فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره بافت همبند

اختصاصی از فایلکو دانلود مقاله کامل درباره بافت همبند دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 5

 

بافت همبند

مقدمه

بافت همبند (به انگلیسی: Connective tissue) همان بافت پیوندی بوده که ازجمله وظایف آن حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر است.به طور خلاصه، سلول‌های بدن به چهار نوع بافت پایه به نام‌های پوششی همبند، عضلانی و بافت عصبی سازماندهی می شوند.فراوان‌ترین بافت در بدن انسان، بافت همبندی است.غضروف ها، استخوان‌ها و خون جزء بافت همبند محسوب می شوند.این بافت علاوه بر حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر، باعث ارتباط ساختارهای بدن نیز می گردد.مشارکت در تبادل مواد غذایی و ترمیم بافتی از وظایف دیگر بافت همبند است.

انواع بافت همبند

بافت همبند را می توان به سه نوع بافت تقسیم کرد که عبارتنداز:

بافت همبند سست

بافت همبند سست، نرم و انعطاف پذیر بوده و شامل میزان زیادی از ماده بین سلولی است.سلول‌های ماست سل، فیبروبلاست، چربی و اندوتلیال عروق خونی، جزو سلول‌های بافت همبند سست هستند.

بافت عناصر خونی

بافت عناصر خونی، شامل سلول‌های خون، مغز استخوان و بافت لنفی است.

بافت همبند نگهدارنده محکم

بافت همبند نگهدارنده محکم، شامل غضروف، استخوان و بافت همبند متراکم است کلاژن به میزان زیادی در بافت همبند متراکم وجود دارد .

اجزای بافت همبند

بافت همبندی از دو قسمت مهم تشکیل می گردد که عبارتند:

سلول‌های بافت همبند

ماتریکس خارج سلولی

سلول‌های بافت همبند

سلول‌های بافت همبند به صورت عمومی عبارتنداز:

فیبروبلاست

ماکروفاژ

ماست سل

پلاسماسل

سلول چربی

ماتریکس(Matrix)

ماتریکس از رشته ها(Fibers) و یک جزء نسبتا بی شکل(ماده زمینه ای غلیظ)ساخته می شود(برخی از مولفان "ماتریکس" را فقط برای ماده غلیظ به کار می برند.

رشته‌های بافت همبند

بافت همبند دارای سه نوع فیبر یا رشته است:

رشته کلاژن(Collagenic fiber)

رشته شبکه ای یا مشبک(Reticular fiber)

رشته ارتجاعی(Elastic fiber).

رشته کلاژن(Collagenic fiber)

این رشته که از پروتئینی به نام کلاژن ساخته می شود، در پوست، رباط ها، تاندون‌ها و بسیاری از ساختارهای دیگر بدن وجود دارد.کلاژن یک پروتئین سفت و غیر زنده بوده، اما در عین حال به میزان بسیار زیادی در بافت‌ها مشاهده می شوند.

رشته شبکه ای یا مشبک(Reticular fiber)

این رشته‌ها بی نهایت لاغر هستند و یک شبکه قابل انعطاف را در ارگان‌های مربوطه جهت تغییراتی در شکل یا حجم ایجاد می کنند.رشته‌های شبکه ای یا رتیکولر را می توان در طحال، کبد، رحم و لایه عضلانی روده ای یافت.

رشته ارتجاعی(Elastic fiber)

این رشته‌ها به علت انعطاف پذیر بودن، قابلیت کشش و برگشت به حالت اولیه را دارند.رشته‌های ارتجاعی در بسیاری ساختارهای بدن وجود دارند که به عنوان مثال می توان به شریان آئورت، ریه‌ها و پوست اشاره کرد.

رشته‌های کلاژن، رتیکولر و ارتجاعی یک بافت فیبروز محسوب می شوند که وظیفه نگه داشتن سلول‌ها را در کنار هم برعهده دارند.

ماده زمینه ای غلیظ

ماده زمینه ای از شبکه‌های هیدراته ای از پروتئین ها، بیشتر در ارتباط با کربوهیدرات ها(گلیکوپروتئین و پروتئوگلیکان)، فضاهای بزرگی که در آن شامل آب، نمک‌ها و مواد قابل انتشار است، ساخته می شود

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان از موفقیت محققان این پزوهشگاه در زمینه ترمیم ضایعات عصبی با استفاده از سلول های بنیادی خبر داد و گفت: این پروژه با همکاری دانشگاه شهید بهشتی بر روی سگ اجرایی شده است.

بافت کلیه انسانی در بدن موش تولید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندانی از دانشگاه جیکی در توکیو و دانشگاه جیچی در توشیگوی ژاپن، برای تحقق ایده خود از سلول های بنیادین مصرف شده ای استفاده کردند که می توان تحت شرایط خاصی آنها را به هر بافتی منتقل کرد.

