جستاری در کنترل کیفیت
مقاله ای مفید و کامل
لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه:59
فهرست مطالب :
مقدمه
* فصل اول: کنترل کیفیت
- چرا کنترل کیفیت
- تاریخچه کنترل کیفیت
- نمودارهای کنترل
- تخمیر کارایی فرآیند
* فصل دوم: شرکت سایپا
- تاریخچه سایپا
- تشکیلات سازمانی
* فصل سوم: خط تزئینات مونتاژ
- فرآیند مونتاژ
- کنترل کیفیت فرآیند مونتاژ
* فصل چهارم: یک طرح نمونه گیری در خط مونتاژ
- نمونه گیری
- پیشنهاد
چکیده :
این تحقیق چکیده ایست درباره موضوع "کنترل کیفیت آماری ، تاریخچه آن و شرح مختصری درباره انواع نمودارهای کنترل" و در ادامه "تاریخچه شرکت سایپا ، تشکیلات سازمانی آن" همچنین گزیده ای از فرآیند مونتاژ در قسمت تزئینات پراید و نحوه کنترل کیفیت آن و در انتها یک طرح نمونه گیری و بدست آوردن حدود کنترل جهت استفاده برای تولیدات آتی به همراه تمهیدات لازم جهت بهبود کیفیت در فرآیند مونتاژ.
چرا کنترل کیفیت
امروزه پرداختن به کیفیت نه یک نیاز بلکه بقای هر سازمانی بوده و این باور که کیفیت درسایه اندیشه و تغییر می باشد ، اصلیست مسلم. مشتری گرایی و مسئولیت در قبال محصول از دلایل اصلی پیدایش تضمین کیفیت بعنوان یکی از استراتژیهای مهم تجاری محسوب می شود و دلایل گوناگونی برای چنین نگرشی وجود دارد که می توان از میان آنها به موارد زیر اشاره نمود:
- ارتقاء سطح آگاهی و شناخت مصرف کننده نسبت به کیفیت و عملکرد کیفیت
- مسئولیت در قبال محصول
- افزایش هزینه نیروی کار ، انرژی و مواد اولیه
- تنگتر شدن عرصه رقابت
- بهبودهای قابل توجه در زمینه بهره وری با به کارگیری برنامه های مهندسی کیفیت
بخشی از این استراتژی تجاری ، برنامه ریزی کیفیت ، تجزیه تحلیل و کنترل است که به طور مستقیم بر کیفیت اثر می گذارد و باعث می گردد تا میزان درآمد ، بازده سرمایه گذاری و به طور کلی درآمد سازمان افزایش یابد.
بیایید یاد بگیریم که کیفیت مجانی و سود آور است.
اگر عمق دانش کارکنان از فرآیند افزایش یابد کیفیت دست یافتنی و رو به بهبود است.
یک نکته اصلی را باید همیشه در مورد یک محصول در نظر داشت وآن این است که محصول باید خواسته های افرادی را که از آن استفاده می کنند را بر آورده نماید. با توجه به این نکته کیفیت یعنی شایستگی جهت استفاده و این شایستگی به معنای توانایی فراورده کردن ماده اولیه با حداقل قیمت ، دور ریز و دوباره کاری.
رضامندی
کیفیت امریست بسیار گسترده ؛ دراین گفتار به امر کیفیت در مشخصه های بدیهی پرداخته شده است. یعنی محصولات با طرح از قبل تعیین شده منطبق باشند.
بطور کلی کیفیت دو جنبه دارد که عبارتند از :
- کیفیت طراحی 2-کیفیت انطباق
در این مبحث به کیفیت در انطباق پرداخته شده است.
کیفیت انطباق یعنی اینکه محصول تا چه حد به تلورانس ها و مشخصات طراحی انطباق دارد.
طراحی انطباق تابعی از چندین عامل است که از میان آنها می توان به انتخاب فرآیند ساخت ، آموزش و نظارت نیروی کار نوع سیستم تضمین کیفیت (کنترل فرآیند ، آزمون ، فعالیتهای بازرسی و غیره) ، میزان پیروی از رویه ها و انگیزه نیروی کار جهت دستیابی به کیفیت اشاره نمود.
همانطوری که اشاره شد برنامه ریزی کیفیت و تجزیه و تحلیل و کنترل مستقیماً به کیفیت اثر گذاشته و باعث افزایش میزان در آمد و بازدهی سرمایه گذاری می شود . یعنی بطور کلی درآمد سازمان افزایش می یابد.
البته باید توجه داشت که مدیریت استراتژیک کیفیت در یک سازمان موقعی موثر خواهد بود که کلیه افراد سازمان نسبت به ابزار بهبود کیفیت شناخت داشته باشد و این مستلزم انگیزش ، آموزش تبادل اطلاعات مناسب ، سازماندهی مناسب و تمرین و عملیات می باشد.
بهره گیری از یک روش بهبود کیفیت موثر باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه می شود .
ذکر یک مثال این قضیه را به خوبی روشن خواهد نمود:
یک قطعه مکانیکی را در نظر بگیرید که بوسیله یک فرآیند ماشینکاری با میزان حدودی 100 عدد در روز ساخته می شود . به دلایل گوناگون ، فرآیند در مرحله اول قطعاتی تولید می کند که حدود 75 درصد از آنها با استانداردهای مورد نظر انطباق دارند و حدود 25 درصد فاقد این استانداردها می باشند. حدود 60 درصد قطعات فاقد استانداردهای لازم را می توان بوسیله دوباره کاری به قطعات قابل مصرف تبدیل نمود. قطعات باقیمانده به عنوان دور ریز و زاید محسوب می شوند.
هزینه ساخت هر قطعه در این مرحله از تولید 2000 ریال است. برای قطعاتی که بوسیله فرآیند دوباره کاری به قطعات قابل مصرف تبدیل می شوند یک هزینه اضافی 400 ریالی منظور می گردد.
با انجام یک مطالعه مهندسی بر روی این فرآیند مشخص می شود که منبع اصلی ایجاد اشکال ، عدم استفاده کافی از روشهای کنترل فرآیند با استفاده از یک روش کنترل فرآیند آماری ، میزان محصولات فاقد استاندارد از 25 درصد به 5 درصد کاهش می یابد.
و...