فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایلکو

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله کامل درباره نقش دعا و توبه در بهداشت روان

اختصاصی از فایلکو دانلود مقاله کامل درباره نقش دعا و توبه در بهداشت روان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 22

 

فهرست مطالب

مقدمه 2

بهداشت روان در قاموس دعا 3

تأثیر کار بر بهداشت روان 4

بهداشت روانی در سایه توبه 5

بهداشت روان در پرتو آموزه های نبوی 5

اسلام و سلامت 6

پیامبر اسوه ی جاوید 7

خدامحوری 9

شکرگذاری و سلامت روان 12

توکل و بهداشت روان 13

آثار عینی توکل در بهداشت روان 14

نیایش و بهداشت روان 16

انس با قرآن و بهداشت روان 17

دعا و بهداشت روان 18

نکته ی پایانی نه پایان سخن 21

منابع: 22

نقش دعا و توبه در بهداشت روان

مقدمه

در عصر فن آوری ، در دهکده ی جهانی و دوران پُست مدرنیسم شاهد دور افتادن قافله تمدن بشری از ارزش های حقیقی هستیم . لذا در بطن این حادثه ی ناگوار ، سلامت و بهداشت روانی نیز بیش از پیش در معرض خطر قرار دارد . در راه تبین مشکلات و یافتن راه حلی برای آن ها گویا تنها به نسخه های ترجمه ای و رهیافت های بریده از وحی نمی توان بسنده کرد . بی گمان امروزه دست نیاز بشریت فراتر و فریاد احتیاج و نیازمندی اش به تعالیم حیات بخش الهی بلندتر از هر زمان دیگری است ؛ زیرا به هر راهی که پا نهاده ، سر از بیراهه ها درآورده و جز گرفتار شدن و غوطه ور گشتن در ورطه ی تباهی و انحراف ، سرانجامی نداشته است .

بدین رو موضوع بهداشت روانی ، یکی از مهم ترین مسائل انسان معاصر است . گمشده ی انسان متمدنِ قرنِ فر آوری هایِ مدرن ، شادکامی و رضایت مندی از داشته های زندگی است .

زندگی ماشینی ، سرعت فرصت درون نگری و خودشناسی را از انسان گرفته است . در روزگار کنونی ، بشر چنان گرفتار تمدن مادی و ظواهر گوناگون آن شده است . که از خودیابی و خویشتن شناسی دور مانده است . علی رغم پیشرفت حیرت آوری که انسان به مدد فن آوری کسب کرده ، تحقیقات نشان می دهد که نه تنها هنوز به آرامش روانی ـ که از عناصر پایه ی سلامتی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت ( W.H.O ) و اساس یک زندگی سعادتمندانه است ـ دست نیافته ، بلکه به موازات پیشرفت های علمی و مادیِ تمدنِ مدرن بر مشکلات و ناراحتی های روانی انسان نظیر ناامیدی ، پوچ گرایی اضطراب ، ترس ، افسردگی ، اعتیاد ، طلاق و خودکشی افزوده شده است .

از این روست که اخیراً کارشناسان و متخصصان ، حتی در کشور های صنعتی و توسعه یافته ، سمینارها و پژوهش های خود را متوجه نقش معنویت ، دین و آموزه های دینی در بهداشت و سلامت روانی نموده اند . بسیاری از روان شناسان بر نفوذ و تأثیر دین در سلامت روان و درمان بیماری های روانی پرداخته و به لزوم حمایت از آن تأکید کرده اند . در بین ایشان ، گروهی معتقدند که انسجام و توحید یافتگی سازمان روانی از سلامت معنوی افراد ناشی می شود . در رأس این اندیشمندان ، روان شناس بزرگی به نام ویلیام جیمز را می توان نام برد که پژوهش هایش بیش تر بالینی بوده است . او درباره ی رسیدن به آرامش می گوید :

وقتی ما رابطه ی محبت بین خود و خداوندی را که پدید آورنده ی این جهان است ، حفظ کنیم ، ترس ها و خودخواهی های ما از میان رفته ،به جای آن ، یک آرامش و صفای باطنی عجیب برقرار می شود . هرلحظه که می گذرد ، لحظات و حالی است که به جان نیرو بخشیده و روح را سرشار از نشاط و سعادت می کند . به نظر می رسد که همه درها به روی ما باز و راه ها هموارگشته است .

دانش‌وسلامت- رسیدن به آرامش، از رکن‌های مهم سلامت روان است که در سایه دینداری و بندگی خالصانه خداوند نصیب انسان می‌شود. در میان عبادت‌ها نیز نماز جایگاهی والا و ارزشمند دارد و نقش مهمی در ایجاد آرامش روح و روان ایفا می‌کند. «توماس هایسلوپ»، در این‌باره می‌گوید: «مهم‌ترین راه ایجاد آرامش در روان و اعصاب انسان که من تاکنون شناخته‌ام، نماز است.

در علم رفتارشناسی نیز به عبادت‌ها بصورت منظم و منسجم توجه شده و از آنجاکه انسان در طول زندگی روزانه‌اش همواره نیاز به پشتیبانی دارد، باید خود را در همه حال بدان منبع عظیم نزدیک نگه دارد. بر این اساس، نماز به سبب نزدیک ساختن انسان به پروردگار، تسکین و تخفیف رنج‌ها و خستگی‌های روحی انسان را در پی دارد و آدمی را بر تحمل غم‌ها و مصیبت‌ها توانا می‌سازد. در نتیجه، از عوامل اصلی ایجاد بهداشت روانی بشمار می‌آید.

بهداشت روان در قاموس دعا

دعا، از بهترین عبادت‌ها و مایه کمال نفس و نزدیکی دل‌ها به خداست. از اینرو، خداوند سبحان همواره بندگان را به دعا کردن در پیشگاه خود فرامی خواند و می‌فرماید: «مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم!»

داشتن ارتباط محکم و پیوسته با خدا و امید بستن به اجابت خواسته ها، آرام بخش دل ها و مایه سبکی روح و دل گرمی انسان در سختی و راحتی می‌شود. هنگامی که فرد در مشکلات و گرفتاری هایش به خدا پناه می‌برد، در واقع با ناامیدی مبارزه می‌کند و در حل مشکلاتش از نیروی غیبی کمک می‌خواهد. پس آن گاه که رحمتی از پروردگار به او می‌رسد، سزاوار است به درگاه احدیت رو کند و از خدا بخواهد که او را در این راه، ثابت قدم و بر این توفیق پایدار بدارد.....

پیامبران خدا و ائمه‌اطهار(ع) همواره از این سلاح، استفاده و بهره‌گیری از آن را به مؤمنان نیز سفارش می‌کردند. دعا و مناجات، در مذهب‌های گوناگون، شکل‌های متفاوتی دارد، ولی محتوای آن در همه دین‌ها، گویای اعتراف و پشیمانی قلبی به گناه و ابراز نقص و ضعف آدمی است. همچنین دربردارنده درخواست سلامت و سعادت و رسیدن به قرب الهی است.

آدمی در تلاش‌های خود، ذخیره و نیروی روانی خود را از دست می‌دهد و تنها منبعی که می‌تواند آن نیرو را جبران کند، اتصال به قدرت لایزال الهی است و آن اتصال حاصل نمی‌شود مگر با مناجات. دعا تنها جبران کننده ضعف انسان نیست، بلکه تقویت‌کننده قدرت انسانی و ادامه دهنده کار مثبت و تلاش سازنده فرد در ساختن زندگی فردی و اجتماعی به حساب می‌آید. پس از دعا، شخص احساس خود شکوفایی می‌کند و از افسردگی‌های روحی وی کاسته می‌شود. تخلیه هیجان های درونی، از دیگر دست آوردهای دعاست.

تأثیر کار بر بهداشت روان

کار از نظر سازندگی فرد، امری لازم است. انسان، موجودی چند کانونی است. انسان جسم دارد، قوه خیال دارد و عقل دارد. کار برای جسم انسان، ضروری است. بدن انسان اگر کار نکند، بیمار می‌شود. پس کار، یکی از عوامل سلامتی انسان است. همچنین کار برای کنترل قوه خیال انسان مفید است. اگر قوه خیال آزاد باشد، منشأ فساد اخلاق می‌شود و همین خیالات است که انسان را به هزاران نوع گناه می‌کشاند. اگر انسان کار و شغل مناسبی داشته باشد، آن کار و


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره نقش دعا و توبه در بهداشت روان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد