فایل : word
قابل ویرایش و آماده چاپ
تعداد صفحه :104
صفحه
فهرست
فصل اول
5
مقدمه
7
بیان مسئله
9
سؤالات پژوهش
10
اهمیت پژوهش
11
اهداف پژوهش
11
فرضیه های پژوهش
12
تعریف اصطلاحات
12
ترس های تحولی
13
الگوهای فرزندپروری
16
کودک ناسازگار
فصل دوم
20
ادبیات تحقیق
20
ترس
21
فوبیا
24
شباهت و تفاوت اضطراب با ترس
26
ویژگی های محرک
27
ویژگی های پاسخ
28
ترس به عنوان هسته اصلی هیجان
30
نظریه های مربوط به ترس
30
نظریه زیستی، اجتماعی
31
نظریه روانکاوی
33
نظریه ادراکی
33
نظریه رفتاری
35
نظریه عملکرد
36
علل ترس
36
عوامل بیولوژیکی
38
عوامل محیطی و یادگیری
41
انواع ترس های تحولی بر حسب دوره های رشد
41
ترس در نوزادی
42
ترس در یک سالگی
42
ترس در2-4 سالگی
43
ترس در 5 سالگی
43
ترس دوره کودکی
45
ترس دوره نوجوانی
45
شیوه های رویارویی با ترس کودکان خود در والدین
45
دوران نوزادی
45
دوران 5 سالگی و کودکی
45
دوران نوجوانی
48
ترس و سازگاری
51
شیوه های فرزندپروری
54
نقش خانواده
56
نظریه های روانشناختی در زمینه خانواده
56
نظریه روان تحلیلی
56
نظریه یادگیری اجتماعی
56
نظریه نقش
57
شیوه های فرزندپروری
58
الگوی شیفر
60
الگوی وینترباتوم
61
الگوی بامریند
63
ناسازگاری
63
علل ناسازگاری
63
عوامل بیولوژیکی
64
پویایی روانی
64
تأثیر خانواده در شکل گیری رفتار
65
تأثیر شیوه های تربیتی والدین در کودکان ناسازگار
65
روابط نادرست کودک و والدین
65
محافظت بیش از حد و ایجاد محدودیت
66
پذیرش بیش از حد کودک و آزادگذاری او
66
خواستهای غیرواقعی
67
انضباط نادرست
70
مروری بر مطالعات و تحقیقات پیشین
70
الف) تحقیقات مربوط به ترس
70
شدت و شیوع ترس
70
ترس های رایج
85
ب) تحقیقات مربوط به رفتار والدین (الگوهای فرزندپروری)
89
ج) ناسازگار
89
کودکان ناسازگار
91
والدین کودکان ناسازگار
فصل سوم
95
جامعه آماری
96
نمونه تحقیق
96
روش نمونه گیری
96
روش اجرای آزمون
98
وشها و فنون آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
فصل پنجم
نتایج بررسی پژوهش
محدودیت های پژوهش
فصل ششم
منابع فارسی
منابع خارجی
پرسشنامه
مقدمه
ابهامات گوناگونی در زمینه ریشه ترس وجود دارد. برخی از افراد اعتقاد دارند که ریشه ارثی دارد. در حالی که دیگران بر این باورند که ترس منشأ اکتسابی است و به عنوان یک ویژگی ارثی و خصیصه ای شناخته نمی شود افرادی که به اکتسابی بودن ترس ها تأیید دارند، بر این باورند که ریشه تمامی اختلالات اضطرابی را می توان در اصول دیگری مورد بررسی قرار داد و از طریق قوانین شرطی شدن توجیه منطقی را برای بروز ترس های غیر منطقی ارائه دهند. (شرفی، 1367).
بین کشورها و گروه های اجتماعی مختلف به اشکال گوناگون، روابط والدین و فرزندان یا به عبارت دیگر شیوه های متفاوت فرزند پر وری بر می خوریم. بالاخص در آمریکا در قرن نخست شیوه خشن و خشک رایج بود. در دهه 1940 شیوه ای آسان گیر و انعطاف پذیر زیر نفوذ مکتب روانکاوی قرار داشت (اتکینسون1 ، 1984. ترجمه براهنی، 1367).
بیشتر والدین در مورد ویژگیهایی که مایلند فرزندانشان داشته باشند و شیوه های پرورش کودک که منجر به آن ویژگیها می شود اعتقاداتی دارند. آنان برای سوق دادن کودک خود به سوی اهدافی که برگزیده اند با تلقینهای مختلفی از پذیرش و سختگیر رفتار می کنند. گاهی هم پذیرا و سختگیرند. این گونه والدین بدون اضطراب و بازداری، جزء شیوه ای انضباطی خصومت آمیز محدود کننده و قدرت طلبانه است یا ناآزمودگی در همنوایی با خواسته ها و نیازهای دیگران که با آسان گیر مفرط توأم می باشد به کودکان فرصت می دهند تا محیط اطراف را کند و کاو کنند. گاهی طرد کننده و سخت گیرند و شیوۀ آنان بر انضباط سخت، پیروی بی چون و چرا از مقررات و دستورات سخت و خشک و تنبیه و قهرآمیز در برابر اشتباهات استوار است که این وضعیت به رفتار نامناسب منجر می شود. گاهی آسانگیر و طرد کننده هستند به انضباط بیش از حد آسانگیر و به کودکان اجازه می دهند که هر کاری می خواهند، بکنند و تکانشهای خود را بطور آزادانه ای اظهار کنند. آنان از فرزندان خود چندان متوقع نیستند که عاقلانه رفتار کنند و گاهی آسانگیر و پذیرا هستند که بر شیوه هایی چون گفتگوی دوستانه، توضیح و استدلال و تغیرهای ملایم در برابر اشتباهات تکیه می کنند. به هر حال افراط در آسان گیری یا محدودیت توسط والدین، بخصوص از طرف مادر نقش وی مهمتر از نقش پدر قلمداد شده است. رشد ناقص پرورش در کودکان منجر به رفتارهای نابهنجار یا ناسازگاری در کودکان می شود. (ماسن1) 1982، ترجمه یاسائی 1372).
پایان نامه مطالعه رایج ترین ترس های دوران کودکی و هر گروه سنی و شناختن موضوعات ترس آور عمده