این سلولها از مغز استخوان انسان گرفته شده و در کلیه جنین موشی کاشته شدند. نتیجه این فرآیند تولد موشی بوده است که با کلیه حاوی بافت های انسانی به دنیا آمده است.

تولید بافت آسیب دیده در آزمایشگاه از راهکارهای ترمیم اندامی است

مدیر مرکز طب ترمیمی مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: بیوتکنولوژی علم اصلی ساخت داربست اندام و سلول‌های غیر فعال است که در کنار سلول‌های فعال ساخته شده از سلول‌های بنیادی، اندام جدید را شکل می‌دهند.

سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان

آسیب نای ، استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان برای ترمیم نارسایی قلبی و کبدی در خود بیمار، سلول های بنیادی مغز استخوان در ترمیم نارسایی عروق در دیابت از مواردی است که در کاربرد سلول بنیادی در طب ترمیمی دارد .

در طب ترمیمی می توان مکانیسم ترمیمی داخل اندام و بافت را تحریک و تقویت کنیم و این باعث می شود اندام به سرعت به کارکرد فیزیولوژی برگردد.

پژوهشگران ایرانی سلول بنیادی را از بافت کلیه جدا کردند

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران از دستیابی به سلول بنیادی با مارکر ویژه بافت کلیه خبر دادند که می‌تواند در شناخت مبانی بیماری شناسی برخی امراض و روش‌های درمانی و پیشگیری یا کاهش آسیب مراحل حاد برخی بیماری‌ها استفاده شود.

اثر میدان های الکترومغناطیسی بر بافت کلیه در خوکچه هندی

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنعت و با کاربردهای روزافزون میدان های الکترومغناطیس در تحقیقات و پزشکی همه روزه میدانهایی با شدتهای متفاوت سلامت محیط زیست انسان را تهدید می کند. آثار بیولوژیک ناشی از این میدانها به شدت میدان, فرکانس و خصوصیات فیزیکی بافتی که مورد تابش قرار گرفته بستگی دارد.

اثرات میدان های الکترومغناطیس بر روی بافت کلیه

به منظور بررسی اثرات میدان های الکترومغناطیس بر روی بافت کلیه دستگاه مولد میدان الکترومغناطیس با شدت 013/0میکروتسلا با فرکانس 5 هرتز و 207/0 میکروتسلا با فرکانس 50 هرتز ساخته شد و 36 خوکچه هندی نر بالغ به مدت پنج روز در دو گروه کنترل (هر گروه شش تایی) به مدت 2 و 4 ساعت در میدان خاموش و گروه های آزمایش در چهار گروه به مدت 2 و 4 ساعت در معرض میدان الکترومغناطیسی با شدت 013/0 میکروتسلا با فرکانس 5 هرتز و به مدت 2 و 4 ساعت در معرض میدان الکترومغناطیسی با شدت 207/0 میکروتسلا با فرکانس 50 هرتز قرار گرفتند. در روز پنجم بعد از معدوم ساختن حیوانات, از بافت کلیه آنها نمونه برداری کرده و بعد از فیکسه کردن در فرمالین و تهیه برشهای 5 میکرونی و رنگ آمیزی با هماتوکسیلن - ایوزئن مورد بررسی شدند.

روکش‌های ضد باکتری سازگار با بافت بدن

محققان سوئیسی شرح داده‌اند که چگونه آنها می‌توانند شرایط فرآیند را برای تحت تأثیر دادن خواص روکش‌های پلیمری پلاسمایی حاوی نانوذرات نقره تنظیم کنند. این روکش‌های ضدباکتری می‌توانند در سرتاسر یک فرآیند پلاسمایی تک‌مرحله‌ای تولید شوند. این روکش‌های حاوی نانوذرات نقره در حالی که هیچ اثر منفی روی بافت بدن انسان ندارند، می‌توانند باکتری‌ها را بکشند.

یون‌های نقره

یون‌های نقره در کشتن باکتری‌ها خیلی مؤثر هستند، اما غلظت‌های بالای این یون‌ها نیز ممکن است که به بافت‌ها و سلول‌های بدن آسیب برسانند. اکنون دانشمندانی از Empa با ساخت پلیمرهای نانوساختار جدیدی که نانوذرات نقره در آنها یکپارچه شده‌اند، راه حلی برای حل این مشکل ارائه کرده‌اند. این دانشمندان شرح می‌دهند که چگونه تغییر شرایط پلاسمایی در مدت ترسیب، ساختار این فیلم و رها‌سازی یون نقره درج شده در آن را که خواص ضدباکتری آن را تعیین می‌کند، را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اثر لوزارتان بر آپوپتوز در بافت کلیه، متعاقب انسداد کامل یک طرفه ی حالب در موش صحرایی


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره بافت همبند
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد