دانلود مقاله نظری به کودکان و دانش آموزان نابینا و نیمه بینا با فرمت ورد و قابل ویرایش تعدادصفحات 18
نظری به کودکان و دانش آموزان نابینا و نیمه بینا :
کودک نابینا قادر است یاد بگیرد که چگونه بنویسد و چگونه بخواند و چگونه کار کند و چگونه دارای یک زندگی خودکفا و مستقل گردد و اساسی ترین برنامه آموزش کودک نابینا تحرک و جهت یابی است کودک نابینا و نیمه بینا به دلیل مشخصه ای خاص بینایی با سهولت قابل شناسایی و تشخیص است نگاههای مختلفی از سوی همسالان و والدین و مربیان متوجه کودک نابینا است گاهی همراه با تأسف و دلسوزی و گاهی با دنیایی اندیشه و تفکر بعضی کودک نابینا را اصلاً کودک نمی بینند بلکه همه وجود او را در حلقه چشم تصور نموده و آن را نیز خاموش و مسدود می بینند در واقع خیلی وقت ما وقتی برخوردی با یک انسان نابینا پیدا می کنید در تعریف و توضیح برخورد خود به خانواده و فرد دیگری به طور ناخودآگاه همه ی ابعاد وجودی آن برادر یا خواهر نابینا را فراموش نمود و خیلی ساده می گوییک یک کور بود و آری خیلی زود خویشتن خویش را فراموش می نماییم و خیال می کنیم وقتی به دنیا آمدیم در مقابل آیینه ای نشستیم و بر صورت خود یک جفت چشم آنچنانی ترسیم نمودیم بی خبر از آنکه کودک نابینا نز مانند ما اراده ای در داشتن و یا نداشتن حس بینایی نداشته است کودک نابینا علی رغم داشتن نقص بینایی قادر است یاد بگیرد که چگونه بنویسد و چگونه بخواند و چگونه کار کند و دارای یک زندگی خودکفا و مستقل گردد او می خواهد و می تواند بدون ترحم و کمک دیگران زندگی عادی داشته باشد.
تعریف نابینایی :
متداولترین تعریف نابینایی که مورد پذیرش و توافق تقریباً همه ی محافل علمی و سازمان های مختلف ذی ربط نابینا کسی است که دید و بینایی او علی رغم برخورداری از امکانات چشم پزشکی مانند عینک و نیز در یک چشم یا دو چشم یا کمتر باشد به عبارت دیگر آنچه را که با چشم عادی می توان در 200 متری ببینید در واقع بسیاری از دانش آموزان که به علت نقص بینایی قادر به استفاده از کتب درس معمولی مدارس نیستند و از نظر آموزشی نابینا محسوب می گردند تا حدودی از قدرت بیشتر و از کمتر است جز افراد نیمه بینا محسوب می گردند البته برای افراد نیمه بینا با توانایی های مختلف از نظر حداکثر بهره مندی از بینایی و برای افراد نابینا در زمینه ی بهره مندی از برنامه های آموزش و پرورش روش ها و وسایل خاص از قبیل چاپ کتب با خط درشت یا بریل و ... به عبارت دیگر از نظر آموزش کودک و دانش آموزی نابینا و نیمه بینا محسوب می گردد که قادر به استفاده از کتب و برنامه های عادی آموزش و پروش نبوده لازم است برای آن وسایل و روش های ویژه ای تدارک دیده معمولاً معلم در کلاس های مخصوص دانش آموزان نابینا و نیمه بینا با سه گروه مختلف از دانش آموزان مواجه است یک دسته از دانش آموزان کسانی هستند که به هیچ وجه قادر به استفاده از حس بینایی نبوده و می بایست از طریق کلامی یعنی شنوایی و زبانی و روش های حسی یعنی حس لامسه در امر آموزش و پرورش آنها تلاش نمود. دسته دوم کسانی هستند که علی رغم آن که دچار نقص بینایی هستند علل اصول می توانند تا حدودی از طریق حس بینایی بیاموزند و دسته سوم دانش آموزانی هستند که می بایست از طریق و روش های مختلف بینایی، شنوایی و لامسه به آموزش و پرورش آنان پرداخت.
علل نقصی بینایی
به طور کلی عمده ترین مشکلات حس بینایی در نتیجه نارسایی ها و اشتباهات انکسارنور می باشد نزدیک بینی – دور بینی و تار بینی از جمله خطاهای انکسار نور بوده و می توانند عوامل مهمی در ایجاد نقیصه ی بینایی باشند البته این قبیل نارسایی های بینایی معمولاً توسط عینک های مختلف قابل اصلاح و جبران می باشد در کنار نارسایی های مذکور از جمله عوامل مهم دیگر که در ایجاد نقص بینایی مؤثرند عبارتند از تراکم آب سیاه، آب مروارید و بیماری قند به طور کلی نابینایی و نیمه بینایی یا ارثی و مادرزادی یا اکتسابی به عبارت دیگر عوامل آن می تواند قبل از تولد هنگام تولد یا بعد از تولد باشد اختلالات ارثی مانند آب مروارید است و یا زمانی که نقص بینایی به علت سیپلیس عارض می گردد اختلالات اکتسابی مانند تراکم و بعضی از ناهنجاری های بینایی است که به علت آبله، مخملک و ... حاصل می شود. همچنین نقص و اختلالات بینایی ممکن است به علت جراحات چشم، تصادفات و ضایعات مغزی و عصبی و مسمومیت الکلی و بیماری های اعصاب مانند ممنژیت و تومورهای مغزی یا غدد مغزی و فقدان ویتامین A و ده ها عامل دیگر عارض گردد.