ارتباط شناختی بین پیچیدگیهای معنایی و نحوی این تکواژهاست که کلید مراحل تحول است، نه بسامد کاربرد آنها در گفتار بزرگسال. پیچیدگیهای نحوی و معنایی زمانی آشکار میشوند که به مراحل یادگیری در زبانهای دیگر توجه کنیم. برای مثال، مفهوم واقعی «جمع» (یک و بیشتر از یک) واقعاً ساده است و کودک آن را به سرعت فرا میگیرد؛ با این وجود، نشانهگذاری جمع در عربی مصری بسیار پیچیده میباشد و استثناهای زیادی در آن وجود دارد. در مقایسه با پیشدبستانیهای انگلیسی زبان، اکثر نوجوانان مصری همچنان در رابطه با «جمع» مشکل دارند.
تفاوت جنسیت نیز میتواند مشکلساز باشد. در زبان انگلیسی، مانند زبان فرانسوی، تنها دو جنسیت، مرد و زن، وجود دارد؛ با این وجود، اکثر واژههای انگلیسی برای جنسیت نشانهگذاری نشدهاند. فولانی[1]، که یک زبان نیجری- کنگویی است، حدوداً شامل دوازده جنسیت میباشد. به علت پیچیدگی معنایی و نحوی این شکلها، کودکان فولانی زبان، نسبت به کودکان انگلیسی زبان، نشانههای جنسیت را در مدت زمان طولانیتری فرا میگیرند.
[1] - Fulani
مقدمه مترجم 1
عوامل تعیین کننده مراحل یادگیری 2
تکواژهای اولیه دیگر 5
افعال معین 5
پسوندهای صفت و اسم 6
یادگیری قانون صرفی و جنبههای دیگر زبان 7
تحول شکل جمله 10
عناصر جمله 11
تحول عبارت اسمی 11
تحول عبارت فعلی 13
زمان و ارجاع 19
انواع جمله 23
شکل جمله خبری 24
شکل جمله پرسشی 29
شکل جمله امری 35
شکل جمله منفی 36
درونهگیری و ربط 41
درونهگیری عبارتی 43
درونهگیری مصدری 44
درونه گیری اسم فعل 45
درونهگیری بند وابسته 46
ربط بندی 51
خلاصه 57
تحول واجشناختی 58
فرایندهای واجشناختی 60
فرایندهای ساختار هجایی 60
فرایند همگونی 63
فرایندهای جانشینی 64
فرایندهای چندگانه 66
درک و تولید 67
خلاصه 68
نتیجهگیری 69
مباحثه 70
خودآزمایی 71
تحول معناشناختی و کاربرد زبان در افراد مدرسهرو و بزرگسال 73
اهداف فصل 74
تحول کاربرد شناختی 79
داستانها 80
تحول داستانها 83
تحول دستور زبان قصه 89
تفاوتهای داستان 96
تواناییهای محاورهای 100
کاربردهای زبان 101
شروع و حفظ موضوع 105
رابطها و جداکنندهها 106
درخواستهای غیر مستقیم 107
اصلاح گفتگو 110
اصطلاحات اشارهای 111
تفاوتهای جنسیتی 112
کاربرد واژهها 113
سبک گفتگو 114
تحول 118
نتیجه 120
خلاصه 122
شامل 130 صفحه فایل word