بیان مسأله :
پرستاری رسمی از کودکان امروزه به صورت یکی از نیازهای مهم بسیاری از خانواده های کشور ما در آمده است . در خانواده هایی که هردو والدین کار بیرون از خانه دارند و در خانواده هایی که سرپرستی کودک بر عهده یکی از والدین می باشد و او نیز در بیرون کار می کند ضرورتاً کودکان زیر 7 سال را به مهد کودک یا کودکستان آمادگی می سپارند ( نظری نژاد ، 1370 ، ص 13 ). وظیفه اساسی مهد کودک ها پرستاری و حمایت از کودکان و پاسخگویی به نیازهای زیستی ، بهداشتی و روانشناختی آنان در غیاب والدین است . برای انجام چنین وظیفه ای مهد کودک ها باید برخوردار از مربیان توانا و مدیران کار کشته و دارای امکانات کافی و برنامه های دقیق باشند ( همان منبع ) .
متخصصان عقیده دارند که شخصیت هر انسانی در شش سال اول زندگی شکل می گیرد و لذا سال های اولیه زندگی کودک از نظر تعلیم و تربیت بسیار پر اهمیت می باشد که کوتاهی در مورد آن بسیار زیان بار می باشد. امروزه جهت رشد و بالندگی ببهتر کودکان از مراکزی نظیر مهد کودک ها و کودکستان استفاده می شود که هدف از ایجاد این مراکز کمک به رشد جسمانی ، عاطفی ، ذهنی و اجتماعی کودکان و در نهایت شکوفایی استعدادها و علایق آنان می باشد ( پارسا ، 1384 ، ص 17 ) .
ثابت شده است کودکانی که مراکز مهد کودک و پیش دبستانی را طی کرده اند آسانتر از کودکانی که از این امتیاز محروم بوده اند وارد دبستان و مرحله بعدی تحصیل می شوند (بازاللهی ، 1380 ، ص2 ) . بنابراین گذراندن دوره پیش دبستانی و مهد کودک عامل مهمی در موفقیت تحصیلی و افزایش هوش و خلاقیت کودکان به حساب می آید ( همان منبع ، ص 2و3 )
اهمیت وضرورت تحقیق :
امروزه آموزش پیش از دبستان در کشورهای توسعه یافته در زمره بخش های اساسی آموزش عمومی به شمار می رود . در این گونه کشورها از سالیان دور برای توسعه آموزش پیش از دبستانی سرمایه گذاری شده است ( مفیدی ، 1383 ، ص 12 ) . تاثیر آموزش های کودک در سنین زیر شش سال بر همگان آشکار است و از زمان های دور اندیشمندانی چون افلاطون ، ارسطو ، کنفسیوس شروع تعلیم و تربیت را از دامان مادر و اوایل کودکی پیشنهاد داده اند ( همان منبع ) .
خانواده هایی که به سرنوشت کودک خود می اندیشند قطعاً با به کار گیری همه امکانات به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب با تصویرهای ذهنی مثبت برای کودک گام بر می دارند . امروزه اهمیت و ضرورت آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان بیش از گذشته مورد نظر است . افزایش روز افزون متقاضیان آموزشهای این دوره نیاز والدین شاغل و نیاز جامعه ضرورت تهیه برنامه های کیفی و غنی را در این دوره نشان می دهد . تحقیقات انجام شده در سال های اخیر نشان دهنده تأثیر برنامه های غنی برنامه های آموزشی و درسی مطلوب برای گروه های سنی مختلف این دوره است ( مفیدی ، 1384 ، ص 13 ) .
اهداف تحقیق:
هدف اصلی تحقیق مورد نظر بررسی و میزان تفاوت هوش عملی کودکان مهد کودک رفته با کودکان مهد کودک نرفته می باشد .
