فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:21
فهرست مطالب:
عناوین صفحات
چکیده 3
مقدمه و طرح مسأله 3
تعریف کارآفرینی: 4
تأثیر آموزه های دینی در تقویت فرهنگ کارآفرینی 5
کارآفرینی به عنوان تکلیف و وظیفه 5
کارآفرینی به عنوان جهاد در راه خدا 6
کارآفرینی وسیله ی سعادت 6
کارآفرینی وسیله ی عزت نفس 6
کارآفرینان در ردیف انبیا 7
دوری ازرحمت خدا 7
فساد و تباهی 8
فقرو نابسامانی 9
هلاکت و نابودی 9
تعامل بین فرهنگ و کارآفرینی 10
معیارها و اصول کارآفرینی در آموزه های نبوی 10
کارآفرینی وسیله ی تقرب الهی 11
کارآفرینی به عنوان عمل صالح 11
کارآفرینی درجهت منافع جامعه 12
استفاده ی بهینه از امکانات جامعه 12
پاک و طیب بودن سرمایه 12
توجه به کیفیت به جای کمیت 13
نظم و استحکام 14
بلند همتی و اراده ی قوی 15
برنامه ریزی 15
تأثیر آموزه های نبوی درایجاد تحول اقتصادی در مدینه 16
بستن عقد قراردادهای مزارعه و مساقات 16
لغو انحصاری بودن تجارت 16
واگذاری زمین برای کشاورزی و کارهای خدماتی 17
استفاده ازانفاقات واجب مالی 17
بهره گیری از غنایم جنگی 17
به کارگیری انفال 18
برقراری ثبات درنظام اقتصادی 18
اشتغال و کارآفرینی در شرایط اقتصادی موجود کشور 19
نتیجه گیری 20
منابع : 21
چکیده
«کارآفرینی»که در واقع فرآیند تأسیس یک شغل برمبنای یک فکر و یک ایده ی نو است.راهبردی است برای حل مسأله ی اشتغال و ایجاد و خلق عرصه های نویت در جهت رشد و پویایی و تولید ثروت در جامعه، که با توجه به اهمیت کلیدی آن در اقتصادهای نوین، کشورهای گوناگون مجدانه برنامه های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی درجامعه ی خود تدارک دیده اند.
این نوشتاردرپی آن است تا با بررسی و تجزیه و تحلیل برخی از معیارها و اصول کارآفرینی درآموزه های نبوی در جهت ثمربخشی کارآفرینی، که برپایه ی باورها و ارزش ها و روش ها و شیوه های خاصی استوارشده است، بپردازد،و درنتیجه ی راهبردها و رهیافت هایی را در جهت ایجاد فرصت های شغلی و تولید ثروت و بهبود شرایط اقتصادی برای نظام اسلامی بیابد.
مقدمه و طرح مسأله
در میان عوامل تولید،کارجایگاه ممتازی دارد، به ویژه که با انسان و اراده ی او سروکار دارد.ازاین رو، می تواند جهت گیریهای مختلف و متفاوتی داشته باشد.جهت گیری های متفاوت، آثارفردی و اجتماعی متفاوتی نیز درسطح هر جامعه برجای خواهد گذاشت.به همین دلیل ضرورت دارد جهت گیری های مطلوب دراین امرشناخته شود.به نظر می آید مهم ترین جهت گیری ها توجه به استراتژی توسعه ی کارآفرینی است که در برنامه ی چهارم توسعه نیز بر آن تأکید شده است.
از یک سو،مسأله ای که در برآوردهای آماری اشتغال را با نارسایی مواجه کرده است، وجود نوعی «بداشتغالی»است که در برخی موارد، افزایش اشتغال به قیمت افزایش بیکاری پنهان و هم جهت با بداشتغالی و نادیده گرفتن تخصیص بهینه بوده است.
ازدیگرسو،بیکاری یک مسأله ای اجتماعی و نشان دهنده ی اتلاف انرژی نیروی انسانی است.از این رو از جمله دلایل توجه به توسعه ی کارآفرینی، می توان به قدرت آن در ایجاد کسب و کارهای جدید با ارزش افزوده ی بالا، توسعه ی کسب و کارهای موجود،افزایش درصد استفاده از ظرفیت های بدون استفاده ی تولید و به تبع آن رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی،کاهش نرخ بیکاری، افزایش سرانه ی تولید و عدالت اجتماعی، که از مهم ترین دغدغه های نظام اسلامی به شمار می آید، اشاره کرد.
مقاله تأثیرآموزه های دینی برکارآفرینی و کسب و کار