بوستان و گلستان سعدی، همواره به عنوان دو اثر ارزشمند در زمینة ادبیات تعلیمی، مورد توجه منتقدان و ادبدوستان بوده است. از زمان خلق این آثار تاکنون، در مکتبخانهها از آموزههای اخلاقی، دینی و نیز ویژگیهای بلاغی و ادبی آنها، در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان استفاده شده است. در کتب درسی معاصر نیز، حکایات و داستانهای شیرین و آموزندهای از آنها نقل شده است و شاید بتوان گفت آشناترین شاعر و نویسندة ادبیات فارسی در بین تمام نسلها، سعدی شیرازی است. اما مخاطب این آثار بزرگسالان هستند و نیز اشراف همهجانبة سعدی بر علوم دینی، اخلاقی، اجتماعی و ادبی، باعث شده است که تمام مسائل دنیوی و اخروی و اجتماعی، در آثار وی منعکس شود. از اینرو، تمام حکایات نقل شده در این دو کتاب ارزنده، برای کودکان و نوجوانان قابل درک و طرح نیست و کودکان نمیتوانند آنگونه که شایسته است با چنین آثاری ارتباط برقرار کنند. از طرفی با توجه به لزوم آشنایی نسل جدید، با آثار برجسته و پایهای ادبیات کلاسیک، لازم است این آثار مورد بازبینی قرار گیرد و حکایاتی که برای این گروه سنی مناسب است انتخاب شود و توسط افراد متخصص در زمینة ادبیات کودک و نوجوان، بازنویسی شود، تا کودکان و نوجوانان بتوانند، با مطالعة کتابهایی که به زبان کودکان و منطبق با نیازمندیها و میزان درک ایشان، نوشته شده، هرچه بیشتر و بهتر با این آثار و خالقان آنها، ارتباط برقرار کنند. در این رساله تلاش شده است این دو کتاب ارزشمند مورد بررسی قرار گیرد و تمام حکایات، از نظر موضوع، محتوا و نحوة داستانپردازی، ارزیابی شود و حکایاتی که برای کودکان مناسب است معرفی گردد و آموزة اخلاقی و دینی مطرح شده در آن تبیین گردد. همچنین دلیل نامناسب بودن بقیة حکایات نیز ذکر شده است. در پایان نیز پیشنهاداتی به نویسندگان ادبیات کودک و نیز متولیان امر آموزش کودکان ارائه شده است.
پایان نامه جایگاه گلستان و بوستان سعدی در ادبیات کودک و نوجوان در قالب ورد 180 صفحه