعی نمره ایست که آزمودنی ها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی برای دانش آموزان ، اثر A.K.P.Sinha از دانشگاه R.P.Singh پانتا می باشد بدست می آید.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه بررسی تأثیر آگاهی از پیامدهای بلوغ بر میزان سازگاری اجتماعی دختران 14 تا 18 ساله ساکن شهر ماهشهر + پرسشنامه
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد