مقدمه
با گسترش روزافزون کاربران اینترنت و تسهیل روزافزون کارها با استفاده از خدمات اینترنتی بسیاری شرکت ها و موسسات بزرگ در پی آنند که بتوانند از این فرصت طلایی بیشترین بهره را ببرند و در فضای تجارت الکترونیک وارد شوند. به گزارش بانکی دات آی آر، در چنین شرایطی هر شرکتی به بهترین نحو از این امکانات بهره ببرد فروش بیشتری خواهد داشت اما مساله مهم این است که بانک ها برای تسریع و بهبود این فضا چه کارهایی کرده اند و در ایجاد یک فضای آرام و امن برای فعالیت های برخط چه نقشی دارند؟ استفاده بانکها از شبکه اینترنت برای ارائه خدمات سنتی بانکی به صورت کاراتر مدتی است آغاز گردیده و برخی از بانکها نیز تلاش نمودهاند تا خدمات جدیدی را فقط برای تسهیل مشارکت مشتریان در تجارت الکترونیک طراحی نماید. بانکها باید توجه نمایند که در عرصه تجارت الکترونیک (E-Commerce) با ریسکهای استراتژی و عملیاتی روبرو خواهند شد. همچنین پدیده مذکور، شکلهای جدیدی از رقابت را میان بانکها ایجاد خواهد نمود و آنها ناچار میشوند تا درباره یکسری فعالیتهای خویش در زمینههای سرویس دهی به مشتریان، اندازه شعب در شبکه و میزان حمایت آنها از شبکههای پرداخت بین بانکی، تغییراتی را بوجود آورند. از سوی دیگر مشارکت در شبکه تجارت الکترونیک، رویارویی بانکها با مشکلات تکنولوژیکی را افزایش خواهد داد. موفقیت بانکها در رویارویی با این چالشها به تثبیت میزان اثر گذاری آنها در بازار الکترونیک کمک خواهد نمود.
فواید تجارت الکترونیک برای بانکها بانکها دلیل محکمی برای انجام تجارت الکترونیک دارند. اگر آنها به موقعیتهای طرح شده از سوی اینترنت پاسخ مقتضی ندهند، میبایست یک نقش درجه دوم را در زمینه تجارت الکترونیک ایفا نمایند لیکن آنها شانس کمی برای برقراری ارتباط مستقل با خریدار و فروشنده یا ارائه خدمات خودشان در بازار الکترونیک دارند. در مقابل، حضور بانکها در شبکه اینترنت میتواند گذشته از آنکه خدمات سنتی بانکی را کاراتر ارایه دهد، به گسترش و فروش خدمات جدیـدی که مشتریـان تجارت الکترونیـک در جستجوی آن هستند، کمک نماید. حضور فعال بانکها در تجارت الکترونیک موجب کارآیی بیشتر آنها میشود.
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات 6
مقاله نقش بانک ها در گسترش تجارت الکترونیک