هدف کلی
آنچه در این تحقیق به عنوان موضوع اصلی مورد توجه قرار گرفته است بررسی عوامل مؤثر در تربیت دینی نوجوانان میباشد که در آن متغیرهایی از قبیل:
- بررسی عوامل مؤثر خانوادگی در تربیت دینی نوجوانان
- بررسی عوامل مؤثر مدرسهای در تربیت دینی نوجوانان
- بررسی عوامل مؤثر وسایل ارتباط جمعی در تربیت دینی نوجوانان
سؤالات تحقیق
- تا چه میزان عوامل خانوادگی در تربیت دینی نوجوانان مؤثر است.
- تا چه میزان عوامل مدرسهای در تربیت دینی نوجوانان مؤثر است.
- تا چه میزان عوامل وسایل ارتباط جمعی در تربیت دینی نوجوانان مؤثر است.
در این تحقیق
متغیر مستقل: عوامل (خانوادگی، مدرسهای، ارتباط جمعی)
متغیر وابسته: تربیت دینی میباشد.
تاریخچه:
با نگاهی به گذشته میتوان چنین دریافت که انسان از همان ابتدای خلقت به گونهای علاقهمند بودهاست که خود را ایجاد شده از منبع خاصی که مافوق توان و قدرت خودش میباشد بداند برای همین به این موضوع توجه خاصی داشتهاست چرا که انسان از همان اوایل احساس وابستگی به وجود نامتناهی را داشته که عقدهها و نگرشهایش را با او بازگو کند و مشکل گشایش او باشد پس با نگاه اجمالی به گذشتههای دور و تاکنون به این نکته میرسیم که کتبهها و مقابر نشانگر و بیانگر همین موضوعاند که انسان از زمانهای بسیار دور به چیزهایی مثل سنگ، خورشید، ماه، ستارگان، باد و غیره اسناد خدایی بسته و نسل خود را به عنوان اینکه به این منشاءهای قدرت احترام بگذارد تربیت میکرده و فرزندان خود را نیز نسل به نسل به این قدرتها وابسته مینموده است. تا اینکه وسیلة هدایتی بنام انبیاء الهی برای جهت دادن به این نوع تربیت دینی فرستاده شد و ایسان با بیدار کردن ازهان و افکار به انسان جاهل نمودار کردند که آن قدرت مافوقی که به دنبال آن هستند خداست و قابل دیدن نیست پس با این مختصر نگارش به سخنی کلیتر در زمینة تاریخچة تربیت دینی میپردازیم.
انسان از همان ابتدا با آثاری که از خود به جای گذاشته به مقولههایی چون خدا، روح، غیب، زندگی، مرگ و زندگی پس از آن توجه خاصی داشته.
این احساس تعلق هرچه و به هر دلیلی بوده در انسان پدید میآمده و اشتیاق و آرزوهای خود را در آن میجسته با آن احساس امنیت میکرد و کمالجویی و بینهایت طلبی خود را با آن پاسخ میگفته در فرد راز هستی را در آن میدیدهاست و پیش از اینکه پدیدار هستی را بتواند به گونهای فلسفی و آنگاه علمی و تجربی برای خود تبیین کند انسان با همین اعتقادات دینی عطش ذهنی خود را فرو نشانیده است.
روانشناس، پزشک و فیلسوف سویسی دین را قدیمیترین تظاهرات روحی انسان عنوان کردهاست که نه تنها یک پدیدة اجتماعی و تاریخی است بلکه یک مسئله روانشناختی است.
«فراستخواه 1373»
تاریخچه دین در ایران
در گذشتة ایران که نظر میافکنیم به این نتیجه میرسیم که مذهب و تربیت دینی وجود داشتهاست چنان که ایرانیان قدیم خورشید پرست بودند وآتش را نیز به عنوان خدای خود مورد ستایش قرار میدادند و هرچندگاه حتی به دلیل اعتقادات سختی که نسبت به مذهب در دین خود داشتند عزیزترین کسان خود را نیز به پای خدایان خود قربانی میکردند تا اینکه مذهب بودا در ایران شکل گرفت اما باز به دلیل اینکه ریشه و بنیان محکمی نداشت با ظهور اسلام و فتح قسمتهایی از ایران بدست اعراب در زمان خلافت عمر و ابوبکر ایرانیان نیز اسلام را پذیرفتند و آن را سر منشاء زندگی خود عادات، آداب، … خود قرار دادند تا جائیکه آنها برای تربیت دینی نسل از ائمه (ص) سرمشق گرفته و زندگی این بزرگواران سرلوحة زندگی و تربیت دینی خود قرار دادند و مذهب تشیع را برگزیدند و آن جان خود را فدا کنند و شهادت در راه آن را افتخار میدانند.
تربیت دینی از دیدگاه اسلام
بررسی تاثیر تعلیم و تربیت دینی و عوامل مؤثر بر تقویت و تمایلات دینی نوجوانان - 27 صفحه فایل ورد و قابل ویرایش