فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:54
فهرست مطالب:
نگاهی به کارآفرینی............................................................................................4
• مفاهیم جدیدی از خودباوری، کارآفرینی.......................................................6
• کارآفرینی چیست؟..................................................................................11
• کارآفرینان سازمانی.................................................................................12
• ویژگیهای کارآفرینان.................................................................................................23
تاریخچه پیدایش گلخانه......................................................................................27
خلاصه مدیریتی...............................................................................................28
تعریف گلخانه.................................................................................................30
انواع گلخانه از لحاظ تولید و سازه.......................................................................30
• انواع گلخانه از لحاظ تولید...................................................................31
• انواع گلخانه از لحاظ سازه....................................................................31
• جدول تیپ های مختلف سازه های موجود، مزایا و معایب............................33
نقشه گلخانه...................................................................................................34
سیستمهای تولید محصولات زراعی......................................................................34
محصولات گلخانه ای.......................................................................................36
انواع بسترهای کاشت محصولات گلخانه ای...........................................................36
عملکرد تولیدات گلخانه ای و جدول برخی از محصولات.........................................37
مکان گلخانه..................................................................................................37
• فضای توسعه...................................................................................37
• توپوگرافی....................................................................................38
• آب و هوا......................................................................................39
• نیروی کار.....................................................................................39
• در دسترس بودن امکانات..................................................................40
• آب.............................................................................................40
فهرست
جداول
• جدول EC.....................................................................................41
• جداول امکانات و وسائل مورد نیاز طرح.................................................42
• جدول سرمایه گذاری ثابت طرح..........................................................42
• جدول هزینه های سوخت – آب و برق.................................................42
• جدول نهادها...................................................................................43
• جدول تولیدات طرح........................................................................44
• جدول نیروی انسانی.........................................................................44
• جدول هزینه های استهلاک................................................................45
• جدول تأسیسات و امکانات زیربنائی.....................................................45
• جدول کل هزینه های ثابت طرح.........................................................46
• جدول کل هزینه های جاری...............................................................46
• جدول کل هزینه ها..........................................................................47
کشت محصول...............................................................................................47
آفات و بیماری های مهم...................................................................................51
• آفات............................................................................................51
• بیماری ها.......................................................................................52
برداشت محصول........................................................................................52
فروش.....................................................................................................53
بازاریابی..................................................................................................53
سیستم بازار...............................................................................................54
نگاهی به کارآفرینی
مارک تواین روزگاری در یکی از داستان هایش گفته بود «کسی که کار ها را به انجام می رساند، صبر نمی کند حالش برای انجام آن مساعد شود، خودش زمینه را برای مساعد شدن حالش آماده می کند» بعدها شومپیتر در فرازی از کتاب خود یادآور شد: کارآفرینان الزاما نوآور نیستند. در حقیقت اکثر آنها یک فرصت فعالیت بازرگانی را مشاهده می کنند و از منابع موجود جهت ارائه خدمات به بازار بهره می برند.
این جملات به علاوه هزاران سخن نغز و گرانبهای دیگر پیرامون کارآفرینی وجود دارد که نویسندگان کتاب در جمع آوری آن همت گماشته اند و به کتاب معنا بخشیده اند. شاید مفهوم این جملات و عبارات فشرده این باشد که «فرصت منبع نوآوری است». به روایت نویسندگان کتاب، این جمله ای است که بارها در محافل کارآفرینی مطرح می شود و بسیاری از تئوری های اصلی آنان برپایه این عقیده است که فرصت و نگاه فرصت گرایانه به امور، زمینه ساز بسیاری از خلاقیت ها و نوآوری ها است. به همین دلیل نوع نگاه کارآفرینان به وقایع و اشیای اطراف به میزان قابل توجهی با دیگر افراد متفاوت است. کارآفرین هنگام برخورد با وقایع به این می اندیشد که از این موضوع به چه صورت می توان سود جست و به نهایت سود رسید. کارآفرین در یک نگاه فرصت گرایانه به همه شرایط به عنوان یک عامل برای رسیدن به هدف می نگرد. در بسیاری مواقع تنها کارآفرین است که می داند از یک موضوع چگونه استفاده کند. حتی در مواقعی که وقایع اطراف را پیش بینی می کند و خطر ناشی از نوسانات آن را به عهده می گیرد و در فرآیند تولید عامل سامان دهی و مسوول تصمیماتی از این قبیل: چه تولید شود؟ چقدر تولید شود؟ و روش تولید چیست؟ است.نویسنده کتاب هدف کارآفرین را در این می داند که در زندگی فردی موثر باشد و تنها شخصی می تواند همواره پیشرفت کند که زندگی خود را به وسیله قوانین خود محدود نکند. اگر همواره احساس بدی نسبت به خود و اعمال خود داشته باشیم، پیشرفت برای ما بسیار سخت خواهد بود. باید کاری کنیم که احساس بد داشتن بسیار سخت و نامطلوب به نظر برسد و دستیابی به احساس خوب بسیار راحت و آسان باشد.کتاب کارآفرینی یک دقیقه ای به واقع به مولفه های حول و حوش یک کارآفرین می پردازد که او در فرآیند کارآفرینی با آن مواجه می شود، یکی از آن مولفه ها، مفهوم تغییر است. اینان معتقدند که قابلیت تغییر و انعطاف پذیری یعنی استعداد تولید ایده ها و روش های بسیار گوناگون و جدید. پیتر دراکر معتقد است که «همه ما باید بپذیریم که تحول و دگرگونی گریزناپذیر است».تغییر مانند مرگ و مالیات است که ما فقط می توانیم آن را عقب بیاندازیم. دگرگونی پذیرش گسترده ندارد ولی در دوران خیزش های بزرگ آن گونه که اکنون زندگی ما دچار آن است، دگرگونی حالتی به هنجار به خود گرفته است. بدون تردید این پدیده دردآور و پرخطر است و نیاز به کار سخت و طاقت فرسا دارد.