اهداف جزئی:
- تعیین میزان تفاوت هوش عملی کودکان مهد کودک رفته با کودکان مهد کودک نرفته
- تعیین میزان تفاوت هوش عملی دختران و پسران مهد کودک رفته با یکدیگر
- تعیین میزان تفاوت هوش عملی دختران و پسران مهد کودک نرفته با یکدیگر
فصل اول
* کلیات تحقیق
- فرضیه های تحقیق:
- متغیرهای پژوهش:
- متغیر مستقل :
- متغیر وابسته :
تعاریف نظریه و عملیاتی:
مهد کودک و کودکستان
هوش عملی :
تعریف عملیاتی هوش عملی :
فصل دوم
* مبانی نظری
* پیشینه تحقیقاتی
تاریخچه مهد های کودک :
تاریخچة مهد کودک در جهان
تاریخچة مهد کودک در آلمان
تاریخچة مهد کودک در آمریکا
تاریخچة مهد کودک در انگلستان
تاریخچه مهد کودک در روسیه
تاریخچه مهد کودک در ایتالیا
تاریخچه مهد کودک در ایران
انواع کودکستان
ویژگی های کودکان دردوره ی کودکستان
الف : ویژگی های اجتماعی دوره ی کودکستان
ب : ویژگی های بدنی دوره ی کودکستان
ج : ویژگی های هیجانی دوره ی کودکستان
د : ویژگی های دوره ی عقلی دوره ی کودکستان
کودکستان و مهد کودک :
آموزش و پرورش پیش از دبستان چیست؟
اهمیت وضرورت آموزش پیش از دبستان
ضرورت های ایجاد مراکزپیش دبستانی
مراحل یادگیری دوره ی پیش دبستانی
ریاضیات :
علوم :
معلومات اجتماعی :
بازی
یادگیری از طریق بازی
بازی و تقلید چگونه تحول می یابد :
کاربرد بازی در آموزش مهارتهای اجتماعی و رشد ذهنی کودکان :
چهار چوب نظری برنامه آموزش و پرورش پیش دبستانی
بعضی دیدگاههای مهم مونته سوری:
هوش
نظریه های هوش :
رویکردهای تحلیل عاملی :
نظریه عامل گروهی :
استعدادهای ذهنی اولیه ترستون :
نظریه کتل :
نظریه گیلفورد :
نظریه های شناختی :
نظریة هوش چندگانه گاردنر :
نظریة سه جنبه ای هوش استرنبرگ :
نظریه دو سطحی جنسن :
نظریه های فرایند _ مدار درباره هوش :
ژان پیاژه :
جروم اس برونر :
هوش به مثابه یک سازه فرضی
نظریه هنجاری هوش
انتقادها به مفهوم هوش
بهره هوشی : مفهوم و همبسته هایش
بهره هوشی ( IQ )
بهره هوشی نسبتی
بهره هوشی انحرافی
تیزهوشی
تیزهوشی پنهان
دام هوش
هوش چگونه تحول می یابد :
هدف بازی در هوش عملی
هوش عملی
هوش عملی چیست؟
هوش تحصیلی در مقابل هوش عملی
آزمونهای هوشی
آزمون توانش های سه گانه استرانبرگر
آزمون مکعب های چوبی کهس
ماهیت آزمون
اختلاف جنسیّت در فراگیری مهارتها
پیشینه تحقیق:
فصل سوم
*روش شناسی
نوع پژوهش:
جامعه آماری :
نمونه و روش نمونه گیری :
ابزار گردآوری داده ها:
آزمون مکعب های چوبی کهس
تاریخچه
روش اجرای آزمون :
الف: آشنا ساختن آزمودنی با مکعب ها :
ب ـ آزمایش تمرینی (زمان آزاد)
ج ـ آزمایش حقیقی
تصریح دستورالعمل :
نمره گذاری
روش تجزیه و تحلیل داده ها :
فصل چهارم
* یافته های تحقیق
بخش اول)یافته های توصیفی :
توزیع فراوانی جنسیت :
جدول شماره (4-1 ) توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان
نمودار شماره (4-1 ) توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان
جدول شماره (4-2 ) :
توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان به تفکیک مهد کودک
نمودار شماره (4-2 ) توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان
بخش دوم) یافته های استنباطی :
فرضیه 1. بین کودکان مهد کودک رفته و مهد کودک نرفته در هوش عملی تفاوت وجود دارد.
جدول شماره4-3 :آماره های گروهی میزان هوش عملی کودکان برحسب مهد کودک(رفته،نرفته)
جدول شماره4-3 :آماره های گروهی میزان هوش عملی کودکان برحسب مهد کودک(رفته،نرفته)
جدول شماره4-4 : آزمون تی تست گروههای مستقل
نمودار شماره 4-3: میله ای خطای هوش عملی کودکان مهد
فرضیه 2. بین دختران و پسران مهد کودک رفته در هوش عملی تفاوت وجود دارد .
جدول شماره 4 - 5 :
آماره های گروهی میزان هوش عملی کودکان مهد کودک رفته به تفکیک جنسیت
جدول شماره4-6 : آزمون تی تست گروههای مستقل
نمودار شماره 4-4: میله ای خطای هوش عملی دختران و
رفته به تفکیک جنسیت
جدول شماره4-8 : آزمون تی تست گروههای مستقل
نمودار شماره 4-5: میله ای خطای هوش عملی دختران
فصل پنجم
*بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری :
فرضیه 1.
بین کودکان مهد کودک رفته و مهد کودک نرفته در هوش عملی تفاوت وجود دارد.
فرضیه 2.
بین دختران و پسران مهد کودک رفته در هوش عملی تفاوت وجود دارد.
فرضیه 3.
بین کودکان مهد کودک رفته و مهد کودک نرفته به تفکیک جنسیت در هوش عملی تفاوت وجود دارد.
محدودیت های تحقیق
پیشنهادات
ضمائم
«برگه نمره گذاری آزمون مکعب های کهس»
نام و نام خانوادگی : تاریخ تولد : / /
تاریخ اجرا : کلاس : نام آزمونگر :
فهرست منابع
منابع و مآخذ
پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی هوش علمی کودکان مهدکودک