تعداد صفحات : 66
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده............................... 1
مقدمه............................... 2
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1) مقدمه 4
2-1) بیان مساله 4
3-1) اهداف تحقیق 5
4-1) اهمیت تحقیق 5
5-1) چارچوب نظری تحقیق 6
6-1) فرضیه های تحقیق 6
7-1) دوره زمانی تحقیق 7
8-1) قلمرو تحقیق 7
9-1) واژگان کلیدی 8
فصل دوم : مروری ادبیات تحقیق
1-2) مقدمه 10
2-2) انواع شاخص های سنجش عملکرد 10
3-2) بورس اوراق بهادار 11
4-2) بورس اوراق بهادار تهران 12
5-2) مدیریت مبتنی بر ارزش 14
6-2) مدیریت مبتنی بر ارزش در عمل 17
7-2) ارزش افزوده بازار 18
8-2) ارزش افزوده اقتصادی 20
8-2) ارزش شرکت و بازیهای سه گانه مدیران 30
9-2) معیارهای غیر مالی سنجش عملکرد 32
10-2) ارزش افزوده اقتصادی در مقابل ROI و IRR 35
11-2) تحقیقات انجام گرفته 36
فصل سوم : روش اجرای تحقیق
1-3) مقدمه 41
2-3) جامعه آماری 41
3-3) روش نمونه گیری 41
4-3) اطلاعات مورد نیاز و نحوه جمع آوری اطلاعات 42
5-3) اندازه گیری متغیرهای تحقیق 43
6-3) روش اجرای تحقیق 45
7-3) روشهای آماری 46
8-3) بررسی فرضیات زیربنایی 47
9-3) مدل تحلیلی تحقیق 48
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
1-4) مقدمه 50
2-4) توصیف داده های آماری 51
3-4) تحلیل آماری فرضیات تحقیق 52
1-3-4) بررسی فرضیه فرعی اول 52
2-3-4) بررسی فرضیه فرعی دوم 55
3-3-4) بررسی فرضیه فرعی سوم 57
4-4) نتیجه گیری در مورد فرضیه اصلی تحقیق 59
5-4) بررسی فرض نرمال بودن متغیرهای تحقیق 60
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
1-5) مقدمه 62
2-5) نتایج فرضیات تحقیق 62
1-2-5) نتیجه فرضیه فرعی اول 62
2-2-5) نتیجه فرضیه فرعی دوم 63
3-2-5) نتیجه فرضیه فرعی سوم 63
4-2-5) نتیجه فرضیه اصلی 63
3-5) پیشنهادات کاربردی بر اساس یافته های تحقیق 64
4-5) پیشنهادات برای تحقیقات آتی 64
5-5) محدودیتها و موانع تحقیق 65
پیوستها..................................................................................................................66
فهرست منابع و ماخذ فارسی 72
فهرست منابع و ماخذ لاتین 75
چکیده لاتین 76
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
1-4 توصیف عددی متغیر مستقل تحقیق...........................................................................51
2-4 توصیف عددی متغیرهای وابسته تحقیق.....................................................................52
3-4 نتایج خروجیSPSS آزمون فرضیه نوع اول..............................................................54
4-4 متغیر وابسته تحقیق..............................................................................................54
5-4 نتایج خروجی SPSS آزمون فرضیه نوع دوم.............................................................56
6-4 متغیر وابسته تحقیق..............................................................................................56
7-4 نتایج خروجی SPSS آزمون فرضیه اول..................................................................58
8-4 متغیر وابسته تحقیق..............................................................................................58
9-4 خلاصه آزمون فرضیه های تحقیق...........................................................................60
10-4 جدول تحلیلی آزمون کلومگروف امیرنف برای فرض نرمال بودن داده ها.......................61
فهرست اشکال
عنوان شماره صفحه
1-2 ارزش افزوده بازار..............................................................................................19
1-3 مدل تحلیلی تحقیق................................................................................................48
چکیده
در این پژوهش به نقش هزینه های عمومی در پیشبرد عملکرد شرکت با استفاده از شاخص های مالی سنجش عملکرد پرداخته شده است. بدین منظور متغیر اصلی و مستقل این پژوهش نسبت هزینه های عمومی به سود و متغیر وابسته بطور کلی معیارهای مالی سنجش عملکرد و به صورت تفصیلی بازده سرمایه گذاری، بازده فروش و و ارزش افزوده اقتصادی بوده اند. دوره این پژوهش بین سالهای 1383 - 1387 می باشد. در این دوره 34 شرکت نمونه از مجموعه جامعه آماری شرکت های بورسی انتخاب شده اند. این تحقیق مجموعاً شامل یک فرضیه اصلی تحت عنوان « بین نسبت هزینه های عمومی به سود و شاخص های مالی سنجش عملکرد ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.» و سه فرضیه فرعی که بترتیب عبارتند از:
1) بین نسبت هزینه های عمومی به سود و بازده سرمایه گذاری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. 2) بین نسبت هزینه های عمومی به سود و بازده فروش ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.
3) بین نسبت هزینه های عمومی به سود و ارزش افزوده اقتصادی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد، می باشد. پس از تجزیه و تحلیل های بعمل آمده هر سه فرضیه فرعی تحقیق با اطمینان 95٪ تائید شده اند که نهایتاً فرضیه اصلی نیز تائید شده است.
مقدمه
محدودیت درآمدی، وجود بازارهای رقابتی و خارج شدن روز افزون شرکتهای تجاری از صحنه رقابت، بررسی امکانات کاهش ویا تعدیل در بخش هزینه های عمومی (هزینه های عمومی، اداری و فروش) را به یک ضرورت اجتناب ناپذیر مبدل ساخته است. هزینه های عمومی و هم عملکرد واقعی آنها در پیش برد اهداف شرکتهای تجاری نقش بسزائی دارند. علیرقم ضرورت وجود
هزینه های عمومی همواره این سوال باقی خواهد ماند که چه میزان از این هزینه ها در کارآمدی و
اثربخشی بنگاه های اقتصادی ضروری است؟ آیا افزایش هزینه های عمومی منجر به رشد و شکوفائی واحدهای تجاری خواهد شد؟ حد و مرز این هزینه ها چگونه است و فراتر اینکه چگونه باید باشد؟ و سوالاتی ازین دست.
از سوی دیگر شاخص های ارزیابی در دو مجموعه مالی و غیرمالی طبقه بندی می شوند. معیارهای مالی به دلیل برخورداری از ویژگی هایی نظیر کمی بودن ، عملی بودن و ملموس بودن نسبت به معیارهای غیرمالی ارجحیت دارند. از جمله معیارهای مالی سنجش عملکرد؛ بازده سرمایه گذاری، بازده فروش و ارزش افزوده اقتصادی هستند. از این رو برای تحقق اهداف این پژوهش به بررسی رابطه بین هزینه های عمومی و معیارهای مالی سنجش عملکرد که بطور تفصیلی عبارتند از بازده سرمایه گذاری، بازده فروش و ارزش افزوده اقتصادی خواهیم پرداخت.