مفاهیم جدیدی از خودباوری، کارآفرینی
کارآفرینان با انسانهای عادی تفاوت دارند. انسانهای عادی پدیده ها را آن طور که هست می بینند و می پرسند چرا؟ اما کارآفرینان رؤیای چیزهایی را می بینند که هرگز وجود نداشته اند و می پرسند، چرا که نه؟
آنچه انسانها می توانند باشند، باید باشند. آنها باید به ماهیت خود وفادار باشند.
اراده پویا همان چیزی است که یک نفر را ثروتمنـد، دیگری را قوی و یکی را قدیس می سازد.
کارآفرینی یعنی مدیریت فرصت. نوگرایی خوب است ولی باید محصول یا خدمت به بازار وارد شود و پس از آن باید تلاش کرد تا در بازار حفظ شود به عبارتی اساس رقابت، ماندگاری است.
محققان از دنیای امروزی به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند. عصر تداوم به این معنی است که دیگر تجارب و راه حل های گذشته برای مسایل جاری و آینده سازمان کارگشا نیستند. باید به شیوه ای دیگر اندیشید و به دنبال راهکارهای جدید سازمانی بود تا بتوان کالا و خدمت را با حداقل هزینه و با کیفیت برتر، آنگونه که در شرایط بازار جهانی بتوانیم رقابت کنیم و برنده این مسابقه جهانی باشیم، تولید کنیم. از این رو باید روحیه کارآفرینی را در سازمان نهادینه کنیم. اما پیش از نهادینه سازی باید به روشنی و وضوح این مفهوم را برای کارکنان (شهروندان سازمانی) معرفی کرد.
در این راستا، سازمان مدیریت فرا در سمینار یک روزه ای که در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد به بررسی این مفهوم پرداخت. در این سمینار که با حضور خانم دکتر فریبا لطیفی مدیرعامل سازمان مدیریت فرا، آقای دکتر علی محمدگودرزی عضو هیات علمی فرهنگستان علوم و آقای دکتر محمود احمدپور مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد مفاهیم خودباوری و کارآفرینی محورهای اساسی بحث قرار گرفت.
خانم دکتر لطیفی سخنان خود را با طرح این پرسش که کارآفرین کیست شروع کرد. او کارآفرین را کسی معرفی کرد که همواره این رؤیا را در سر دارد که چگونه یک ایده را به یک واقعیت سودآور تبدیل کند وی افزود، کارآفرینان با انسانهای عادی تفاوت دارند. انسانهای عادی پدیده ها را آن طور که هست می بینند و می پرسند: چرا؟ اما کارآفرینان رؤیای چیزهایی را می بینند که هرگز وجود نداشته اند و می پرسند: چرا که نه؟ کارآفرینی یعنی ایجاد کار. اما قابل توجه است که قدرت آفرینندگی وقتی بروز می کند که بین آرمان و واقعیت فاصله باشد منبع این قدرت آفرینندگی، تنش آزاردهنده بین وضع موجود و وضع مطلوب است.
دکتر لطیفی در ادامه چنین افزود، برای آفرینندگی باید شجاعتی عاشقانه داشت؛ آفرینندگی مستلزم دو عامل است: یکی اعتماد به نفس برای آموختن چیزهایی که نمی دانیم و دوم شجــاعت بــرای رویـارویی با
شکست. به طورکلی یک کارآفرین موفق این خصوصیــات را دارا است: سازنده، هدفجو، پی جو و مقاوم، فرصت طلب، ریسک پذیر، بــازارشنـاس، خلاق، تغییر پذیر، مستقل، تعالی جو و تنوع طلب پذیرش استرس، خوش بین و مثبت، کیفیت شناس و... .